Positive erfaringer med arbeidslivsfaget

Publisert under: Regjeringen Solberg

Utgiver: Kunnskapsdepartementet

Evalueringen av forsøket med arbeidslivsfag på ungdomstrinnet viser at mange elever og lærere synes det har vært vellykket. Nå skal Kunnskapsdepartementet gjøre en grundig vurdering av fagets videre fremtid.

Evalueringen av forsøket med arbeidslivsfag på ungdomstrinnet viser at mange elever og lærere synes det har vært vellykket. Nå skal Kunnskapsdepartementet gjøre en grundig vurdering av fagets videre fremtid. 

 

I rapporten sier åtte av ti elever at de fornøyd med faget. Lærerne på sin side mener at arbeidslivsfaget har hatt positiv innvirkning på elevene.  Samtidig mener to av tre lærere at det har vært vanskelig å sette karakter i faget. I tillegg opplever mange skoler og lærere at det å konkretisere arbeidet med innholdet ikke har vært så enkelt. 

– Arbeidslivsfaget har latt elevene få mulighet til å prøve ut sin interesse for yrkesfagene på ungdomstrinnet. Nå skal vi se nærmere på funnene og gjøre en samlet vurdering av hva vi skal gjøre videre. Vi har mange muligheter: Fra å innføre arbeidslivsfaget som et obligatorisk fag til å tilby et praktisk alternativ på en annen måte, sa Torbjørn Røe Isaksen da han åpnet sluttkonferansen for deltakerne i forsøket.

Totalt har 254 skoler vært med på forsøket.
–Det er veldig positivt at så mange har deltatt i forsøksordningen med arbeidslivsfaget. Det gir oss et godt grunnlag til å fatte en beslutning, og er et viktig signal om at mange ønsker seg et mer praktisk fag i ungdomsskolen, sa kunnskapsministeren.

 FAKTA:

Forsøk med arbeidslivsfag startet høsten 2009. Elever på 8. trinn ved 16 skoler fikk tilbud om å prøve ut arbeidslivsfaget som et alternativ til fremmedspråk og språklig fordypning. Forsøket ble utvidet skoleåret 2010/2011. Norsk institutt for forskning om oppvekst, velferd og aldring (NOVA) har laget rapporten på fra Utdanningsdirektoratet.