Omsetningen av økologiske matvarer øker

Omsetningen av økologiske matvarer gjennom dagligvarehandelen økte med 11,5 prosent fra 1. halvår 2014 til 1. halvår 2015. Omsetningen har økt årlig siden 2010, med spesielt sterk vekst i 2014. Tilgangen på økologisk korn var rekordhøy i avtaleåret 2014–2015, grunnet økt norsk produksjon kombinert med høy import.

Av alle økologiske matvarer selges det mest grønnsaker. Salget av grønnsaker utgjorde 25 prosent av all omsetning av økologisk mat i dagligvarehandelen i 1. halvår 2015. Meieriprodukter og barnemat utgjør også en stor andel, med henholdsvis 16 og 15 prosent av total omsetning.

De tre varegruppene som hadde høyest prosentvis økning dette halvåret var drikkevarer (35 prosent økning), kaffe og te (30 prosent økning) og frukt, bær og nøtter (28 prosent økning). Størsteparten av dette er importerte varer. I tillegg økte omsetningen av økologiske egg med 22 prosent og økologiske grønnsaker med 18 prosent.

Salget av økologiske grønnsaker utgjorde 25 prosent av all omsetning av økologisk mat i dagligvarehandelen i 1. halvår 2015. Foto: Mona Olsrød/Fylkesmannen i Vestfold