Historisk arkiv

Redningsaksjonen og krisehåndteringen på Gjerdrum skal evalueres

Historisk arkiv

Publisert under: Regjeringen Solberg

Utgiver: Justis- og beredskapsdepartementet

Regjeringen har besluttet at redningsaksjonen og den akutte krisehåndteringen av jordskredkatastrofen på Gjerdum i romjula skal evalueres.

- Selv om førsteinntrykket er godt, er det alltid viktig å evaluere håndteringen av slike hendelser. Justis- og beredskapsdepartementet skal derfor sørge for at det blir utarbeidet en rapport for å få frem eventuelle læringspunkter og forslag til å forbedre fremtidige aksjoner, sier justis- og beredskapsminister Monica Mæland (H).

Evalueringen skal gjelde tidsrommet fra da politiet mottok melding om skredet 30. desember fram til redningsaksjonen ble avsluttet 5. januar. Hovedredningssentralen (HRS) vil av JD få ansvaret for å utarbeide rapporten.

Kvikkleireskredet som rammet Ask i Gjerdrum kommune 30. desember 2020 førte til en svært omfattende redningsaksjon. Førsteinnsatsen var svært krevende, og mange liv ble reddet i den innledende fasen, både av mannskaper fra nødetater, naboer og privatpersoner som var på stedet.

10 personer omkom i skredet. Syv av dem er funnet og identifisert. Søk etter de tre andre omkomne fortsetter. Ni bygg med totalt 31 boenheter og seks garasjehus ble tatt av skredet. Rundt 1000 personer ble evakuert fra området.

I tillegg til en rapport om redningsaksjonen, vil regjeringen om kort tid sette ned en ekstern ekspertgruppe for grundig å undersøke hendelsen på Gjerdrum 30. desember. Gruppens arbeid vil være todelt. Den skal arbeide med å finne årsaker til skredet. Basert på funnene skal ekspertgruppen deretter gå gjennom hvilke læringspunkter hendelsen har gitt oss, og evaluere arbeidet med å forebygge kvikkleireskred og om det er behov for endring av regelverk og hvordan dette følges opp.