Historisk arkiv

Statsbudsjettet 2002: Vel 10,9 milliarder kroner til vegformål

Historisk arkiv

Publisert under: Regjeringen Stoltenberg I

Utgiver: Samferdselsdepartementet

Pressemelding

Nr.: 102/01
Dato: 11.10.2001

Statsbudsjettet 2002:

Vel 10,9 milliarder kroner til vegformål

Til vegformål er det over statsbudsjettet for 2002 foreslått i alt 10 906,4 millioner kroner. Dette er en økning på 649 millioner kroner eller 6,3 prosent, sammenliknet med saldert budsjett 2001.

Regjeringen har særlig prioritert økte bevilgninger til drift og vedlikehold av riksvegene, blant annet tiltak som vil gi bedre trafikksikkerhet. For investeringene er det lagt vekt på en rasjonell anleggsdrift, og det blir også foreslått å sette i gang flere nye prosjekter.

Bevilgningene til vedlikehold og drift av riksvegnettet (ikke medregnet riksvegferjedriften) øker med 5,5 prosent – til 5 312 millioner kroner.

Til utbygging riksveger, medregnet rassikring, er det foreslått 4 551,2 millioner kroner. Dette er en økning på 348 millioner kroner eller 8,3 prosent i forhold til saldert budsjett 2001. Innenfor forslaget er det lagt vekt på å sikre rasjonell anleggsdrift for igangsatte prosjekter, både på stamvegnettet og det øvrige riksvegnettet. Regjeringen har ellers prioritert investeringstiltak som har en særlig positiv virkning for trafikksikkerheten og tiltak for å verne mot støy og luftforurensning fra vegtrafikken. I tillegg er det lagt vekt på å følge opp statlige forpliktelser i inngåtte bompengeavtaler, det vil si for utbyggingsprosjekter som finansieres ved en kombinasjon av statlige midler og bompenger. Satsingen på rassikring og legging av fast dekke på gjenværende riksveger med grusdekke, vil bli videreført i 2002.

I tillegg til bevilgninger over statsbudsjettet er det anslått at bompengeselskapene for 2002 vil stille til rådighet om lag 1 670 millioner kroner til riksveginvesteringer, medregnet særlige investeringstiltak for kollektivtrafikken.

Statens tilskudd til drift av riksvegferjene inngår i bevilgningene til vegformål, og det foreslåtte tilskuddet for 2002 er på 1 050 millioner kroner.

Trafikktilsyn, drift og vedlikehold: 5,3 milliarder kroner – øker med 5,5 prosent

5 312 millioner kroner er avsatt til trafikktilsyn, drift og vedlikehold av riksvegnettet. Dette er en økning med 279,2 millioner kroner eller 5,5 prosent i forhold til saldert budsjett 2001. Innenfor de foreslåtte bevilgninger har regjeringen prioritert oppgaver som er knyttet til trafikksikkerhet, med blant annet oppfølging av tiltak som er rettet mot trafikanter og kjøretøy. Utover dette er det særlig lagt vekt på vedlikeholdstiltak for å opprettholde vegstandarden og bevare vegkapitalen.

I budsjettforslaget er det vist til planer om at det hvert år i perioden 2002-2005 skal foretas i gjennomsnitt 800 000 bilbeltekontroller. Dette tilsvarer bortimot en fordobling av dagens kontrollomfang. For å nå målene om færre ulykker med tunge kjøretøyer er det årlig planlagt 300 000 tungtransportkontroller. Dette betyr en økning på nærmere 40 prosent, sammenliknet med dagens kontrollomfang.

Fra og med vintersesongen 2001/2002 vil det bli opprettet beredskap for nattbrøyting på E10 over Bjørnefjell i Finnmark og på stamveger og andre viktige ruter i Finnmark hvor det tidligere ikke har vært slik beredskap.

Tilskudd til drift av riksvegferjer: Vel 1 050 millioner kroner

For neste år er det foreslått 1 050,3 millioner kroner som tilskudd til drift av riksvegferjer. Dette er om lag det samme beløpet som for 2001. Statens utgifter til drift av riksvegferjer har økt betydelig i de siste årene. Siden 1998 har det statlige tilskuddet til riksvegferjedriften hatt en reell vekst på over 60 prosent.

