Svar på spm. 185 fra stortingsrepresentant Irene Johansen
Historisk arkiv
Publisert under: Regjeringen Solberg
Utgiver: Finansdepartementet
Svar til Stortinget | Dato: 16.11.2015
Mottaker: Stortingets presidentskap
Vår referanse: 15/5057
Endringer i engangsavgiften
Jeg viser til brev av 10. april 2015 fra Stortingets president med spørsmål fra stortingsrepresentant Irene Johansen.
Spørsmål:
Hvor mye kan effektkomponenten reduseres i en provenynøytral omlegging hvor CO2-komponenten i avgiftsgruppe a) endres til 0 kr for første 100 g/km, 850 kr for neste 15 g/km, 900 for neste 40 g/km, 2 000 for neste 70 g/km og 3200 kr for resten, og hva blir satsene i avgiftsgruppe a med disse endringene?
Svar:
I beregningene i dette svaret forutsettes det at kun innslagspunkter og avgiftssatser i CO2-komponenten for personbiler (avgiftsgruppe A) endres. Det vil si at avgiftene for andre kjøretøy beholdes uendret. Det forutsettes også at det gjøres om lag tilsvarende endringer i innslagspunktene og avgiftssatsene i slagvolumkomponenten for personbiler, som benyttes når bilene ikke har oppgitt CO2-utslipp. Med de angitte endringene i satser og innslagspunkt i CO2-komponenten, anslås det at en reduksjon i effektkomponenten for personbiler på om lag 60 pst. vil gi en provenynøytral omlegging. Det er i beregningene lagt til grunn at lik prosentvis reduksjon i alle satsene i effektkomponenten.
Det er i beregningene tatt utgangspunkt i faktisk førstegangsregistrering i 2014. Disse tallene er framskrevet til 2016. Videre er det lagt til grunn en direkte priselastisitet på -1; dvs. at en økning i bilprisen på 1 pst. gir en reduksjon i etterspørselen etter biler på 1 pst. Det er ikke tatt hensyn til eventuelle endringer i valg av ulike kjøretøy som følge av endringene. Provenyanslaget er usikkert.
Dette gir følgende satser i avgiftsgruppe a)
Tabell 1. Satser og innslagspunkt i effektkomponent
Grense kW |
Kr per kW |
0 |
0 |
70 |
100,47 |
100 |
290,93 |
140 |
720,01 |
Tabell 2. Satser og innslagspunkt i CO2-komponent
Grense gram/km |
Kr per gram/km |
0 |
0 |
100 |
850 |
115 |
900 |
155 |
2 000 |
225 |
3 200 |
Tabell 3. Satser og innslagspunkt for bensindrevne motorvogner uten plikt til å dokumentere CO2-utslipp
Grense cm3 |
Kr per cm3 |
0 |
0 |
1000 |
56,06 |
1550 |
127,11 |
1950 |
136,65 |
Tabell 4. Satser og innslagspunkt for ikke bensindrevne motorvogner uten plikt til å dokumentere CO2-utslipp
Grense cm3 |
Kr per cm3 |
0 |
0 |
1000 |
45,78 |
1550 |
103,76 |
1950 |
107,57 |
Satser for vekt og utslipp av NOX er ikke endret fra forslaget i Prop.1 LS (2015-2016).
Med hilsen
Siv Jensen