Kunnskapsministeren i Stortinget
Historisk arkiv
Publisert under: Regjeringen Solberg
Utgiver: Kunnskapsdepartementet
Kalenderhendelse | Torbjørn Røe Isaksen
Sted:
I Stortinget tirsdag 10. november behandles forslag om tidlig innsats, gratis skolemåltid, nasjonal plan for freds- og menneskerettighetssentrene og en interpellasjon om samordnet innsats fra dag én når elever er i ferd med å droppe ut av skolen.
-
3. Innstilling fra kirke-, utdannings- og forskningskomiteen om representantforslag fra stortingsrepresentantene Trond Giske, Christian Tynning Bjørnø, Marianne Aasen, Tone Merete Sønsterud og Sigmund Steinnes om tidlig innsats i skolen
(Innst. 25 S (2015-2016), jf. Dokument 8:99 S (2014-2015)) -
4. Innstilling fra kirke-, utdannings- og forskningskomiteen om representantforslag fra stortingsrepresentant Audun Lysbakken om innføring av et gratis skolemåltid i grunnskolen
(Innst. 24 S (2015-2016), jf. Dokument 8:100 S (2014-2015)) -
5. Innstilling fra kirke-, utdannings- og forskningskomiteen om representantforslag fra stortingsrepresentantene Arild Grande, Marianne Aasen, Jonas Gahr Støre, Rigmor Aasrud, Kari Henriksen, Ruth Grung og Tor Arne Bell Ljunggren om en systematisk og langsiktig nasjonal plan for freds- og menneskerettighetssentrene
(Innst. 21 S (2015-2016), jf. Dokument 8:127 S (2014-2015)) -
6. Interpellasjon fra representanten Jan Bøhler til kunnskapsministeren:
Siden Reform 94 har andelen elever som faller fra i videregående skole ligget rundt tretti prosent. Skiftende regjeringer har vektlagt tidlig innsats, at det avgjørende er gode barnehager for alle, kvalitet i grunnskolen osv. Men vi må også rette mer søkelys mot hva som faktisk gjøres når elever er i ferd med å droppe ut, eller har droppet ut. Hvis det da ikke er god nok oppfølging, kan dette bli en utsatt gruppe når det gjelder rus, kriminalitet, radikalisering, ledighet m.m. I Oslo og andre steder har det blitt tatt opp at det gis for sent beskjed om hvem som har droppet ut, at det er for mange kokker og for små ressurser, og at ungdommer i 16-17-årsalderen risikerer å bli gående i et tomrom i for lang tid. En ordning kalt praksisbrev, som skulle være et tilbud uten teori for skoletrøtte elever, brukes i svært liten grad. Hva mener statsråden bør gjøres for å sikre en bedre samordnet innsats fra dag én når elever er i ferd med å droppe ut?