Svar på spm. 1332 fra stortingsrepresentant Kari Elisabeth Kaski
Historisk arkiv
Publisert under: Regjeringen Solberg
Utgiver: Finansdepartementet
Svar til Stortinget | Dato: 26.04.2018
Mottaker: Stortinget
Vår referanse: 18/1621
Fordelingen av de samlede skattekuttene i femårsperioden 2014-2018 på formuesintervaller
Jeg viser til brev av 13. april fra Stortingets presidentskap vedlagt følgende spørsmål fra stortingsrepresentant Kari Elisabeth Kaski:
«Hvordan fordeler de samlede skattekuttene i femårsperioden 2014-2018 seg på formuesintervallene 0-1 mill., 1-5mill., 5-10 mill., 10-20 mill., 20-30 mill., 30-40 mill., 40-50 mill., 50-100., 100 mill. og over, og blant topp 0,1 pst., 1 pst., 2 pst., 5 pst., 10 pst., 12 pst., 15 pst., 20 pst. og bunn 88 pst., 80 pst., 50 pst., målt som total endring i skatt, andel av samlet endring i skatt og gjennomsnittlig skatteendring per person i hvert intervall?»
Skattesystemet skal være vekstfremmende og legge til rette for styrket konkurransekraft og at det skapes flere nye lønnsomme arbeidsplasser. Regjeringen har derfor prioritert skattelettelse som stimulerer til arbeid og innsats, og et lavere skattenivå for å gi mer valgfrihet til familiene. Det skal lønne seg mer å spare, jobbe og investere. Lavere skattesats på lønn og bedriftsoverskudd er særlig vekstfremmende. Formuesskatten gjør det mindre lønnsomt å spare og svekker privat norsk eierskap. Derfor har vi redusert skattetrykket.
De samlede skatte- og avgiftsendringene under regjeringen Solberg til og med Nasjonalbudsjettet 2018 summerer seg til 24,3 mrd. kroner. Departementet kan gi anslag på skatteendringer per person i ulike inntekts- og formuesintervaller. Anslagene er basert på SSBs skattemodell LOTTE-Skatt. Beregningene inkluderer alle endringer i inntekt- og formuesskatten det er mulig å regne på i modellen.
Det vises til svar på spørsmål nr. 1333 fra representant Kaski der det opplyst om hvilke endringer i personbeskatningen som ikke inngår i beregningene fordi de ikke inngår i LOTTE-Skatt. Endringer i selskapsskatten og i avgiftene inngår ikke i analysen.
Tabell 1 og 2 viser fordelingsvirkninger av skatteendringene fra 2013 til 2017 og for 2018 etter beregnet nettoformue for alle personer 17 år og eldre. Tabellene viser at gjennomsnittlig lettelse øker med formue. Dette må ses i sammenheng med at høy formue i stor grad gjenspeiler eierskap i næringslivet. Gjennom endringer i formuesskatten har regjeringen særlig gitt lettelser til norske eiere av private bedrifter, som bidrar til verdiskaping og arbeidsplasser.
Tabell 1 Anslått skatt i 2017 og endring i skatt fra 2013 for alle personer som er 17 år og eldre etter beregnet nettoformue. Negative tall betyr lettelser. Anslagene for skatteendringer er regnet i forhold til skattereglene for 2013 justert til 2017.
