Svar på skriftlig spørsmål om avkastningskravet til egenkapitalen i Meraker Brug

Landbruks- og matminister Sandra Borch har svart på skriftlig spørsmål fra stortingsrepresentant Lene Westgaard-Halle (H) om - statsråden kan bekrefte at avkastningskravet til egenkapitalen som er investert i Meraker Brug oppfyller Skatteetatens krav?

Svar på spørsmål nr. 1700 fra stortingsrepresentant Lene Westgaard-Halle

Jeg viser til brev fra Stortingets president av 16. mars 2023, vedlagt spørsmål til skriftlig besvarelse nr. 1700 fra stortingsrepresentant Lene Westgaard-Halle:

«Med utgangspunkt i Skatteetatens vedtak i saken mot Ramme Eiendom Petter Olsen, hvor en virksomhet ikke vil ha evne til å gå med overskudd når den ikke tilfredsstiller skattekontorets avkastningskrav på egenkapitalen, kan statsråden bekrefte at avkastningskravet til egenkapitalen som er investert i Meraker Brug oppfyller Skatteetatens krav?»

I saken som nylig har vært behandlet i Høyesterett var det spørsmål om det er et vilkår at foretaket er egnet til å gå med overskudd for å ha krav på fradrag for merverdiavgift og utgifter til oppføringen av et hotell- og museumsanlegg, og hva som er det nærmere innholdet i et eventuelt vilkår om overskuddsevne.

Dommen slår fast at det er et vilkår om overskudd, og at det ved vurderingen av om det foreligger overskuddsevne også må tas hensyn til avkastning av innskutt egenkapital. Høyesterett uttaler videre at hvilken sats som skal legges til grunn, må vurderes konkret, blant annet i lys av hvilken bransje det gjelder. I dommen er det vist til at skattemyndighetene har vurdert risikofri rente pluss markedsbasert risikopremie for virksomheten til Ramme Eiendom til å være på 6,4 prosent. Høyesterett har lagt til grunn at satsen for utleie av lokaler til hotelldrift og museumsdrift minst bør ligge på 4 prosent, samme nivå Ramme Eiendom selv har anvendt i sine beregninger overfor skattemyndighetene.

Statskog SFs vurdering av avkastningskrav ved investeringen i aksjene i AS Meraker Brug er gjort på samme måte som det er vist til at skattemyndighetene har gjort i nevnte sak, ved å legge til grunn risikofri rente pluss en markedsbasert risikopremie for den virksomheten det gjelder. Dette betyr ikke at det er benyttet samme avkastningskrav, ettersom det dreier seg om svært ulike bransjer. Høyesterett finner også grunn til å presisere at saken er atypisk med hensyn til investeringenes omfang og egenfinansiering, samtidig som driften ikke utgjør noen levevei for skattyteren. Videre peker de på at vurderingene i denne saken er relatert til de bransjene driften gjelder – utleie av lokaler til hotelldrift og museumsdrift.

Som ved tidligere svar til Stortinget på spørsmål om Statskog SFs kjøp av aksjene i AS Meraker Brug, kan jeg heller ikke nå kommentere de spesifikke avkastningskravene som er brukt på de ulike verdielementene, da dette er å regne som forretningssensitive opplysninger. Statskog SF har gjort en markedsmessig verdivurdering av aksjene i AS Meraker Brug, og departementets finansielle rådgiver Pareto Securities har uttalt at de oppfatter at Statskog SF og deres rådgivere har gjennomført en grundig og faglig god vurdering av inntektsprognoser og merverdier for AS Meraker Brug. Pareto viser til at prisen Statskog SF har avtalt å betale for aksjene er innenfor den rammen de mener andre budgivere ville kunne verdsatt aksjen til.

Dette er bakgrunnen for at regjeringen i fjor høst la fram forslag til Stortinget om kapitalinnskudd i Statskog SF, der finansieringen var basert på at investeringen ble gjennomført etter forretningsmessige vurderinger.

Med hilsen

Sandra Borch