Svar på spm. 1200 fra stortingsrepresentant Snorre Serigstad Valen
Historisk arkiv
Publisert under: Regjeringen Solberg
Utgiver: Finansdepartementet
Svar til Stortinget | Dato: 12.06.2017
Mottaker: Stortingets presidentskap
Vår referanse: 17/2518
Proveny- og fordelingseffekt av å gjøre endringer i minstefradrag i beskatningen av pensjon
Jeg viser til brev av 1. juni fra Stortingets presidentskap vedlagt følgende spørsmål fra stortingsrepresentant Snorre Serigstad Valen:
«Hva er proveny- og fordelingseffekt av å gjøre følgende endringer i minstefradrag i beskatningen av pensjon i alle av de følgende kombinasjonene:
- Minstefradrag på 29 (uendret), 31, 35 og 38 prosent
- Øvre grense på 75 000 (uendret), 77 000 og 81 200 kroner?
Begrunnelse:
I sitt forslag til revidert nasjonalbudsjett 2017 foreslår regjeringen å øke satsen i minstefradraget til 31 prosent og øvre grense til 77 000 kroner. Det er interessant å vite mer om hvordan alternative innretninger på sats og øvre grense virker inn på fordelingen av skatteendringene.»
Svar:
Etter gjeldende regler gis minstefradrag i pensjonsinntekt med en sats på 29 pst. opp til en øvre grense på 75 000 kroner. Regjeringen foreslår å øke satsen i minstefradraget i pensjonsinntekt med 2 prosentenheter (fra 29 til 31 prosent), og øvre grense fra 75000 kroner til 81200 kroner. Forslaget gir en skattelettelse på 840 millioner kroner på årsbasis.
Tabell 1 viser anslag for påløpt provenytap i 2017 sammenlignet med vedtatte regler ved ulike alternativer for sats og øvre grense i minstefradraget for pensjonsinntekt. Det legges til grunn at endringene, i likhet med regjeringens forslag i Revidert nasjonalbudsjett 2017, skal tre i kraft fra 1. juli med virkning for hele inntektsåret 2017. Det bokførte provenytapet i 2017 anslås skjønnsmessig til 20 pst. av det påløpte.
Tabell 2, 3 og 4 viser endring i skatt etter intervaller for bruttoinntekt for personer som har pensjon som hovedinntekt ved en øvre grense på hhv. 75 000 kroner, 77 000 kroner og 81 200 kroner, kombinert med de ulike satsalternativene.
Tabell 1 Påløpt proveny ved ulike kombinasjoner av sats og øvre grense i minstefradraget for pensjonsinntekt sammenlignet med vedtatte skatteregler for 2017. Negative tall betyr lettelser. 2017. Mill. kroner
Øvre grense. Kroner |
Sats |
|||
29 pst. |
31 pst. |
35 pst. |
38 pst. |
|
75 000 |
0 |
-180 |
-385 |
-445 |
77 000 |
-200 |
-405 |
-645 |
-720 |
81 200 |
-595 |
-840 |
-1 160 |
-1 275 |
Kilde: Statistisk sentralbyrås skattemodell, LOTTE-Skatt.
Tabell 2 Endring i skatt etter intervaller for bruttoinntekt for pensjonister ved en øvre grense i minstefradraget for pensjonsinntekt på 75 000 kroner og ulike alternativer for sats i minstefradraget. Sammenlignet med vedtatte 2017-regler
Bruttoinntekt, tusen kroner |
Antall personer |
Gjennomsnittlig skatt i referansen |
Gjennomsnittlig endring i skatt ved ulike satsalternativer i minstefradraget for pensjon |
||||
29 pst. |
31 pst. |
35 pst. |
38 pst. |
|
|||
0-150 |
43 200 |
1 600 |
0 |
0 |
-100 |
-200 |
|
150-200 |
110 400 |
1 700 |
0 |
-100 |
-300 |
-300 |
|
200-250 |
135 000 |
11 700 |
0 |
-900 |
-2 000 |
-2 200 |
|
250-300 |
132 700 |
31 100 |
0 |
-200 |
-300 |
-400 |
|
300-350 |
123 600 |
49 900 |
0 |
0 |
-100 |
-100 |
|
350-400 |
94 700 |
68 200 |
0 |
0 |
0 |
-100 |
|
400-450 |
63 200 |
86 200 |
0 |
0 |
-100 |
-100 |
|
450-500 |
41 100 |
104 400 |
0 |
0 |
0 |
0 |
|
500-600 |
47 200 |
129 800 |
0 |
0 |
0 |
0 |
|
600-750 |
30 100 |
175 000 |
0 |
0 |
0 |
0 |
|
750-1000 |
15 600 |
248 000 |
0 |
0 |
-100 |
-100 |
|
Over 1 000 |
11 300 |
625 300 |
0 |
0 |
-100 |
-200 |
|
I alt |
848 000 |
59 700 |
0 |
-200 |
-400 |
-500 |
|
Kilde: Statistisk sentralbyrås skattemodell, LOTTE-Skatt.