I forslaget er det lagt til grunn en takstøkning på fem prosent.

Fire nybygde ferjer vil bli satt inn i riksvegferjedriften i løpet av 2002. En av disse nybygde ferjene skal settes inn på stamvegsambandet Volda – Folkestad i Møre og Romsdal.

I forslaget blir det vist til at Vegdirektoratet arbeider videre med å klarlegge forutsetningene for utprøving av ferje av typen Ferry Cat 120, som er en katamaranferje. Som ledd i denne vurdering vil man se nærmere på hvordan ei slik katamaranferje egner seg i forskjellige slags ferjesamband, blant annet i samband som er særlig værutsatte.

Riksveginvesteringer: Nær 4,6 milliarder kroner – øker med 8,3 prosent

4 551,2 millioner kroner er foreslått som statlige bevilgninger til riksveginvesteringer, medregnet rassikring. Dette er en økning på 348 millioner kroner eller 8,3 prosent i forhold til saldert budsjett 2001. Innenfor investeringene legges det vekt på hensynet til rasjonell framdrift på igangsatte anlegg og på tiltak som fører til økt trafikksikkerhet.

Av de samlede riksveginvesteringer er 1 802,6 millioner kroner foreslått til stamveger. Til investeringer på det øvrige riksvegnettet foreslås 943,8 millioner kroner, mens 1 429,7 millioner kroner er foreslått til en rekke mindre investeringstiltak som blant annet er viktig for trafikksikkerhet, kollektivtrafikk og miljø.

I tillegg til riksveginvesteringer over statsbudsjettet er det anslått at 1 670 millioner kroner vil bli stilt til rådighet fra bompengeselskapene i 2002.

Riksvegprosjekter

Innenfor den foreslåtte bevilgningen på nær 4,6 milliarder kroner til riksveginvesteringer er det funnet rom for å sette i gang flere nye, store prosjekter på stamvegnettet i 2002. En slik ”startbevilgning” er foreslått til blant annet disse nye prosjektene:

  • E6 Assurtjern - Klemetsrud (Oslo/Akerhus),
  • E6 Jevika - Selli (Nord-Trøndelag)
  • E18 Brokelandsheia - Vinterkjær (Aust-Agder),
  • E39 Stigedalen (Sogn og Fjordane)
  • E16 Voldum - Seltun (Sogn og Fjordane)

Regjeringen foreslår også delvis bompengefinansiering av:

  • E39 Teigen - Bogen (Sogn og Fjordane)
  • E134 Rullestadjuvet (Hordaland)
  • E39 over Stord (Hordaland)

Av større prosjekter som tidligere er tatt opp til bevilgning og som får betydelige midler i 2002, kan nevnes:

  • Rv 35 Lunner - Gardermoen (Akershus/Oppland)
  • E18 Bjørndalssletta - Gartnerløkka (Vest-Agder)
  • E6 Skjerdingstad - Jaktøyen (Sør-Trøndelag)
  • E6 Osen - Korgen (Nordland).

Tiltak for kollektivtrafikken – finansiert over vegbudsjettet

Innenfor forslaget til statlige bevilgninger til riksveginvesteringer er det avsatt i alt 115 millioner kroner til utbygging av infrastrukturen for kollektivtransporten. Midlene vil i hovedsak gå til storbyene Oslo, Bergen, Trondheim og Stavanger, med omkringliggende kommuner. I tillegg er det regnet med at bompengefinansiering vil gi ytterligere 355 millioner kroner til slike formål.

Midlene omfatter investeringer i lokale trikk- og banestrekninger, jernbane og tiltak rettet mot kommunale veger, fylkes- og riksveger, med sikte på å legge til rette for kollektivtrafikken. Midlene går også til terminalanlegg.

