Økt salg av lokalmat også i 2022

Dette innholdet er mer enn 1 år gammelt.

Lokalmatprodusentene har hatt store utfordringer de siste årene, men til tross for dette har salget økt fra 11,2 milliarder til 11,5 milliarder fra 2021 til 2022.

Fredag 25. november fikk landbruks- og matminister Sandra Borch overlevert rapporten på salgstall for lokalmat og drikke for siste år.

– Lokalmatprodusentene har hatt store utfordringer tilknyttet nedstengingen av samfunnet siste årene, og de møter store utfordringer tilknyttet prisstigning og økende grensehandel. Det er gledelig at til tross for dette har salget økt, sa statsråd Sandra Borch under overrekkelsen av salgsrapporten som fant sted på Helmersens Delikatesser i Tromsø.

Adm.dir i Stiftelsen Norsk Mat, Nina Sundqvist og landbruks- og matminister Sandra Borch
Adm.dir i Stiftelsen Norsk Mat, Nina Sundqvist og landbruks- og matminister Sandra Borch ved overrekkelsen av rapporten på Helmersens Delikatesser i Tromsø. Foto: Stiftelsen Norsk Mat

Nytt i år er at salgskanalene har fordelt seg forskjellig fra tidligere år. Det er en nedgang i salget i dagligvarehandelen og en økning i HORECA og storhusholdningen. Dagligvarehandelen er det store lokomotivet i salg av lokalmat og nedgangen her er på 4,9 prosent.

– Flere av kjedene har satset på lokalmat og drikke og nå er det viktig at denne satsingen fortsetter, sier Borch.

Nord-Norge er et lyspunkt for salg av lokalmat i dagligvare. Selv om salget går ned her også, har de nordligste fylkene faktisk den laveste nedgangen: bare 1-2 prosent.

– Her kan søringer lære noe av nordlendinger! Selv om vi vet at presset på kjøpekraften har vært noe mindre i nord, så har likevel vi her i nord vært flinkere til å handle lokalmat og -drikke enn de sørover i landet, sier landbruks-og matministeren.