Statsbudsjettet 2016: Jernbane - Ny kvalitetssikring av prosjektet Arna-Bergen

- Det er behov for økt kapasitet og mer fleksibel trafikkavvikling for person- og godstogene som kjører til og fra Bergen. Jernbaneverket borrer nå et nytt løp i Ulriken tunnel mellom Arna og Fløen som vil legge til rette for dette. Arbeidene som er planlagt på strekningen Bergen stasjon er omfattende og komplekse. Vi har nå fått en ny kvalitetssikringsrapport for prosjektet Arna-Bergen som gjør at vi har et bredere grunnlag i det videre arbeidet med prosjektet, sier samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen.

Regjeringen har i dag lagt fram forslag til endringer i statsbudsjettet for 2016, der det gis en orientering om den nye kvalitetssikringen (KS2) av Vossebanen Arna-Bergen. I denne kvalitetssikringen anbefales det en felles kostnadsramme for delprosjektene Arna-Fløen (Ulriken tunnel) og Bergen stasjon-Fløen på til sammen 6 981 millioner kroner og en felles styringsramme på 6 134 millioner kroner.

For delprosjektet Arna-Fløen (Ulriken tunnel) ble det gjennomført en ekstern kvalitetssikring i 2012. Da statsbudsjettet for 2013 ble lagt fram høsten 2012 var forslaget til den gjeldende kostnadsrammen for delprosjektet på 3 328 millioner 2016-kroner og styringsrammen er på 3 164 millioner 2016-kroner. Den nye kvalitetssikringen (KS2) har også gjennomført en egen revisjon av dette prosjektet, med forslag til en egen kostnadsramme på 4 431 millioner og en styringsramme på 3 991 millioner kroner.

Den nye kvalitetssikringsrapporten inneholder flere anbefalinger om prosjektstyring og potensielle forenklinger i gjennomføringen av delprosjektet Bergen stasjon-Fløen, blant annet mulighetene for å bygge delprosjektet med noe mindre kapasitet og med lengre togfrie perioder.
Samferdselsdepartementet vil komme tilbake til saken på egnet måte.

For flere opplysninger – se:

Prop. 31 S (2016-2017) Proposisjon til Stortinget (forslag til stortingsvedtak. Endringar i statsbudsjettet 2016 under Samferdselsdepartementet.

Kvalitetssikring: 

KS2 Arna- Bergen (pdf)

Vedlegg 1 - om prosjektet (pdf)

Vedlegg 2 - usikkerhetsanalyse (pdf)

Vedlegg 3 - prosjekrevisjon Ulriken tunnel (pdf)