Historisk arkiv

Regjeringens realfagsstrategi gir resultater!

Historisk arkiv

Publisert under: Regjeringen Stoltenberg II

Utgiver: Kunnskapsdepartementet

Innlegg av Jens Revold, statssekretær i Kunnskapsdepartementet.

Regjeringens realfagsstrategi gir resultater!

Av Jens Revold, statssekretær i Kunnskapsdepartementet 

Solid og bred kunnskap i realfag er viktig for vår velstandsutvikling. Vi har all grunn til å mene at realfagene vil få en enda større betydning i framtiden. Miljøutfordringer og nye teknologiområder vil vokse fram og påvirke vår hverdag innen bioteknologi, nanoteknologi og IKT. Realfaglig kompetanse er derfor grunnlag for innovasjon og omstilling. Nedenfor vil jeg vise noen eksempler på at Kunnskapsdepartementet tar dette svært alvorlig.

Utfordringer knyttet til realfag i norsk skole og høyere utdanning har vært synlig i lang tid. Det er grunn til bekymring når det gjelder sviktende rekruttering til realfaglige utdanninger. Manglende interesse for fagene blant elever og studenter samt i samfunnet for øvrig har både denne og forrige regjering tatt alvorlig. I rekrutteringsarbeidet må det legges vekt på at realfag er helt nødvendige for å møte de utfordringer samfunnet står overfor nasjonalt og internasjonalt. 

Denne regjeringens satsing  på realfag er nedfelt i strategien: Et felles løft for realfagene, 2006 – 2009. Årlige tiltaksplaner skal bidra til å omsette målene i strategien. Nasjonalt senter for matematikk i opplæringen og Nasjonalt senter for naturfag bidrar til å utvikle og forbedre opplæringen  i realfag gjennom forsknings-, forsøks- og utviklingsprosjekter. Renate - senteret er opprettet for å forsterke rekrutteringstiltak til høyere utdanning. 7 regionale vitensentre  over hele landet  er viktige opplevelses- og læringssentra for teknologi, naturvitenskap og matematikk for elever, studenter og allmennheten.  

Det Nasjonale forum for realfag som består av representanter for arbeidslivsorganisasjoner innen privat og offentlig sektor, næringslivet og utdanningssektoren er nylig etablert.  Informasjonskampanjen våren 2008 med fokus er et av Forumets tiltak. Kampanjen legger vekt på de muligheter som realfaglig kompetanse gir. 

Lærerens faglige kompetanse  er nødvendig for å kunne formidle kunnskap med tyngde, trygghet og entusiasme, spesielt i faget matematikk. Under Kunnskapsløftet er det gitt 1,5 milliard til etter- og videreutdanning av lærere over en treårsperiode. Prioriterte fag er matematikk og naturfag. Utvikling av gode og varierte arbeidsmåter i realfag vil videre bedre læringsresultatene og styrke  relevansen. Økonomiske midler til utvikling av  digitale læremidler i videregående opplæring er bevilget, spesielt vil jeg fremheve  prosjektene Nasjonal digital læringsarena (NDLA) og Real digital.  

Timetallet i matematikk er utvidet både i grunnskolen og i videregående opplæring. Kunnskapsløftet ga i seg selv elevene større mulighet til fordypning og spesialisering. Elever i videregående opplæring velger retning innen utdanningsprogram for studiespesialisering. Her  det er opprettet et eget programområde for realfag, der alle timer utover obligatoriske fellesfag kan nyttes til fordypning på innen dette fagområdet.

Fylkene, som skoleeier, kan avgjøre profilering innenfor ulike fagområder. Noen skoler i Norge har spesialisert seg innen realfag og teknologi. Et eksempel på dette er TAF - ordningen (Tekniske og allmenne fag i kombinasjon).

Strukturen i videregående opplæring er fleksibel og tillater stor grad av spesialisering innenfor enkelte fagområder. Alle disse tiltakene innenfor det eksisterende skoleverket gjør at det er lite aktuelt å opprette egne skoler.  

Ved universiteter og høyskoler arbeides det også systematisk med sikte på å øke rekrutteringen til realfag og teknologiske fag. Det er fastsatt spesielle opptakskrav (studieretningsfag/programfag) fra videregående opplæring for opptak til realfagsstudier.  Etter en nedgang er det de senere årene stadig flere kvalifiserte som søker seg til særlig  teknologiske og martime fag, men også ordinære realfag.  

Et eksempel her er en spesielt tilrettelagt ingeniørutdanning (Y-vei) for søkere med relevant fagbrev fra videregående opplæring. I vår hadde jeg gleden av å utdele Utdanningskvalitetsprisen til Y-veitilbudet ved Høgskolen i Telemark. For å bedre likestillingen innen realfag, er det satt i gang flere rekrutteringstiltak spesielt rettet mot jenter. Disse har så langt vist seg å bringe gode resultater.   

Den rødgrønne regjeringen vil fortsette arbeidet med å gi samfunnet nødvendig realfaglig kompetanse, gjennom å styrke kunnskap og motivasjon i realfagene.