Snusfornuft

Kronikk av helse- og omsorgsminister Bent Høie

Jeg skal ikke hindre voksne i å røyke og snuse. Jeg skal hindre at barn og unge begynner.

Tobakksindustrien har pakket helseskadelig avhengighet inn i fine farger, gode smaker og design som appellerer til unge mennesker. Det er på tide å sette en stopper for denne markedsføringen rettet mot barn og unge. I dag foreslår jeg at all tobakk som selges i Norge skal ha standardisert og reklamefri innpakning.    

Hvert år dør om lag 6600 personer i Norge som følge av sykdommer som skyldes røyking. Snus kan føre til kreft, diabetes 2 og økt dødelighet etter en rekke sykdommer. Risikoen for prematur fødsel og dødfødsel øker ved snusing under graviditeten.

Ikke lenger i front

-Norgeshistoriens største mobbeaksjon, kalte Per Fugelli forbudet mot å røyke på serveringssteder som kom i 2004. Dette var blant de penere karakteristikkene kritikerne brukte om røykeforbudet og den daværende helseministeren. Dagfinn Høybråten ble kalt både moralist og helsefascist.

Jeg var Høyres helsepolitiske talsmann på denne tiden, og jeg husker godt den opphetede debatten og de urimelige angrepene på Høybråten. Men LO stilte seg bak helseministeren, og et flertall på Stortinget gikk inn for at serveringsstedene skulle bli røykfrie.

I dag blir Høybråten stoppet på gaten av folk som vil takke ham for røykeforbudet. Norge ble et internasjonalt forbilde da dette skjedde. Bare Irland hadde gjort det samme før oss. Mange land fulgte etter. I dag er røykfrie serveringssteder normen, og ikke unntaket i de aller fleste vestlige land.

Men nå er vi ikke lenger i front. I 2010 fikk Norge kritikk fra Verdens helseorganisasjon fordi vi gjør for lite for å hindre at unge begynner med tobakk.

Røykingen blant unge har gått jevnt nedover det siste tiåret. Nå røyker fem prosent av de yngste daglig. Samtidig har vi sett en kraftig økning blant unge som snuser det siste tiåret. 18 prosent i aldersgruppen 16-24 år snuser nå daglig. Blant guttene er det 23 prosent som snuser hver dag. 12 prosent av jentene gjør det samme.

I andre land ser vi en nedgang i unge som røyker. I Norge er vi i ferd med å få en ny ungdomsgenerasjon som er avhengig av tobakk.

Det er ingenting å være stolt av for et land som var i front.

Lett å like

Jeg husker at bestefaren min, som var fisker, snuste da jeg var liten. Snusboksene på syttitallet var skittengrønne og innsatt med talg. De var ingen fryd for øyet, og ville neppe vunnet priser for god design. Barn som dristet seg til å smake på den brune massen, spyttet den raskt ut igjen. Snusen smakte stramt og var kvalmende. Ikke luktet den godt og ikke så den pen ut. Verken når den ble lagt inn, spyttet ut eller prydet tenner og munnviker.

I dag er snusboksene rosa og mintgrønne. De er hvite og svarte med elegante bokstaver og tall. Den brune massen er skjult i små hvite poser som forhindrer at den klistrer seg på fingertuppene eller renner nedover tenner og munnviker. Snusen smaker lakris, mentol eller bringebær, og er lett å like for dem som prøver for alller første gang. Ikke lukter den vondt heller.

I 2013 gikk en snusboks helt til topps i Norsk Designråds kåring av beste emballasje. Fordi snusprodusentene hadde lykkes med å skape en design som appellerer til unge.

Designrådet skrev dette i sin begrunnelse: ”Selskapet har ønsket å lansere et produkt som appellerer til det yngste segmentet, først og fremst i Norge, men også i resten av Skandinavia. Innsikt i segmentet har vist at målgruppen ikke ønsker å bli assosiert med de etablerte snusbrukerne. De ser ikke på seg selv som forbrukere av snus. Snus er bare en del av livsstilen deres akkurat nå.”

Den eneste ”reklameplakaten”

Vi vet at tobakksselskapene alltid har vært svært opptatt av design. Dette er i dag deres eneste ”reklameplakat” fordi det er forbudt å reklamere for tobakk og butikkene må oppbevare alle tobakksvarer ute av syne for kunden.

Ingen av selskapene inrømmer å bruke design og smakstilsetninger for å tiltrekke seg unge. Men det er grundig dokumentert at tobakksindustrien har drevet utstrakt forskning knyttet til markedsføring og produktutvikling rettet mot barn og unge. Rosa og lysegrønne snusbokser med lakrissmak og tegninger av jenteansikter er neppe laget med tanke på eldre fiskere som min bestefar. 

Vi vet at unge blir påvirket av  utseendet på emballasjen. Det kan være dette som får dem til å prøve for første gang. Eller la være.

Derfor foreslår vi at all tobakk som selges i Norge skal ha standardisert og reklamefri emballasje for å gjøre dem mindre tiltrekkende for barn og unge. Reklamefri emballasje ble innført i Australia i 2012. Det er i ferd med å bli innført i England, Irland og på New Zealand. Det vurderes i Finland og Frankrike.

Vi forslår at de reklamefrie pakningene skal ha lik farge, utforming og skrift. Det blir forbudt med produsentlogo og andre designelementer på pakkene.

Modig og forutseende

Jeg er forberedt på å bli kalt moralist. Jeg er forberedt på at noen vil synes det er å gå for langt. Men dette er ingen inngripen i noens personlige frihet. Det handler ikke om å hindre voksne mennesker i å snuse eller røyke. Det handler om å hindre at barn og unge begynner.

Per Fugelli roser nå forbudet han kritiserte i så skarpe ordelag for tolv år siden.

- Jeg har selv kommet fram til at Høybråten var modig og forutseende. Røykeloven har vært en suksess og den har også fått oppslutning blant røykerne, sier han i dag.

Det er på tide å være modig igjen.