Historisk arkiv

En grønn visjon for Norden

Historisk arkiv

Publisert under: Regjeringen Solberg

Utgiver: Utenriksdepartementet

I sommer vedtok de nordiske statsministrene en ny visjon for det nordiske samarbeidet: Norden skal bli verdens mest bærekraftige og integrerte region. Denne uken var representanter fra næringsliv, forskningsmiljøer og sivilsamfunn samlet hos Utenriksdepartementet for å diskutere hvordan visjonen kan gjennomføres i praksis.

Generalsekretær i Nordisk ministerråd, Paula Lehtomäki deltok under møtet. Hun påpekte at klimapolitikken ofte kan virke splittende, og det er derfor viktig å få med alle i den grønne omstillingen.

Bjørn Haugland, administrerende direktør i klimainitiativet Skift, ville ha krav til næringslivet - og lovet å levere. Foto: UD
Bjørn Haugland, administrerende direktør i klimainitiativet Skift, ville ha krav til næringslivet - og lovet å levere. Foto: UD

Grønn omstilling og konkurransekraft er kjernen i den nye visjonen og peker ut veien videre for samarbeidet i Nordisk ministerråd. Arbeidet med å fylle den nye visjonen med konkrete mål og prosjekter er allerede i gang mellom departementene, og næringslivet og forskningsmiljøene vil spille en nøkkelrolle i gjennomføringen.

- Still krav til næringslivet og vi vil levere, understreket Bjørn Haugland, administrerende direktør i Skift.

Han var en av flere representanter fra næringslivet som var invitert for å dele sine tanker. Frode Longva fra Cicero pekte ut flere felles utfordringer der de nordiske landene bør jobbe tettere, blant annet er det et stort potensiale innenfor transportsektoren.

Nordisk konkurransefortrinn

- I Norden har vi et konkurransefortrinn ved transformasjon til lav- og nullutslippsløsninger for transport, blant annet fordi vi har elektrisitet basert på fornybar energi, sa Beate Hovi fra Transportøkonomisk institutt.

Det ble også presentert en rekke eksempler på konkrete nordiske samarbeidsprosjekter, som for eksempel karbonlagringsprosjektet. Northern Lights er et Joint Venture mellom Equinor, Total og Shell og andre olje- og energiselskaper med potensiale for å håndtere store mengder CO2 fra punktutslipp i Norden og Baltikum.

Et annet vellykket eksempel er Svanemerket som er det offisielle miljømerket i Norden. Det jobbes stadig med å utvide merkeordningens bruksområde til nye kategorier og produkter, og flere løftet dette frem som et viktig bidrag til grønn omstilling. KLP har nylig lansert flere svanemerkede spareprodukter som vil bidra til bærekraftig sparing og finansiering. 

- Svanen er et kvalitetsstempel fordi den setter krav, sa Jeanett Borgen, leder for ansvarlige investeringer i KLP.

Arbeidet med gjennomføringen av den nye nordiske visjonen vil pågå for fullt i månedene fremover, og vil etter planen resultere i tre målrettede handlingsplaner for det nordiske samarbeidet de neste fire-fem årene, innenfor tre strategiske prioriteringer: Et grønt Norden, Et konkurransedyktig Norden og Et sosialt bærekraftig Norden.