Aktiver Javascript i din nettleser for en bedre opplevelse på regjeringen.no

Reiselivet tar nye grep med digital storsatsing

Norwegian Travel Workshop går av stabelen også i 2020 - selv om det blir i digital versjon. Det blir 4500 digitale én-til-én salgsmøter i løpet av to dager mellom 250 norske reiselivsaktører og 300 utenlandske turoperatører.

Norwegian Travel Workshop (NTW) er et arrangement som gjennom fem tiår har vært Innovasjon Norges viktigste reiselivsarrangement, og som bidrar til at det hvert år opprettes nye verdifulle kontakter og signeres avtaler gull verdt for norsk reiselivsnæring. En næring som siden 2014 har hatt en eneste lang opptur. Rett før NTW 2020 skulle arrangeres i Trondheim i april ble det bråstopp på grunn av Corona pandemien.

Selv om NTW ble avlyst, så var signalene fra reiselivsnæringen at et arrangement som dette ville de fortsatt ha. Derfor valgte Innovasjon Norge å invitere til det som er et digitalt nybrottsarbeid, med flere tusen salgsmøter på to dager, med verden som nedslagsfelt.

Eidfjord.
Eidfjord. Foto: Destinasjon Eidfjord

Bygdebasert reiseliv og landbruk

HANEN er et nettverk for opplevelsesbedrifter knyttet til bygdebasert reiseliv og landbruk i Norge. De er midt oppi møtevirksomheten på det digitale NTW og har hittil hatt møter med 18 turoperatører fra nært sagt hele verden. Totalt har HANEN booket møter med 27 ulike operatører.

– Hittil i årets NTW opplever jeg veldig stor interesse for gårdsopplevelser og interesse for å overnatte på gård. Jeg får spørsmål om det er mulig å delta i familienes liv, spise middag med dem og "være en del av livet på gården". Noen vil ha guidede opplevelser med lærerikt innhold, da anbefaler vi for eksempel å reise på sidersmaking, besøke osteprodusenter eller få omvisning i Fruktbygda, sier Bernt Bucher Johannessen daglig leder i HANEN.

Ciderhuset i Balestrand.
Ciderhuset i Balestrand. Foto: www.ciderhuset.no