Nå blir det lettere å velge sunt. Matvarekjedene konkurrerer om grønt i påskeegget

De siste årene har høytidene blitt innledet med priskrig på smågodt. Nå konkurrerer kjedene på å være best på plukk og miks av smågodt i frukt og grønt.

I dag møtte statsråd Åse Michaelsen representanter for næringen for å fylle påskeegget med sunn snacks.

-  At butikkene nå konkurrere om sundt snacks viser at vi har en ansvarlig næring som ønsker å bidra til et sunnere kosthold for folk flest. Det setter jeg veldig stor pris på, sier eldre- og folkehelseminister Åse Michaelsen.

- Jeg er glad for at bransjen tenker nytt både med hensyn til produkter og produktplassering. Når grønt snacks plasseres i barnehøyde synes barna det er gøy å plukke fargerike godsaker som også er sunne. Vi skal også kunne kose oss med godteri, men nå blir det lettere for familiene å velge sunt, sier eldre- og folkehelseminister Åse Michaelsen.

Næringen ønsker å inspirere kundene til å ta sunne gode valg. På samme måte som smågodt i løsvekt, plukkes frukt og grønt i en pose eller et påskeegg, og har en felles pris. Nå tilbyr de fleste av butikkene disse varene i løsvekt. Næringen ser at dette gjør det enklere for kundene å bli inspirert til å velge sunne alternativer.

-  Vi har merket en stadig større interesse og etterspørsel etter bær og frukt. Våre kjøpmenn jobber knallhardt for å kunne møte denne etterspørselen. Veksttrenden på frukt plukk og miks er svært lovende, sier regiondirektør May Britt Østby i Rema 1000.

-  Vi tror årets påske vil skrives inn i mange hyttebøker som tidenes sunneste. Coops kjeder har lovet aldri å starte en priskrig på smågodt igjen, og Extra-kjeden tar dette på alvor ved å løfte frem de sunne alternativene. Alle våre 383 butikker har disse varene og dette har vært en ubetinget suksess. Varene har faktisk solgt så bra at vi har tredoblet det opprinnelige volumet, sier Monica Knapperholen, innovasjonssjef Extra

Bakgrunn

Regjeringen har etablert en Næringslivsgruppe og signert en intensjonsavtale med næringsorganisasjoner, mat- og drikkeprodusenter og dagligvarebransjen. Avtalen inneholder konkrete mål for reduksjon av sukker, salt og mettet fett i mat og drikke.