Historisk arkiv

Satser på forskning og sjøsikkerhet

Historisk arkiv

Publisert under: Regjeringen Bondevik II

Utgiver: Fiskeri- og kystdepartementet

Pressemelding

Fiskeri- og kystdepartementets hovedprioriteringer i Regjeringens budsjettforslag for 2005 er forskning og sjøsikkerhet. - Økt satsning på marin forskning, oppstart av biobanken i Tromsø og bygging av trafikksentralen i Vardø er noen av tiltakene. Satsingen på torsk som oppdrettsart videreføres, og et fullskala avlsprogram for torsk vil være i drift fra 2005, sier fiskeri- og kystminister Svein Ludvigsen. (06.10.2004)

Pressemelding

Nr.: 45/2004
Dato: 06.10.2004
Kontaktperson: Informasjonsrådgiver Sigbjørn Larsen, Mobil: 97 62 46 78

Satser på forskning og sjøsikkerhet

 Les alt omFiskeri- og kystdepartementets budsjett

Fiskeri- og kystdepartementets hovedprioriteringer i Regjeringens budsjettforslag for 2005 er forskning og sjøsikkerhet. - Økt satsning på marin forskning, oppstart av biobanken i Tromsø og bygging av trafikksentralen i Vardø er noen av tiltakene. Satsingen på torsk som oppdrettsart videreføres, og et fullskala avlsprogram for torsk vil være i drift fra 2005, sier fiskeri- og kystminister Svein Ludvigsen.

- Jeg er fornøyd med, i en stram budsjettsituasjon, å kunne presentere et budsjettforslag for Fiskeri- og kystdepartementet der satsningene videreføres på et høyt nivå, sier Ludvigsen.

Regjeringen foreslår et budsjett for Fiskeri- og kystdepartementet for 2005 med en utgiftsramme på 2 700,9 millioner kroner. I forhold til saldert budsjett 2004 innebærer det en økning på 120,3 mill. kroner. Forslaget til inntektsramme er på om lag 878,5 millioner kroner.

Marin forskning

Det foreslås en bevilgning til forskning og utvikling over Fiskeri- og kystdepartementets budsjett på om lag 937 millioner kroner i 2005, dvs. nær 35 prosent av departementets samlede budsjettramme.

- Prioriteringen av aksen Bergen-Tromsø har fremmet samarbeidet mellom forskningsmiljøet i de to byene. Denne prioriteringen ligger fast, sier fiskeri- og kystminister Svein Ludvigsen.

Utbyggingen av havbruksstasjonen i Matre nord for Bergen er igangsatt. Når stasjonen står ferdig i 2006 vil norsk fiskeriforskning ha et moderne forskningsanlegg av høy internasjonal standard.

Satsingen på å etablere torsk som en betydelig oppdrettsart i Norge videreføres, og etableringen av en torskeavlsstasjon på Kraknes utenfor Tromsø innebærer at et fullskala avlsprogram for torsk vil være i ordinær drift fra 2005.

Fiskeri- og kystdepartementet forsterker innsatsen på marin bioteknologi. Departementet har de to siste årene finansiert etableringen av en marin biobank i Tromsø. Banken vil være etablert i løpet av 2005, og departementet vil bidra med midler til oppstart av banken.

Tromsømiljøet er langt framme innenfor marin bioteknologi og marin bioprospektering (leting etter utnyttbare molekyler, gener og mekanismer). Fiskeri- og kystdepartementet setter av 2 millioner kroner for å øke innsatsen knyttet til kommersialisering av marin bioteknologi.

Bevilgningen til Nasjonalt institutt for ernærings- og sjømatforskning (NIFES) styrkes med 1 million kroner for å øke forskningsinnsatsen knyttet til fremmedstoffer i sjømat.

Det settes av 1 millioner kroner ekstra til den markedsrettede forskningen, med fokus på innenlandsmarkedet. Det settes også av midler innenfor departementets bevilgning til Norges forskningsråd for å styrke satsingen på teknologiutvikling.

Fiskeri- og kystdepartementets tilskudd til Norges forskningsråd foreslås økt nominelt med 7 millioner kroner til 238 millioner kroner.

Sjøsikkerhet og beredskap mot akutt forurensning

Budsjettforslaget for 2005 innebærer en videreføring av Regjeringens arbeid med sjøsikkerhet og beredskap. Det er etablert slepebåtberedskap i Nord-Norge. I budsjettet for 2005 er det satt av midler til videreføring av denne beredskapen. Det innebærer to slepefartøy i sommerhalvåret og tre i vinterhalvåret. Arbeidet med å etablere en trafikksentral i Nord-Norge i Vardø går etter planen, og det fremmes en bevilgning til trafikksentralen i 2005 på 54,34 millioner kroner. Trafikksentralen skal være operativ i 2007.

Utbygging av nettverket for automatisk identifisering av skip (AIS) sluttføres i 2004. I 2005 vil systemet være i drift for hele kysten.

Ordningene som tidligere var under Fiskeriavtalen

I juni 2004 sluttet Stortinget seg til at Fiskeriavtalen mellom staten og Norges Fiskarlag sies opp med virkning fra 1. januar 2005. Regjeringen foreslår imidlertid å videreføre ordningene garantilott, føringstiltskudd, selfangststøtte og opprydding av tapte fiskeredskaper. Videreføring av disse ordningene dekkes innenfor en ny tilskuddspost på Fiskeri- og kystdepartementets budsjett. Det foreslås en bevilgning på 50 millioner kroner på denne posten, noe som tilsvarer bevilgningen til ordningene under fiskeriavtalen i 2004.

Endringer i avgifter og gebyrer

Regjeringen foreslår at næringen skal dekke noe av Fiskeridirektoratets kostnader knyttet til ressurskontroll. Det fremmes derfor forslag om en kontrollavgift som innkreves på grunnlag av førstehåndsomsetning av fisk. Det foreslås at avgiften differensieres slik at kystflåten i stor grad skjermes. Avgiften foreslås satt til 0,1 prosent av førstehåndsverdien for fartøyer under 28 meter, og 0,25 prosent for fartøyer over 28 meter.

Produktavgiften blir redusert fra 4,2 prosent i andre halvår 2004 til 3,8 prosent i 2005.

Regjeringen foreslår også at det innføres et årsgebyr på tilsyn/kontroll av havbruk.

Opprettelsen av Mattilsynet gir i 2005 en effektiviseringsgevinst som kan tas ut i reduserte avgifter og gebyr. Dette innebærer at matproduksjonsavgiftene for fiskerinæringen kuttes med 10 prosent. I tillegg arbeides det videre med sikte på ytterligere forenkling og samordning av finansieringsmodellen for Mattilsynet.

Kystgebyret vil fra og med 2005 dekke 34 prosent av kostnadene til fyr- og merketjenesten, mot nåværende 30 prosent.

Kontaktpersoner i Fiskeri- og kystdepartementet i forbindelse med budsjettet:

Seniorrådgiver Raymond Jenssen 22 24 64 17 / 91 82 99 18
Ekspedisjonssjef Kirsten Ullbæk Selvig 22 24 64 37 / 91 54 42 35
Ekspedisjonssjef Johán H. Williams 22 24 64 40 / 90 02 44 46
Ekspedisjonssjef Magnor Nerheim 22 24 64 60 / 90 57 09 41