Beregnet nettoformue1 |
Antall |
Gjennom-snittlig nettoformue. Kroner |
Gjennom-snittlig bruttoinntekt. Kroner |
Gjennom-snittlig skatt i 2017. Kroner |
Endring i skatt. Mill. kroner |
Andel av samlet endring i skatt. Pst. |
Gjennom-snittlig endring i skatt. Kroner |
negativ |
981 500 |
-575 800 |
415 200 |
95 100 |
-2 970 |
13,8 |
-3 000 |
0 - 1 mill. kr. |
1 455 400 |
272 000 |
329 400 |
70 000 |
-4 310 |
20,0 |
-3 000 |
1 -5 mill. kr. |
1 522 400 |
2 432 000 |
506 800 |
124 900 |
-8 670 |
40,3 |
-5 700 |
5 -10 mill. kr. |
227 200 |
6 664 900 |
729 900 |
215 900 |
-2 930 |
13,6 |
-12 900 |
10 - 20 mill. kr. |
49 800 |
13 222 700 |
1 162 800 |
399 300 |
-1 040 |
4,8 |
-20 900 |
20 - 30 mill. kr. |
9 000 |
23 964 000 |
1 817 400 |
686 200 |
-240 |
1,1 |
-27 100 |
30 - 40 mill. kr. |
3 600 |
34 498 700 |
2 160 300 |
847 500 |
-130 |
0,6 |
-36 000 |
40 - 50 mill. kr. |
1 900 |
44 571 000 |
2 686 700 |
1 097 600 |
-100 |
0,5 |
-52 000 |
50 - 100 mill. kr. |
3 200 |
68 820 700 |
3 329 800 |
1 392 500 |
-230 |
1,1 |
-72 300 |
Over 100 mill. kr. |
1 700 |
317 160 800 |
8 751 500 |
4 748 700 |
-900 |
4,2 |
-539 500 |
I alt |
4 255 700 |
1 617 400 |
455 100 |
112 300 |
-21 520 |
100,0 |
-5 100 |
1Omfatter beregnet bruttoformue fratrukket bruttogjeld. Beregnet bruttoformue inkluderer formue uten formelle verdsettingsrabatter for primærbolig, sekundærbolig, næringseiendom og aksjer og driftsmidler. For øvrig benyttes ligningsverdier. Gjelden er heller ikke redusert.
Kilder: Finansdepartementet og Statistisk sentralbyrås Skattemodell, LOTTE-Skatt.
Tabell 2 Anslått skatt i referansen for 2018 og endring i skatt for 2018 for alle personer som er 17 år og eldre etter beregnet nettoformue. Negative tall betyr lettelser. Anslag for skatteendringer er regnet i forhold til referansen for 2018.
Beregnet nettoformue1 |
Antall |
Gjennom-snittlig nettoformue. Kroner |
Gjennom-snittlig bruttoinntekt. Kroner |
Gjennom-snittlig skatt i 2017. Kroner |
Endring i skatt. Mill. kroner |
Andel av samlet endring i skatt. Pst. |
Gjennom-snittlig endring i skatt. Kroner |
negativ |
1 017 800 |
-613 700 |
433 700 |
100 100 |
-90 |
5,5 |
-100 |
0 - 1 mill. kr. |
1 472 100 |
274 200 |
338 700 |
72 000 |
-310 |
18,9 |
-200 |
1 -5 mill. kr. |
1 523 300 |
2 430 100 |
518 000 |
127 500 |
-610 |
37,2 |
-400 |
5 -10 mill. kr. |
228 000 |
6 666 700 |
739 500 |
218 600 |
-220 |
13,4 |
-900 |
10 - 20 mill. kr. |
50 500 |
13 210 100 |
1 158 000 |
399 300 |
-90 |
5,5 |
-1 900 |
20 - 30 mill. kr. |
9 400 |
23 934 100 |
1 728 000 |
664 500 |
-30 |
1,8 |
-2 700 |
30 - 40 mill. kr. |
3 800 |
34 522 000 |
2 011 800 |
809 000 |
-20 |
1,2 |
-5 400 |
40 - 50 mill. kr. |
2 000 |
44 403 700 |
2 488 200 |
1 046 600 |
-10 |
0,6 |
-6 600 |
50 - 100 mill. kr. |
3 400 |
68 522 100 |
2 889 000 |
1 266 300 |
-40 |
2,4 |
-13 200 |
Over 100 mill. kr. |
1 800 |
313 884 600 |
7 300 300 |
4 324 500 |
-220 |
13,4 |
-120 000 |
I alt |
4 312 000 |
1 601 800 |
465 600 |
114 900 |
-1 640 |
100,0 |
-400 |
1Omfatter beregnet bruttoformue fratrukket bruttogjeld. Beregnet bruttoformue inkluderer formue uten formelle verdsettingsrabatter for primærbolig, sekundærbolig, næringseiendom og aksjer og driftsmidler. For øvrig benyttes ligningsverdier. Gjelden er heller ikke redusert.
