Historisk arkiv

Statsbudsjettet 2002: Forskning, utredning og utvikling: Økte bevilgninger

Historisk arkiv

Publisert under: Regjeringen Stoltenberg I

Utgiver: Samferdselsdepartementet

Regjeringen foreslår at det over Samferdselsdepartementets budsjett for 2002 skal bevilges i alt 123,1 millioner kroner til forskning, utredning og utvikling. Dette er en økning på 26,1 millioner kroner i forhold til saldert budsjett 2001. (11.10.2001)

Pressemelding

Nr.: 110/01
Dato: 11.10.2001

Statsbudsjettet 2002:

Forskning, utredning og utvikling: Økte bevilgninger

Regjeringen foreslår at det over Samferdselsdepartementets budsjett for 2002 skal bevilges i alt 123,1 millioner kroner til forskning, utredning og utvikling. Dette er en økning på 26,1 millioner kroner i forhold til saldert budsjett 2001.

Prioritet blir gitt til langsiktig forskning og kunnskapsoppbygging på områder som gjelder informasjons- og telekommunikasjonsteknologi, trafikksikkerhet og kunnskapsgrunnlaget for kommende revisjoner av Nasjonal transportplan.

Den foreslåtte bevilgningen er fordelt slik:

• 21,6 millioner skal brukes til generell forsknings- og utredningsvirksomhet, med sikte på å bedre kunnskapsgrunnlaget og legge til rette for mer effektiv bruk av ressursene i samferdselssektoren. Miljø og trafikksikkerhet er blant emnene som vil stå sentralt. Bevilgningene økes med 12,4 millioner i forhold til budsjettet for 2001. Økningen har sammenheng med blant annet utredningsbehov i forbindelse med oppfølging av forsøk med ny organisering av transportforvaltningen i byområder, kartlegging av bredbåndsmarkedet og vurdering av løsninger som kan bedre funksjonshemmedes tilgjengelighet til buss.

• 84 millioner er ført opp under posten "Samferdselsforskning". Dette er en økning på 11,2 millioner i forhold til fjorårets budsjett. Bevilgningen er fordelt med 30,4 millioner til transportforsking og 53,6 millioner til telekommunikasjonsforskning. Midlene vil i hovedsak bli brukt til å videreføre støtten til igangsatte forskningsprogrammer.

Innenfor transportforsking vil Samferdselsdepartementet støtte programmer som tar for seg blant annet følgende emner: Logistikk, IT-anvendelser i forskjellige deler av transportsektoren, byutvikling, regional utvikling og miljøforurensning og helse.

Innen teleforskning vil Samferdselsdepartementet videreføre støtten til følgende programmer: "Tjenesteyting og infostruktur", "FoU i IT-industrien og grafisk industri", "Grunnleggende teleforskning" og "Samfunnsmessige og kulturelle forutsetninger for informasjons og telekommunikasjon".

Det legges opp til å styrke støtten til forskning og utvikling innen telekommunikasjon, med spesiell vekt på program og prosjekter som fremmer utviklingen av bredbåndsnett og -tjenester. I tillegg vil bevilgningen nyttes til delfinansiering av etablering av et ”Centre of Excellence” på Fornebu.

• 7,5 millioner kroner er ført opp på posten "Tilskudd til rasjonell og miljøvennlig transport". Tilskuddet er fordelt med 5 millioner kroner til utviklingsprosjekter for rasjonell og miljøvennlig transport og 2,5 millioner kroner til forsøk med alternative drivstoff.

- Det foreslås å trappe ned ordningen med tilskudd til forsøk med alternative drivstoff og tilskudd til utvikling av rasjonell og miljøvennlig transport. Tilskuddsordningene har nå vært virksomme i 10 år. Etter Samferdselsdepartementets vurdering bærer tilskuddene i stadig større grad preg av å være ordinære driftstilskudd og nytten som forsøks- og utviklingsordninger er sterkt avtagende, går det fram av forslaget.

• 10 millioner kroner er ført opp på posten "Tilskudd til arbeids- og utdanningsreiser for funksjonshemmede". Regjeringen ønsker å sikre at funksjonshemmede skal kunne delta i arbeidsliv og ha mulighet til å ta utdanning. Fra 1. august i år ble det startet en forsøksordning for transport for funksjonshemmede i arbeids- og utdanningssammenheng. I halvparten av landets fylkeskommuner organiseres forsøket gjennom trygdeetaten. I øvrigdelen av landet er forsøket knyttet opp til den fylkeskommunale tt-transporten. Samferdselsdepartementet har ansvaret for denne delen av forsøket. I 2002 foreslås en bevilgning på 10 millioner kroner for den delen av forsøket som ligger under Samferdselsdepartementet.

Forskning og utvikling i underliggende etater

Etatene som er underlagt Samferdselsdepartementet driver en betydelig forsknings- og utredningsvirksomhet.

- Arbeidet med Nasjonal transportplan 2002-2011 har blant annet avdekket et betydelig behov for bedre metoder og verktøy for vurdering av effektiv ressursinnsats i og mellom de enkelte transportsektorene. Det har ledet til starten av et omfattende samarbeid mellom samferdselsetatene og Samferdselsdepartementet for å utvikle bedre nasjonale og regionale modeller og planleggingsverktøy, heter det i forslaget.

Samferdselsetatenes forsknings- og utviklingsvirksomhet i 2002 kan sammenfattes slik:

Luftfartsverket vil i 2002 gjennomføre forsknings- og utviklingsvirksomhet som i hovedsak er knyttet til sikkerhet og miljø. Prosjektene tar blant annet for seg problemer knyttet til vinterdrift og friksjon og værvarsling. Det skal også gjennomføres prosjekter som tar for seg støy og utslipp fra fly og flyplasser.

Statens vegvesens forsknings- og utviklingsvirksomhet vil i 2002 være rettet mot trafikksikkerhet, transportforhold i byer og miljø. Informasjon- og kommunikasjonsteknologi inngår som en viktig del i de fleste prosjektområdene.

Jernbaneverket vil i 2002 rette sin forsknings- og utviklingsvirksomhet mot sikkerhet, miljøforhold, planlegging og analyse. Miljøprosjektene vil i særlig grad legge vekt på spørsmål som gjelder støy.