Historisk arkiv

Nytt kvalitetsløft for barnehagene

Historisk arkiv

Publisert under: Regjeringen Solberg

Utgiver: Kunnskapsdepartementet

Før sommeren vil regjeringen presentere en ny strategi som skal styrke kvaliteten i barnehagene frem mot 2030. Nå inviteres aktørene i sektor til å komme med gode innspill og bidra til et felles løft for barnehagene.

I dag går startskuddet for ett av flere dialogmøter om satsingen denne våren.

– Gode barnehager er viktig for at barn skal trives, utvikle seg, få gode barndommer og lykkes i samfunnet. Derfor inviterer vi ansatte og eiere, foreldre, kommuner og andre aktører i sektoren til et felles kvalitetsløft frem mot 2030, sier kunnskaps- og integreringsminister Guri Melby (V).

Kvaliteten varierer

I dag går nesten alle barn i barnehagen, men kvaliteten på tilbudet i barnehagen varierer. Ifølge den største studien om barnehagekvalitet til de yngste barna (GOBAN/Blikk for barn 2018) har 13 prosent av barnehagene lav kvalitet, mens 78 skårer middels.

– De aller fleste barnehager gjør en fantastisk innsats for barna hver eneste dag. Vi vet samtidig at noen barnehager i for liten grad stimulerer barns språk og samspill, og noen gir ikke nok støtte til barnas lek, vennskap og utforsking. Vi skal ha høye ambisjoner for tilbudet, og flere kan lære av de beste barnehagene. Det vil gi en god start på livet for enda flere barn, sier Melby.

Hun håper på god debatt og mange innspill. Selv ønsker hun å diskutere særlig tre områder:

Bedre kompetanse og pedagogisk kvalitet

Forskning viser at personalets kompetanse er den viktigste enkeltfaktoren for at barnehagen skal kunne gi barna et tilbud av god kvalitet. Samtidig er det store variasjoner i kompetanse og grunnbemanning. 28 prosent av de ansatte har ikke fagarbeiderutdanning eller høyere utdanning, og 31 prosent av barnehagene har for få barnehagelærere til å oppfylle pedagognormen uten dispensasjon. Undersøkelser viser også at styrerne i barnehagen bruker mest tid på administrative oppgave, og mindre tid på pedagogisk ledelse.

– Vi trenger å diskutere hvordan vi kan støtte personalet og løfte kompetansen slik at tilbudet i barnehagene blir bedre. Vi bør se nærmere på kvaliteten i barnehagelærerutdanningen og behovet for mastergrad. Vi har sagt at vi vil øke kravet til andelen barnehagelærere til 50 prosent, og vi må diskutere hvilke ambisjoner vi skal ha for kompetansen blant alle ansatte frem mot 2030, inklusive barnehagelærere, fagarbeidere og andre ansatte, sier Melby.

Bedre styring og organisering

Regjeringen vil også diskutere hvordan styringen og organiseringen av barnehagene kan bidra til bedre pedagogisk tilbud til barna. Ulike rapporter viser for eksempel at private barnehager i mindre grad blir inkludert i kommunens helhetlige innsats på oppvekstområdet.

– Mangfoldet vi har av ulike barnehager og pedagogiske profiler er med på å øke kvaliteten. Det må vi ta vare på, og lære av. Vi vil gjerne diskutere med eierne og kommunene hvordan vi kan jobbe for å sikre et enda bedre tilbud til alle barn, sier hun.

Mer barnehageforskning

Regjeringen vil også diskuterere hva slags kunnskap og forskning som mangler, og som trengs for å utvikle tilbudet til barna. I dag er barnehageforskningen et forholdsvis ungt forskningsfelt, og mange temaer vet man fremdeles lite om.

– Det gjelder for eksempel hvordan styring og organisering av barnehagene påvirker tilbudet til barna. Det krevende året med korona har også gitt mye ny erfaring. Mange barnehager og ansatte har gjort en formidabel innsats som vi kan dra nytte av og lære av, sier Melby.

Regjeringens satsing på innhold og kvalitet i barnehagen 2014 – 2021

  • Etablerte i 2016 foreldreportalen barnehagefakta.no med nøkkelinformasjon om barnehagane, og nasjonal foreldreundersøking i systemet for kvalitet i barnehagen (KIB).
  • Innførte hausten 2017 ny rammeplan som gjer det tydelegare kva forpliktingar barnehagane har overfor barn og foreldre.
  • Skjerpa kravet til andel barnehagelærar hausten 2018.
  • Innførte hausten 2018 ei minstenorm for bemanning i barnehagen som tredde i kraft hausten 2019.
  • Hausten 2017 blei kompetansestrategien for barnehage revidert for perioden 2018 – 2022. Målet er å sikre at dei tilsette har kunnskapen som trengst for å følge opp rammeplanen.
  • I statsbudsjettet for 2021 har regjeringa sett av 430 millionar kroner til tiltak som fremmer kvalitet og kompetanse i barnehagen. Det er dobbelt så mykje pengar som i 2013.