Historisk arkiv

OsloMet får 1 million kroner for å utvikle utdanningstilbud for tegnspråklærere

Historisk arkiv

Publisert under: Regjeringen Solberg

Utgiver: Kunnskapsdepartementet

– I dag er det for få lærere som har kompetanse i faget norsk tegnspråk. Det er viktig at skoleelever får et godt undervisningstilbud og derfor må flere lærere få tilbud om å styrke kompetansen i norsk tegnspråk, sier forsknings- og høyere utdanningsminister Iselin Nybø (V).

OsloMet - storbyuniversitetet får nå 1 million kroner for å utvikle norsk tegnspråk som masterfag i grunnskolelærerutdanningene for trinn 1–7 og trinn 5–10. De skal samarbeide med Høgskulen på Vestlandet om utformingen.

–Vi har en ambisjon om å styrke kvaliteten og kapasiteten i det tegnspråklige tilbudet ytterligere. Barn og unge med tegnspråk som førstespråk har rett til opplæring i og på tegnspråk. Det er kommunene som skal sørge for dette og det er flere positive utviklingstrekk, men vi er ikke i mål, sier Nybø.

Ikke alle lærere som underviser i norsk tegnspråk har undervisningskompetanse i faget. Andelen lærere med denne kompetanse har imidlertid økt fra 60 prosent i 2015 til 79 prosent i 2018.

Det er et mål at det skal finnes et mastertilbud i grunnskolelæreutdanning i alle skolefag, men i dag eksisterer det ikke noe mastertilbud i faget norsk tegnspråk. En kartlegging viser at det heller ikke er noen lærerutdanningsinstitusjoner som tilbyr praktisk-pedagogisk utdanning (PPU) med norsk tegnspråk som undervisningsfag.

– Derfor skal det også utvikles en PPU-modul for at de som har studert tegnspråk skal lære å undervise i norsk tegnspråk i skolen. Sammen med utviklingen av et mastertilbud i lærerutdanningen, skal flere tegnspråkelever få lærere med relevant kompetanse, sier Nybø.

  • I 2019 innføres det krav om at man må ha en mastergrad for opptak til PPU. Nå åpnes det imidlertid opp for at søkere med bachelor i tegnspråk og tolking kan tas opp til PPU, også etter innføring av masterkravet.
  • Norsk tegnspråk er ett av fem prioriterte fag i Lærerløftet. Lærere på barneskolen skal derfor ha minst 30 studiepoeng i faget for å kunne undervise i matematikk, engelsk, norsk, norsk tegnspråk og samisk. På ungdomstrinnet må de ha minst 60 studiepoeng i disse fagene. De samme fem fagene er prioritert i arbeid med ny master i grunnskolelærerutdanning og i videreutdanningstilbudene i Kompetanse for kvalitet.