Historisk arkiv

Regjeringen foreslår nytt revisorregelverk

Historisk arkiv

Publisert under: Regjeringen Stoltenberg II

Utgiver: Finansdepartementet

Finansdepartementet har i dag lagt fram forslag til endringer i revisorloven og enkelte andre lover. - Lovendringene vil bidra til å øke tilliten til den finansielle rapporteringen til revisjonspliktige. Dette skal skje gjennom å sikre kvaliteten på revisjonen og styrke tilsynet med revisorene, sier finansminister Kristin Halvorsen.

Finansdepartementet har i dag lagt fram forslag til endringer i revisorloven og enkelte andre lover. - Lovendringene vil bidra til å øke tilliten til den finansielle rapporteringen til revisjonspliktige. Dette skal skje gjennom å sikre kvaliteten på revisjonen og styrke tilsynet med revisorene, sier finansminister Kristin Halvorsen.

Finansdepartementet har i dag lagt fram lovforslag som gjennomfører Norges EØS-forpliktelser knyttet til revisjonsdirektivet. Finansdepartementet har dessuten vurdert adgangen til å godkjenne praksis innen offentlig revisjonsenheter, samt slike revisjonsenheters adgang til å oppnå godkjenning som revisjonsselskaper etter revisorloven, etter innspill fra Kommunenes sentralforbund og Norges kommunerevisorforbund i høringsrunden.

Finansdepartementets forslag omfatter blant annet regler om godkjenning og registrering av revisorer og revisjonsselskaper, forholdet mellom revisorene og revisjonsklienten, harmonisering og forbedring av revisjonskvaliteten og forholdet til andre EØS-lands og tredjelands revisorer. I lovforslaget behandles dessuten offentlig tilsyn og kontroll, herunder krav til tilsynsmyndighetene, samarbeid mellom revisortilsynsmyndigheter i EØS-land og i tredjeland samt særlige krav som skal gjelde ved revisjon av foretak av allmenn interesse, herunder krav om at slike foretak må etablere revisjonsutvalg, jf. nærmere omtale nedenfor.

Særlig om foretak av allmenn interesse
Selv om revisjonsdirektivet i hovedsak retter seg mot revisorer, innføres det gjennom direktivet et krav om at foretak av allmenn interesse skal etablere revisjonsutvalg. Revisjonsutvalget forutsettes å forberede styrets arbeid med internkontroll og risikostyring, og vil også ha særlige oppgaver knyttet til kontakten med foretakets revisor.

De særlige kravene til slike foretak foreslås lovfestet i selskapslovgivningen til de foretakstyper som anses for å være ”av allmenn interesse”. Etter Finansdepartementets forslag skal foretak som har utstedt verdipapirer notert på regulert marked, samt kredittinstitusjoner og forsikringsselskaper anses for å være foretak av allmenn interesse.

Lovforslaget legger opp til at det samlede styret kan anses for å være foretakets revisjonsutvalg, dersom styret oppfyller de nærmere krav til et revisjonsutvalgs sammensetninger og oppgaver. Finansdepartementet har dessuten foreslått en særlig adgang for mindre foretak til, på visse vilkår, å la det samlede styret ivareta revisjonsutvalgets oppgaver, uten særskilt vedtektsbestemmelse.

Det er også foreslått bestemmelser til gjennomføring av direktivets særlige krav til revisorer og revisjonsselskaper som reviderer foretak av allmenn interesse. I samsvar med direktivet foreslås det krav til at slike revisorer skal ha særlig kontakt med foretakets revisjonsutvalg, og til at det årlig skal utarbeides en åpenhetsberetning, hvor sentrale forhold knyttet til virksomheten skal offentliggjøres. Det foreslås dessuten krav til revisorrotasjon minst hvert syvende år, samt karenstid på to år for revisor når det gjelder å tiltre i ledende stilling hos revisjonsklienten.

- De særlige kravene til foretak av allmenn interesse vil bidra til å styrke arbeidet med internkontroll, risikostyring og finansiell rapportering i foretakene, og styrke revisjonen av slike foretak, sier finansminister Kristin Halvorsen.

Særlig om kommunal revisjon
I høringen gikk KS og NKRF imot Kredittilsynets forslag om en innstramming i adgangen til å godkjenne praksis fra offentlige revisjonsenheter fra to til ett år. De tok dessuten til orde for at det burde åpnes for en adgang for slike revisjonsenheter til å revidere kommunalt eide aksjeselskaper.

Finansdepartementet har ikke fulgt opp Kredittilsynets forslag om en innstramning i adgangen til å godkjenne slik praksis. Betydningen av rekruttering til offentlige revisjonsenheter, og hensynet til tilstrekkelig offentlig revisjonskvalitet taler for å opprettholde dagens praksis.

Når det gjelder spørsmålet om en adgang for kommunale revisjonsenheter til å revidere kommunalt eide aksjeselskaper, vil en slik adgang forutsette at selskapene kan gis godkjenning som revisjonsselskaper. Direktivet gir ikke rom for at slik godkjenning kan gis til kommunalt eide revisjonsenheter organisert som et interkommunalt samarbeid i et såkalt IKS-selskap. Finansdepartementet har imidlertid foreslått at gjeldende eierskapskrav etter revisorloven oppheves, slik at det, forutsatt at revisorlovens øvrige krav for godkjenning er oppfylt, åpnes for en mulighet til å gi godkjenning til revisjonsaksjeselskaper som eies i fellesskap av revisorer og kommuner.

- Jeg har lagt vekt på at det også i fremtiden skal være høy kvalitet på arbeidet til offentlige revisjonsenheter, og er opptatt av å sikre rammebetingelser som gjør dem til attraktive arbeidsplasser, sier finansminister Kristin Halvorsen.

__________________

Les mer:
Ot.prp. nr. 78 (2008-2009)