Historisk arkiv

Statsbudsjettet 2005: Økt satsing på miljøvennlig transport

Historisk arkiv

Publisert under: Regjeringen Bondevik II

Utgiver: Samferdselsdepartementet

Pressemelding

Pressemelding

Nr.: 119/04
Dato: 06.10.04

Statsbudsjettet 2005:

Økt satsing på miljøvennlig transport

- Regjeringen legger stor vekt på å begrense miljøulempene ved transport. Det er nødvendig med effektive og samordnende virkemidler for å møte miljøutfordringene. I storbyområdene er det spesielt viktig at vi legger til rette for å begrense bilbruken, til fordel for kollektivtransport, gående og syklende, sier samferdselsminister Torild Skogsholm.

Regjeringens forslag til statsbudsjett for 2005 betyr at kollektivtransporten får til sammen 225 millioner kroner i økte bevilgninger og avgiftslettelse. Det er satt av 8,6 milliarder kroner til kollektivtransporttiltak, korrigert for at infrastrukturen for jernbanen fra 2005 skal omfattes av merverdiavgiftssystemet. I tillegg er det satt av 355 millioner kroner fra bompengeordningene som skal brukes til tiltak for kollektivtrafikken.

- Tall fra første kvartal i 2004 viser vekst i kollektivtransporten i flere storbyer. Dette er et tegn på at regjeringens og byenes satsing på kollektivtransport og miljøvennlig samferdsel bærer frukter, sier samferdselsministeren.

Nullutslippsteknologi og alternative drivstoff

Regjeringen ønsker å øke satsingen på nullutslippsteknologi og alternative drivstoff. I budsjettforslaget går regjeringen inn for å bevilge 22,6 millioner kroner til forsøk med alternative drivstoff og miljøvennlig teknologi. Dette er en økning på 10,4 millioner kroner sammenlignet med 2004. Midlene skal særlig rettes inn mot områdene hydrogen og nullutslippsteknologi.

I tillegg er det tilrettelagt for nullutslippsteknologi ved at elbiler er fritatt fra engangsavgift, årsavgift, merverdiavgift, bomavgifter og parkeringsavgifter på kommunale parkeringsplasser. Elbiler kan også, som en forsøksordning, kjøre i kollektivfeltet i Oslo og Akershus.

Det satses dessuten betydelig på biodrivstoff ved at det ikke betales autodieselavgift, CO2-avgift eller svovelavgift på biodiesel. Økt bruk av biodrivstoff vil kunne bidra til redusert miljøbelastning fra transportsektoren, særlig når det gjelder drivhusgasser. Landbruks- og matdepartementet vil åpne for støtte til utvikling av biodrivstoff, i tillegg til at det over Landbruks- og matdepartementets budsjett vil bli avsatt 5 millioner kroner til utviklingsprosjekter for flytende drivstoff med basis i råstoff fra landbruket.

Regjeringen tar sikte på å komme med forslag til videre nasjonal satsing på biodrivstoff innen 1. juli 2005.

Reduksjon av lokal luftforurensning og støyplager

Eksosutslipp av svevestøv er redusert med 41 prosent i perioden 1990-2002, mens nedgangen for piggdekkstøv er på 26 prosent. I de største byene, hvor helseproblemene knyttet til piggdekkstøv er størst, har reduksjonen vært langt større.

Det ble i 2003 målt overskridelser av grenseverdiene for nitrogendioksider (NO2) og svevestøv (PM10) i Oslo og nitrogendioksider i Trondheim. Det er satt i gang utredninger i de to byene for å vurdere hvilke tiltak som bør settes i gang for å redusere disse utslippene. Piggdekkgebyret vil bli gjeninnført i Oslo høsten 2004 og videreført i Trondheim for å redusere utslippene av svevestøv.

Samferdselsdepartementet har nedsatt en arbeidsgruppe som skal vurdere om lokale myndigheter bør få adgang til å etablere "lavutslippssoner". En "lavutslippssone" er et avgrenset område hvor det gjelder særskilte krav til kjøretøy. Arbeidsgruppen skal avslutte arbeidet i løpet av høsten 2004.

Statens vegvesen vil i løpet av perioden 2002-2005 ha brukt om lag 650 millioner kroner for å oppfylle forskrifter for grenseverdier for støy (støyforskriften) langs riksvegene, og vil med noen unntak ha innfridd støyforskriften innen utgangen av 2004. Avinor og Jernbaneverket vil også ha oppfylt forskriften innen 2004.

Det gjenstår et betydelig arbeid for å redusere antallet personer som er plaget av støy fra transport, selv etter at støyforskriften er oppfylt. For å redusere støyplager ytterligere vil Statens vegvesen blant annet opprette et større forskningsprosjekt for å utvikle vegdekker som bidrar til å minske støy og støvforurensning. Utskifting av i flyparken og av tog, i tillegg til skinnesliping, vil også bidra til å redusere støyplagene fra transport.

310 millioner kroner til gang- og sykkelveger

I regjeringens budsjettforslag er det forutsatt at det i 2005 skal brukes 310 millioner kroner til bygging av gang- og sykkelveger, medregnet bompengemidler. I tillegg kommer bygging av gang- og sykkelveger innenfor de ordinære riksvegbevilgningene. Midlene vil i stor grad gå til prosjekter som gir et mer sammenhengende gang- og sykkelvegnett i sentrumsnære områder og til prosjekter som gir sikrere skoleveg.

Biologisk mangfold og kulturminner

Hensynet til natur- og kulturmiljø skal innarbeides bedre i planlegging, utbygging og drift av samferdselsanlegg. Samferdselsdepartementet vil søke å unngå inngrep i vernede naturområder, større sammenhengende naturområder uten tyngre inngrep, sårbare naturtyper og verdifulle kulturområder, går det fram av budsjettforslaget.

Samferdselsdepartementet og samferdselsetatene deltar også i samarbeid om kartlegging og overvåkning av biologisk mangfold. Statens vegvesen og Jernbaneverket arbeider med å følge opp verneplanen for veger, bruer og vegrelaterte kulturminner.