Historisk arkiv

Svar på spm. 1681 fra stortingsrepresentant Lars Haltbrekken

Historisk arkiv

Publisert under: Regjeringen Solberg

Utgiver: Finansdepartementet

Om Stortingets mål om at alt nybilsalg skal være nullutslippsbiler innen 2025

Viser til brev av 22.05.2019 med spørsmål til skriftlig besvarelse.

Spørsmål nr. 1681:
«NRK kom 22. mai 2019 med en sak hvor regjeringen ifølge beregninger presentert i Nasjonalbudsjett for 2019, ikke har tro på at Norge vil oppnå Stortingets mål om at alt nybilsalg skal være nullutslippsbiler innen 2025. Dersom regjeringen i sine dokumenter ikke tror at målet blir oppnådd med dagens insentiver, hvilke politiske initiativer vil regjeringen ta for å følge opp Stortingets vedtak?

Begrunnelse:
I Nasjonalbudsjettet står det følgende: "Utslipp fra veitrafikk. Med utgangspunkt i Statistisk sentralbyrås modell for å beregne nasjonale utslipp til luft fra veitrafikk har Miljødirektoratet utviklet en fremskrivingsmodell. Det er lagt til grunn at andelen elbiler vil øke til 75 pst. av nybilsalget i 2030. Andelen plug-in hybrid av nybilsalget anslås også å øke, til 25 pst. i 2020 og 30 pst. i 2025. Deretter avtar andelen ettersom andelen elbiler overtar mer av markedet. Forutsetningene innebærer at det i 2030 ikke selges nye diesel- og bensinbiler (inkludert ikke-ladbare hybridbiler)." Dette innebærer at regjeringens egne beregninger tilsier at målene om at 100 % av nybilsalget fra 2025 skal være nullutslippsbiler, ikke blir nådd. Vi legger til grunn at regjeringen følger opp Stortingets vedtak og mål med politikk som gir insentiver til å oppnå målene. Vi vet at i spørsmålet om nullutslippsbiler er det politiske insentiver som har ført til den store endringen som er sett i dag. Derfor trengs det åpenbart en sterkere og bedre klimapolitikk for å nå Stortingets mål om at 100 % av nybilsalget i 2025 skal være nullutslippsbiler.»

Svar:
Norges utslipp av klimagasser avhenger av handlingene til noen hundretusen bedrifter og flere millioner personer. Fremskrivinger av utslipp prøver å fange opp disse underliggende utviklingstrekkene og tendensene, blant annet med utgangspunkt i økonomiske, teknologiske og befolkningsmessige forhold. I tråd med retningslinjer fra FN er fremskrivingene basert på at dagens innretning av klimapolitikken, både i Norge og internasjonalt, videreføres uendret. Fremskrivingene gir dermed en bilde på hvordan utslippene av klimagasser kan utvikle seg gitt disse forutsetningene. Fremskrivingene er altså ikke en beskrivelse av regjeringens mål.

Fremskrivingene, herunder hvordan dagens politikk påvirker fremtidige utslipp, er beheftet med betydelig usikkerhet. Usikkerheten øker desto lengre utover i tid fremskrivingene strekker seg. Det er ikke bare de økonomiske utsiktene og den fremtidige utviklingen i befolkningen som er usikre, men også tilgang på lav- og nullutslippsteknologi og kostnadene ved å ta slik teknologi i bruk.

Vi har kraftfulle virkemidler overfor nullutslippsbiler. Politikken virker. Andelen nye elbiler har ligget høyt de siste månedene, og høyere enn det som utslippsfremskrivingene i Nasjonalbudsjettet 2019 bygger på. Det meste av den teknologiske utviklingen i veitransport skjer utenfor Norges grenser. Teknologiutviklingen kan gå raskere enn vi har lagt til grunn i fremskrivingene slik at elbiler tidligere blir konkurransedyktige i forhold til fossile løsninger.

 

Med hilsen
Siv Jensen