Varsler tre nye tiltak:

Regjeringen skal undersøke prisdannelsen i dagligvarebransjen

Dette innholdet er mer enn 1 år gammelt.

Regjeringen har tatt en rekke initiativer for å bedre konkurranseforholdene i dagligvarebransjen. Nå varsler næringsminister Jan Christian Vestre og landbruks- og matminister Sandra Borch ytterligere tre tiltak som skal gi mer informasjon om prisdannelsen og konkurranseforholdene mellom dagligvareaktørene.

– Matvareprisene har økt hele 11,5 prosent det siste året. I tillegg varsler dagligvareaktørene ytterligere prisøkninger fra 1. februar. Derfor har vi nå hatt gode møter med sentrale aktører i dagligvarebransjen for å få mer informasjon om hvordan de jobber med dette. Vi hører ulike versjoner fra de ulike aktørene. Det viser at vi må se nærmere på hvordan prisdannelsen skjer og hvilke marginer de ulike aktørene i verdikjeden har, sier næringsminister Jan Christian Vestre.

Tiltakene ble varslet etter at Vestre og Borch 12. januar kalte inn dagligvaraktørene for å diskutere den høye prisveksten på matvarer.

– Jeg oppfordrer alle i hele verdikjeden til å ikke øke prisene mer enn nødvendig. Jordbruksoppgjøret har bidratt til å dekke deler av de ekstraordinære kostnadene hos norske bønder slik at presset på forbrukerprisene skal bli lavere. Vi går nå i gang med tre tiltak for å få mer kunnskap om hvorfor prisene likevel øker så mye til forbrukerne, sier landbruks- og matminister Sandra Borch.

Ser alvorlig på at aktørene varsler prisøkninger

Dagligvareaktørene gir ulike forklaringer på årsakene til prisøkningene. Derfor setter regjeringen i gang flere undersøkelser som skal gi svar på hvordan prisdannelsen skjer på matvarer og hvilke marginer de ulike aktørene opererer med. I tillegg vil regjeringen be Konkurransetilsynet se på prissignalisering i markedet.

– Det er urovekkende at aktører i markedet, gjennom mediene, varsler om prisøkninger og endringer før de faktisk skjer. Dette kan føre til mindre konkurranse, fordi alle vet at prisene vil øke og da er det trygt å øke egne priser. Dette er en verdikjede der konkurransen ikke er god nok, og vi må gjøre de vi kan for at konkurransen skal bli bedre. Dette vil jeg be Konkurransetilsynet om å se nærmere på, sier Vestre.

Dette er de tre nye tiltakene

Marginstudie
Det finnes i dag eksempler på at prisveksten på enkelte matvarer er høyere ut til forbruker enn ut fra produsent eller leverandør. Studien skal undersøke hvilke marginer de ulike delene av verdikjeden for dagligvarer har.

Undersøkelse av prissignalisering
Konkurransetilsynet får i oppgave av regjeringen om å se nærmere på konsekvensene av dagligvareaktørenes prissignalisering.

Utredning av prisdannelsen i dagligvarebransjen
Dagligvareaktørene forhandler om innkjøpspriser to ganger i året med virkning fra 1. februar og 1. juli, kalt «prisvinduer». Utredningen skal gi kunnskap om hvordan måten aktørene forhandler på kan ha konsekvenser for prisdannelsen, og foreslå mulige tiltak.

Komplekse utfordringer

Regjeringen har satt i gang et betydelig arbeid for å bedre konkurransesituasjonen i dagligvarebransjen. Tiltakene krever imidlertid grundige undersøkelser for å unngå negative virkninger.

– Konkurranseutfordringene i dagligvarebransjen er komplekse, og det er ikke ett enkelt tiltak som vil løse utfordringene. Vi må gjøre grundige vurderinger slik at vi er trygge på at de tiltakene vi innfører fører til bedre konkurranse, sier næringsministeren.

Arbeidet for bedre konkurranse i dagligvarebransjen

Usaklig prisdiskriminering
Forslag til to måter prisdiskriminering kan forbys har vært på høring og hadde høringsfrist 16. desember 2022. Les mer her.

Regjeringen ga Stortinget 21. desember 2022 foreløpig tilbakemelding på arbeidet. Les brevet her.

Forslag om å forby negative servitutter
Høringsfristen for regjeringen forslag om å forby negative servitutter og eksklusive leieavtaler som er egnet til å begrense konkurransen i dagligvaremarkedet var 5. oktober 2022, og Nærings- og fiskeridepartementet vurderer nå høringssvarene og videre prosess. Les mer her.

Utredning av egne merkevarer og vertikal integrasjon
Regjeringen har lyst ut et kartleggingsoppdrag om virkningene vertikal integrasjon og kjedenes egne merkevarer har for konkurransesituasjonen, prisene og utvalget i dagligvarebransjen. Oppdraget ble lyst ut 22. desember 2022, og fristen for ferdigstillelse er 1. juni 2023. Les mer her.

Markedsetterforskningsverktøy til Konkurransetilsynet
Nærings- og fiskeridepartementet har påbegynt arbeidet med å utrede behovet for og eventuell utforming av et nytt markedsetterforskningsverktøy. Forslaget vil bli sendt på egen høring i vinter. Les mer her.