Smakens uke er overført til Opplysningskontorene i landbruket

I dag, 18. september er ansvaret og eierskapet for Smakens Uke overført fra Landbruks- og matdepartementet til Opplysningskontorene i landbruket.

Landbruks- og matdepartementet har samarbeidet med både Opplysningskontorene i landbruket, Nofima og Norges kokkemesteres landsforening gjennom åtte år for sammen å lære barn i 6. klasse om de ulike grunnsmakene. Målet har vært og er å gjøre barn mer bevisst på hva de spiser, nysgjerrige på smaker, farger og konsistenser med langsiktig mål om å bli gode smakere. 

Smakssansen kan læres slik som andre sanser. 

Smakens Uke som i Norge har vært konsentrert rundt den første uka i november, har engasjert rundt 200 000 elever hvert år. Smakens uke er opprinnelig en fransk ide, men i dag utvikles undervisningsopplegg og ulike aktiviteter for å lære barn om smak i mange land både i og utenfor Europa.

Smakens uke logo