Rassikring

Innenfor den foreslåtte bevilgningen til riksveginvesteringer er det avsatt i alt 320 millioner kroner til prosjekter og tiltak som bidrar til å sikre mot ras på vegnettet. Av dette beløpet er 146,6 millioner kroner ført opp på posten ”Rassikring”. Resten av beløpet, det vil si 173,4 millioner kroner omfatter rassikringstiltak i forbindelse med blant annet større strekningsvise utbygginger av ny veg.

Større rassikringstiltak som foreslås prioritert i 2002:

  • Rv 13 Ivarsflaten i Rogaland
  • Rv 550 Velureskredene i Hordaland
  • Rv 650 Dyrkorn - Visettunnelen i Møre og Romsdal
  • E6 Skardalen - Bånes i Troms
  • Rv 94 Stallogargoflågan i Finnmark

Riksvegnettet: Grusveger får fast dekke

Innenfor den foreslåtte bevilgningen til riksveginvesteringer er det avsatt 135 millioner kroner til legging av fast dekke og andre utbedringer av riksveger som i dag har grusdekke. Samferdselsdepartementet legger til grunn at programmet for legging av fast dekke på riksveger skal være gjennomført innen utgangen av 2003.

Kompensasjon for økt arbeidsgiveravgift

Nær 103 millioner kroner er foreslått til vegformål i distriktene - som kompensasjon for at enkelte næringer nå må betale full arbeidsgiveravgift uansett hvor arbeidstakeren bor.

Riksveginvesteringer - stamvegnettet

Statlige midler til riksveginvesteringer, fordelt på stamvegrutene – forslag for 2002:

Rute

.

.

millioner kroner

1

E6

Riksgrensen/Svinesund - Oslo

115,0

2

E6

Oslo - Trondheim

175,0

3

E6

Trondheim - Fauske med tilknytninger

238,0

4

E6

Fauske - Nordkjosbotn med tilknytninger

133,0

5

E6

Nordkjosbotn - Kirkenes med tilknytninger

60,0

6

E18

Riksgrensen/Ørje - Oslo

95,0

7

E18

Oslo - Kristiansand

260,0

8

E39

Kristiansand - Bergen

66,0

9

E39

Bergen - Ålesund (Vågsbotn - Spjelkavik)

150,0

10

E39

Ålesund - Trondheim (Kjelbotn-Klett)

-

11

E134

Drammen - Haugesund

152,6

12

E16

Sandvika - Bergen

100,0

13

Rv 15

Otta - Hjelle

-

14

E136

Dombås - Ålesund

-

15

Rv 2

Riksgrensen/Magnor - Kløfta m/tilknytning til Elverum (rv 20)

-

16

Rv 3

Kolomoen - Ulsberg

-

17

Rv 35

Hønefoss - Jessheim

250,0

18

Rv 23

Lier - Drøbak - Vassum

8,0

.

Sum

.

1 802,6

På en del vegruter vil annen finansiering, hovedsakelig bompenger, komme i tillegg. Disse tilleggsmidlene er i 2002 anslått til 554 millioner kroner.

Riksveginvesteringer – øvrige riksveger – fylkesvis fordeling

Forslag til fordelingav statlige midler – 2002:

.

millioner kroner

Østfold

92,0

Akershus

338,0

Oslo

134,0

Hedmark

67,0

Oppland

68,0

Buskerud

259,0

Vestfold

84,0

Telemark

128,0

Aust-Agder

61,0

Vest-Agder

68,5

Rogaland

124,0

Hordaland

288,9

Sogn og Fjordane

168,0

Møre og Romsdal

109,4

Sør-Trøndelag

124,8

Nord-Trøndelag

65,5

Nordland

137,0

Troms

89,0

Finnmark

114,0

Sum

2 520,1

I en del fylker vil annen finansiering (bompenger osv.) komme i tillegg. Disse tilleggsmidlene er for 2002 anslått til 1 180 millioner kroner.

Nærmere opplysninger om riksvegprosjekter:

se blant annet omtale av

- Strekningsvise investeringer på stamvegnettet, s. 112 – 134 og

- Fylkesfordelte rammer, s. 134 - 146

under "Nærmere om investeringsprogrammet", kapittel 1320 Statens vegvesen. (Sidetall viser til papirutgaven av budsjettet.)