Norsk mat ut i verden

Landbruks- og matminister Sylvi Listhaug har invitert en bredt sammensatt næringslivsdelegasjon til Berlin i tilknytning til åpningen av mat- og reiselivsmessen Grüne Woche. Delegasjonen møtte statsråden i dag til et dialogseminar i Den norske ambassaden.

Landbruks- og matminister Sylvi Listhaug har invitert en bredt sammensatt næringslivsdelegasjon til Berlin i tilknytning til åpningen av mat- og reiselivsmessen Grüne Woche. Delegasjonen møtte statsråden i dag til et dialogseminar i Den norske ambassaden.

Tema for drøftingene i årets delegasjon var "Norsk mat ut i verden – hva skal til for å selge norsk mat til utenlandske ganer hjemme og ute?" Med det ønsket statsråd Listhaug å utfordre delegasjonens medlemmer til å drøfte hvordan norsk mat kan selges effektivt og lønnsomt til utenlandske markeder og turister. Viktige stikkord for diskusjonen har vært: Entreprenørskap – Eksport – Ekspansjon.

Fra dialogseminaret med næringslivsdelegasjon ved Den norske ambassaden i Berlin.
Fra dialogseminaret med næringslivsdelegasjon ved Den norske ambassaden i Berlin. Foto: Christian T. Joergensen/EUP-Berlin.com

Landbruks- og matminister Sylvi Listhaug oppsumerte konklusjonenene fra møtet hun hadde med næringslivsdelegasjonen på en pressekonferanse hun hadde ved den norske ambassaden i Berlin, torsdag 16. januar.

Landbruks- og matminister Sylvi Listhaug
Landbruks- og matminister Sylvi Listhaug oppsumerte konklusjonenene fra møtet hun hadde med næringslivsdelegasjonen på en pressekonferanse hun hadde ved den norske ambassaden i Berlin, torsdag 16. januar. Foto: Christian T. Joergensen/EUP-Berlin.com

Resultatene fra drøftingene på dialogseminaret ble presentert i ettermiddag på en pressekonferanse i Den norske ambassaden i Berlin.

- Denne møteplassen er etablert og utviklet som et ledd i Landbruks- og matdepartementets satsing på næringsutvikling og Norge som en matnasjon. Målet er å bidra til dialog på tvers av nærings- og geografiske grenser og til enda mer utvikling og samarbeid aktørene i mellom, sier landbruks- og matminister Sylvi Listhaug.

På dagens pressekonferanse presenterte også Finn Kristian Aamodt i Innovasjon Norge nye tall og trender for reisende fra Tyskland til Norge. Tyskland er Norges viktigste utemarked. Sammen med Danmark og Sverige utgjør de over 40 prosent av alle utenlandske gjestedøgn i Norge.

Konstituert direktør i Innovasjon Norge Finn Kristian Aamot
Konstituert direktør i Innovasjon Norge Finn Kristian Aamot la frem nye tall og trender for reiselivet i Norge. Foto: Christian T. Joergensen/EUP-Berlin.com

Landbruks- og matdepartementet står bak den norske deltakelsen på Grüne Woche i samarbeid med Innovasjon Norge og den norske ambassaden i Berlin. Norge har en stor stand hvor over 80 norske bedrifter er representert fra regionene Nord-Norge, Fjord-Norge og Trøndelag, samt noen nasjonale aktører som enkeltutstillere.

Fra møte landbruks- og matminister Sylvi Listhaug hadde med næringslivsdelegasjonen i den Norske ambasaden, torsdag 16. januar.
Fra møte landbruks- og matminister Sylvi Listhaug hadde med næringslivsdelegasjonen i den Norske ambasaden, torsdag 16. januar. Foto: Christian T. Joergensen/EUP-Berlin.com

Norges deltagelse på messen er en del av en utviklingsstrategi som skal bidra til å nå politiske målsettinger innenfor mat- og reiselivsområdet. Satsingen skal bidra til å styrke omdømmet for norsk mat, landbruk, og reiseliv. Grüne Woche er også en viktig arena for dialog og utforming av ny politikk og nye virkemidler innenfor mat, reiseliv og relaterte områder.

Spennende mat av norske råvarer ble servert under dialogseminaret.
Spennende mat av norske råvarer ble servert under dialogseminaret. Foto: Christian T. Joergensen/EUP-Berlin.com

Pressekontakter i Landbruks- og matdepartementet:
Kommunikasjonssjef Ottar Løvik: + 47 481 40 477
Senior rådgiver: Heidi Eriksen Riise: + 47 975 17 227.

Internationale Grüne Woche, 17.01. - 26.01.2014
Messe Berlin: Norwegen, Standnr 114, hall 8.2,
Messedamm 22, D - 14055 Berlin