Historisk arkiv

Statsbudsjettet 2002: 5,6 milliarder kroner til jernbaneformål, øker med nær 14 prosent

Historisk arkiv

Publisert under: Regjeringen Stoltenberg I

Utgiver: Samferdselsdepartementet

Regjeringen foreslår å bruke til sammen 5 570,6 millioner kroner til jernbaneformål i 2002. Dette er 667 millioner kroner, eller 13,6 prosent mer enn saldert budsjett 2001. (11.10.2001)

Pressemelding

Nr.: 103/01
Dato: 11.10.2001

Statsbudsjettet 2002:

5,6 milliarder kroner til jernbaneformål, øker med nær 14 prosent

Regjeringen foreslår å bruke til sammen 5 570,6 millioner kroner til jernbaneformål i 2002. Dette er 667 millioner kroner, eller 13,6 prosent mer enn saldert budsjett 2001.

4 256,7 millioner kroner er satt av til Jernbaneverket, som har ansvar for drift, vedlikehold og utbygging av jernbanens kjøreveg. Innenfor bevilgningen til Jernbaneverket har regjeringen prioritert drift og vedlikehold, som er oppført med i alt 2 864,9 millioner kroner, medregnet drift og vedlikehold av Gardermobanen. Midlene skal særlig nyttes til tiltak for bedre sikkerhet, driftsstabilitet og kapasitet på jernbanelinjene.

Til Jernbaneverkets investeringsbudsjett, det vil si investeringer i jernbanelinjen, er det foreslått i alt 1 303,3 millioner kroner. Dette er en økning på 24,3 prosent sammenliknet med saldert budsjett 2001. Utbygging av nytt dobbeltspor Sandvika – Asker på Drammensbanen er det største investeringsprosjektet i 2002, og er oppført med om lag 517 millioner kroner.

1 293 millioner kroner av den foreslåtte bevilgningen til jernbaneformål gjelder statens kjøp av persontransporttjenester fra NSB BA, det vil si midler til NSB BA for å opprettholde persontransporttilbud som ikke er bedriftsøkonomisk lønnsomt. Dette er 78 millioner kroner, eller 6,4 prosent mer enn i avtalen for 2001. Betalingen til NSB BA og omfatter Intercity-, nærtrafikk-, region- og lokaltog.

Til Statens jernbanetilsyn er det foreslått 20,9 millioner kroner. Dette er en økning på 7,3 prosent i forhold til revidert budsjett for 2001.

Linjenettet: Fordeling av investeringsmidler

Den foreslåtte bevilgningen på 1 303,3 millioner kroner til investeringer i linjenettet skal nyttes slik:

  • 53,7 millioner kroner er avsatt til forskjellig arbeid på Vestfoldbanen, fordelt med:
    • 20,7 millioner kroner til avsluttende utbygging av dobbeltspor på strekningen Åshaugen - Sande - Holm. Strekningen åpnes for trafikk i oktober i år.
    • 15 millioner kroner til avsluttende arbeid med utbygging av dobbeltspor på strekningen Skoger - Åshaugen. Strekningen åpnes for trafikk i oktober i år.
    • 18 millioner kroner til nytt kryssingsspor ved Nykirke.
  • 517,4 millioner kroner til prosjektering og utbygging av nytt dobbeltspor Sandvika - Asker, på Drammensbanen.
  • 40 millioner kroner er avsatt til ny godsterminal på Leangen, i Trondheim.
  • 79 millioner kroner til teknisk og sikkerhetsmessig oppgradering av Lieråsen tunnel, på Drammensbanen.
  • 311,2 millioner kroner er oppført til trafikksikkerhetstiltak. Midlene skal nyttes til tiltak som generelt øker sikkerheten, og omfatter blant annet rassikring, fjerning av planoverganger, tunnelsikkerhet og sikkerhetstiltak på stasjoner. Tiltakene er blant annet viktig for å legge bedre til rette for trafikk med krengetog på Sørlands-, Bergens- og Dovrebanen.
  • 70 millioner skal nyttes til spesielle miljøtiltak, i hovedsak tiltak for å redusere støy fra togtrafikken.
  • 147 millioner kroner gjelder kapasitetsøkende tiltak, det vil si utbygging med særlig sikte på å øke kapasiteten på jernbanenettet for både gods- og persontransport. Tiltakene omfatter blant annet utbygging av kryssingsspor og tiltak for å legge til rette for trafikk med krengetog. Midlene skal også nyttes til profilutvidelser, det vil si utvidelser som kan legge til rette for å få flere av de mest volumkrevende transportene over fra veg til bane.
  • 52 millioner kroner er foreslått til tiltak for forbedring av tilgjengelighet, informasjon og opphold for publikum på stasjoner og knutepunktterminaler.
  • 33 millioner kroner er satt av til diverse tiltak, og omfatter blant midler til Jernbanemuseet og gjenstående investeringer på Gardermobanen.