Kilder: Finansdepartementet og Statistisk sentralbyrås Skattemodell, LOTTE-Skatt.
Det gjøres oppmerksom på at anslagene for perioden 2014-2017 og anslagene for 2018 ikke kan sammenlignes direkte.
Tabell 3 Skatt som andel av beregnet nettoformue for endringer i skatt fra 2013 til 2017 for personer som er 17 år og eldre. Negative tall betyr lettelser. Anslagene for skatteendringer er regnet i forhold til skattereglene for 2013 justert til 2017.
Beregnet nettoformue1 |
Skatt i 2017. Mill. kroner |
Endring i skatt. Mill. kroner |
Andel av samlet endring i skatt. Pst. |
Gjennom-snittlig endring i skatt. Kroner |
Topp 0,1 pst. |
11 600 |
-1 100 |
5,1 |
-257 300 |
Topp 1 pst. |
34 500 |
-2 200 |
10,2 |
-51 000 |
Topp 2 pst. |
48 300 |
-2 900 |
13,5 |
-34 400 |
Topp 5 pst. |
77 100 |
-4 700 |
21,8 |
-21 900 |
Topp 10 pst. |
113 400 |
-6 800 |
31,6 |
-15 900 |
Topp 12 pst. |
126 300 |
-7 400 |
34,4 |
-14 600 |
Topp 15 pst. |
144 100 |
-8 400 |
39,0 |
-13 100 |
Topp 20 pst. |
171 900 |
-9 600 |
44,6 |
-11 300 |
Laveste 88 pst. |
351 800 |
-14 100 |
65,5 |
-3 800 |
Laveste 80 pst. |
306 200 |
-11 900 |
55,3 |
-3 500 |
Laveste 50 pst. |
161 400 |
-6 000 |
27,9 |
-2 800 |
1Omfatter beregnet bruttoformue fratrukket bruttogjeld. Beregnet bruttoformue inkluderer formue uten formelle verdsettingsrabatter for primærbolig, sekundærbolig, næringseiendom og aksjer og driftsmidler. For øvrig benyttes ligningsverdier. Gjelden er heller ikke redusert.
Kilder: Finansdepartementet og Statistisk sentralbyrås Skattemodell, LOTTE-Skatt.
Tabell 4 Skatt som andel av beregnet nettoformue for endringer i skatt for 2018 for personer som er 17 år og eldre. Negative tall betyr lettelser. Anslag for skatteendringer er regnet i forhold til referansen for 2018.
Beregnet nettoformue1 |
Skatt i 2018. Mill. kroner |
Endring i skatt. Mill. kroner |
Andel av samlet endring i skatt. Pst. |
Gjennom-snittlig endring i skatt. Kroner |
Topp 0,1 pst. |
11 100 |
-300 |
18,3 |
-58 600 |
Topp 1 pst. |
34 100 |
-400 |
24,4 |
-8 700 |
Topp 2 pst. |
48 100 |
-400 |
24,4 |
-5 100 |
Topp 5 pst. |
77 700 |
-600 |
36,6 |
-2 600 |
Topp 10 pst. |
115 100 |
-700 |
42,7 |
-1 700 |
Topp 12 pst. |
128 300 |
-800 |
48,8 |
-1 500 |
Topp 15 pst. |
146 700 |
-800 |
48,8 |
-1 300 |
Topp 20 pst. |
175 500 |
-900 |
54,9 |
-1 100 |
Laveste 88 pst. |
367 200 |
-900 |
54,9 |
-200 |
Laveste 80 pst. |
320 000 |
-700 |
42,7 |
-200 |
Laveste 50 pst. |
170 500 |
-300 |
18,3 |
-200 |
1Omfatter beregnet bruttoformue fratrukket bruttogjeld. Beregnet bruttoformue inkluderer formue uten formelle verdsettingsrabatter for primærbolig, sekundærbolig, næringseiendom og aksjer og driftsmidler. For øvrig benyttes ligningsverdier. Gjelden er heller ikke redusert.
Kilder: Finansdepartementet og Statistisk sentralbyrås Skattemodell, LOTTE-Skatt.
Med hilsen
Siv Jensen