Historisk arkiv

Strengere regler for e-postreklame

Historisk arkiv

Publisert under: Regjeringen Bondevik II

Utgiver: Barne- og familiedepartementet

Forslag om å endre reglene for uanmodet e-postreklame (spam) sendes nå på høring. Dagens forbud i markedsføringsloven utvides, ved at det nå forbys å sende elektronisk reklame til fysiske personer uten at mottakeren på forhånd har samtykket. (26.01.04)

Pressemelding

Nr.: 04005
Dato: 26.01.04

Høringsfrist 26. april:

Strengere regler for e-postreklame

Barne- og familiedepartementet sender i dag på høring forslag om å endre reglene for uanmodet e-postreklame (spam), og liknende. Dagens forbud i markedsføringsloven utvides, ved at det nå forbys å sende elektronisk reklame til fysiske personer uten at mottakeren på forhånd har samtykket.

- Slik markedsføring medfører både uønsket ressursbruk og ergrelse for mottakerne, så det vil være en stor fordel at det blir like regler på dette området i hele EØS-området, sier barne- og familieminister Laila Dåvøy. I følge ferske tall fra magasinet Business Week, sendes det ut 15 milliarder spam-meldinger hver dag på verdensbasis.

I Norge er det allerede forbudt å sende e-postreklame og liknende til forbrukere uten at de på forhånd har samtykket. Ved å innføre begrepet fysiske personer, blir flere beskyttet mot uønsket elektronisk reklame. For eksempel blir det nå klargjort at arbeidstakere ikke skal motta reklame på jobben. De foreslåtte endringene kommer på bakgrunn av et EU-direktiv (kommunikasjonsverndirektivet).

Masseutsendt uanmodet e-postreklame, er blitt et betydelig problem for brukere av e-post og Internett. Ved hjelp av e-post kan den som markedsfører, effektivt og målrettet nå svært mange mottakere, samtidig som kostnadene ved utsendelse er lave. For de som ønsker å markedsføre sine varer og tjenester er dette fordelaktig, og metoden benyttes derfor i økende grad.

I henhold til direktivet foreslås også en regel om unntak fra kravet om forhåndssamtykke ved e-postreklame i etablerte kundeforhold. Forutsetningen er imidlertid at kunden på en enkel og kostnadsfri måte kan frabe seg slik reklame.

Høringssaken