Svar på spm. 121 stortingsrepresentant Himanshu Gulati
Historisk arkiv
Publisert under: Regjeringen Solberg
Utgiver: Finansdepartementet
Svar til Stortinget | Dato: 19.10.2018
Mottaker: Stortingets presidentskap
Vår referanse: 18/3877
Utgifter til veiformål sammenlignet med bilrelaterte avgifter
Jeg viser til brev av 11. oktober 2018 fra Stortingets president med spørsmål fra stortingsrepresentant Himanshu Gulati.
Spørsmål:
Hvor mye er det lagt opp til i regjeringens forslag til statsbudsjett for 2019 å bruke til veibygging (og eventuelle andre tiltak til bilistene), og hvordan står dette i forhold til summen det estimeres at vil bli krevd inn i bilrelaterte avgifter - hva var tilsvarende tall for 2013?
I finansministerens svar til mitt skriftlige spørsmål datert 10.10.2018, opplyser hun at staten neste år estimerer å kreve inn om lag 47 mrd. kroner i bilrelaterte avgifter, noe som er omtrent 13 milliarder lavere enn sammenlignet med 2013. Jeg ønsker å finne ut av hvordan dette står i forhold til beløpet regjeringen foreslår å bruke på veibygging (og evt. andre tiltak til bilistene) i 2019, og hvordan dette forholdet har endret seg sammenlignet med under forrige regjering i 2013.
Svar:
Dette svaret er utarbeidet etter innspill fra Samferdselsdepartementet og Kommunal og moderniseringsdepartementet. Tabellen nedenfor viser en sammenstilling av inntekter fra bilrelaterte avgifter og bompenger og utgifter til veiformål i 2013 og 2019.
2013 |
2019 |
|
Inntekter (særavgifter og bompenger) |
59 600 |
58 500 |
Utgifter |
49 095 |
66 705 |
herav riksvei |
28 834 |
41 284 |
herav fylkesvei/kommunal vei |
20 261 |
25 422 |
Kilder: Finansdepartementet, Samferdselsdepartementet og Kommunal- og moderniseringsdepartementet
Tall i tabellen er oppgitt i nominelle kroner (1000 kroner).
Inntektstallene omfatter både bilrelaterte særavgifter og innbetalte bompenger. Avgiftsinntektene for 2013 er regnskapstall og 2019 er anslag fra budsjettforslaget for 2019. Innbetalte bompenger for 2013 er regnskapstall og 2019 er et usikkert anslag basert på siste års utvikling. Inntektstallene er avrundet til nærmeste 100 million.
Utgifter til riksvei er bevilgning over programkategori 21.30 Veiformål ekskl. postene 61-64, som er overføringer til kommuneforvaltningen. Utgiftstallene for riksvei i 2019 viser foreslått bevilgning til formålet i budsjettforslaget for 2019. Bompenger stilt til disposisjon på riksvei er inkludert i utgiftstallene. Bompenger stilt til disposisjon for 2019 er basert på inntektsanslag for prosjekter som er vedtatt i Stortinget, samt de prosjektene som ligger i budsjettforslaget.
Utgiftene til fylkesvei/kommunal vei for 2013 er regnskapstall fra KOSTRA. Tallet for 2019 er et usikkert anslag med utgangspunkt i regnskapet for 2017, basert på prisvekst og økningen på 100 mill. kroner til særskilt fordeling i rammetilskuddet til fylkeskommunene begrunnet med opprusting og fornying av fylkesveinettet. Bompengefinansiering er inkludert.
Inntektene fra bilrelaterte avgifter er ikke øremerkede. Sammenstillingen illustrerer likevel at differansen mellom inntektene fra bilrelaterte avgifter og bompenger sammenholdt med utgiftene til veiformål er reversert under denne regjeringen. I 2013 oversteg inntektene fra bilrelaterte avgifter og bompenger utgiftene til veiformål med over 10 mrd. kroner (2013-kroner). For 2019 anslås utgifter til veiformål å overstige inntektene fra bilrelaterte avgifter og bompenger med om lag 8 mrd. kroner.
Med hilsen
Siv Jensen