Tabell 3 Endring i skatt etter intervaller for bruttoinntekt for pensjonister ved en øvre grense i minstefradraget for pensjonsinntekt på 77 000 kroner og ulike alternativer for sats i minstefradraget. Sammenlignet med vedtatte 2017-regler
Bruttoinntekt, tusen kroner |
Antall personer |
Gjennomsnittlig skatt i referansen |
Gjennomsnittlig endring i skatt ved ulike satsalternativer i minstefradraget for pensjon |
|||
29 pst. |
31 pst. |
35 pst. |
38 pst. |
|||
0-150 |
43 200 |
1 600 |
0 |
0 |
-100 |
-200 |
150-200 |
110 400 |
1 700 |
0 |
-100 |
-300 |
-300 |
200-250 |
135 000 |
11 700 |
0 |
-900 |
-2 200 |
-2 600 |
250-300 |
132 700 |
31 100 |
-300 |
-600 |
-800 |
-800 |
300-350 |
123 600 |
49 900 |
-400 |
-500 |
-500 |
-500 |
350-400 |
94 700 |
68 200 |
-400 |
-400 |
-500 |
-500 |
400-450 |
63 200 |
86 200 |
-400 |
-400 |
-500 |
-500 |
450-500 |
41 100 |
104 400 |
-400 |
-400 |
-400 |
-400 |
500-600 |
47 200 |
129 800 |
-300 |
-300 |
-400 |
-400 |
600-750 |
30 100 |
175 000 |
-300 |
-300 |
-300 |
-300 |
750-1000 |
15 600 |
248 000 |
-300 |
-300 |
-300 |
-300 |
Over 1 000 |
11 300 |
625 300 |
-200 |
-300 |
-400 |
-400 |
I alt |
848 000 |
59 700 |
-200 |
-500 |
-700 |
-800 |
Kilde: Statistisk sentralbyrås skattemodell, LOTTE-Skatt.
Tabell 4 Endring i skatt etter intervaller for bruttoinntekt for pensjonister ved en øvre grense i minstefradraget for pensjonsinntekt på 81 200 kroner og ulike alternativer for sats i minstefradraget. Sammenlignet med vedtatte 2017-regler
Bruttoinntekt, tusen kroner |
Antall personer |
Gjennomsnittlig skatt i referansen |
Gjennomsnittlig endring i skatt ved ulike satsalternativer i minstefradraget for pensjon |
|||
29 pst. |
31 pst. |
35 pst. |
38 pst. |
|||
0-150 |
43 200 |
1 600 |
0 |
0 |
-100 |
-200 |
150-200 |
110 400 |
1 700 |
0 |
-100 |
-300 |
-300 |
200-250 |
135 000 |
11 700 |
0 |
-900 |
-2 500 |
-3 200 |
250-300 |
132 700 |
31 100 |
-700 |
-1 300 |
-1 700 |
-1 700 |
300-350 |
123 600 |
49 900 |
-1 300 |
-1 400 |
-1 400 |
-1 400 |
350-400 |
94 700 |
68 200 |
-1 300 |
-1 300 |
-1 300 |
-1 400 |
400-450 |
63 200 |
86 200 |
-1 200 |
-1 200 |
-1 300 |
-1 300 |
450-500 |
41 100 |
104 400 |
-1 100 |
-1 200 |
-1 200 |
-1 200 |
500-600 |
47 200 |
129 800 |
-1 000 |
-1 000 |
-1 100 |
-1 100 |
600-750 |
30 100 |
175 000 |
-900 |
-900 |
-1 000 |
-1 000 |
750-1000 |
15 600 |
248 000 |
-800 |
-800 |
-800 |
-900 |
Over 1 000 |
11 300 |
625 300 |
-700 |
-700 |
-800 |
-900 |
I alt |
848 000 |
59 700 |
-700 |
-1 000 |
-1 300 |
-1 500 |
Kilde: Statistisk sentralbyrås skattemodell, LOTTE-Skatt.
Beregningene er basert på Statistisk sentralbyrås skattemodell, LOTTE-Skatt. Datagrunnlaget for modellen er et utvalg fra Statistisk sentralbyrås inntektsstatistikk for husholdninger for 2015. Denne statistikken gir informasjon om sammensetningen av inntekt og formue for hele befolkningen. Datagrunnlaget er framskrevet til 2017. Beregningene kan være usikre bl.a. fordi datagrunnlaget ikke omfatter alle skattyterne og er sjablonmessig fremskrevet. Modellen tar heller ikke hensyn til mulige endringer i atferden som følge av endringer i skattereglene.
Med hilsen
Siv Jensen