Svar på spm. 373 fra stortingsrepresentant Lisbeth Berg Hansen
Historisk arkiv
Publisert under: Regjeringen Solberg
Utgiver: Finansdepartementet
Kutt i formuesskatten, på de forskjellige fylkene i forhold til landet som helhet
Svar til Stortinget | Dato: 18.12.2014
Mottaker: Stortingets presidentskap
Vår referanse: 14/5784
Jeg viser til brev av 10. desember fra Stortingets president vedlagt følgende spørsmål fra stortingsrepresentant Lisbeth Berg Hansen:
«Hvordan fordeler kuttet i formueskatten seg i kroner og prosenter, på de forskjellige fylkene i forhold til landet som helhet?
Begrunnelse:
Statistikk viser at det er en stor andel av formuende som er lokalisert i det sentrale østlandsområdet. Særlig i Nord-Norge er andelen med høye formuer lav. Ut fra dette er det grunn til å anta at effekten av kutt i formueskatten blir lavere i Nord-Norge. Dette kan også være tilfelle i andre regioner.»
Svar:
Statistisk sentralbyrås skattemodell, LOTTE-Skatt, som departementet benytter for å beregne proveny- og fordelingsvirkninger av endringer i inntekt- og formuesskatt for personer, er ikke egnet til å fordele skatteendringer etter fylke.
Statistikk over skattegrunnlag og utlignet skatt for kommuner og fylker er tilgjengelig i Statistikkbanken til Statistisk sentralbyrå.[1] Den vedlagte tabellen er hentet fra Statistisk sentralbyrås skattestatistikk for personer og viser antall formuesskatteytere, gjennomsnittlig formuesskatt, hvor mye det betales inn i formuesskatt til kommune og stat og andel av samlet utlignet formuesskatt for hvert fylke.
Denne statistikken kan gi en indikasjon på hvordan nettolettelsen i formuesskatten i 2015 vil fordele seg fylkesvis. Informasjon om skattegrunnlag og utlignet skatt er imidlertid ikke tilstrekkelig for å utføre slike anslag med en tilfredsstillende grad av treffsikkerhet. Hvordan grunnlagene fordeler seg på individnivå er avgjørende for den faktiske fordelingen av formuesskattelettelsene. Det betyr at selv kommuner med om lag like stort samlet skattegrunnlag (skattepliktig nettoformue) i utgangspunktet, vil kunne komme forskjellig ut med de vedtatte formuesskatteendringene. For eksempel kan en relativt stor andel av formuesskattyterne i én kommune ha en nettoformue som er nær bunnfradraget, mens nettoformuen kan være jevnere fordelt blant formuesskatteyterne i en annen kommune. Videre vil endringer i grunnlagene som følge av endrede ligningsverdier også komplisere beregningen.
Departementet utfører på denne bakgrunn ikke beregninger der provenyet fra skatteendringer blir fordelt basert på geografi.
Med hilsen
Siv Jensen
Vedlegg
Antall personer med formuesskatt, gjennomsnittlig formuesskatt, samlet utlignet formuesskatt til kommune og stat og andel av samlet formuesskatt fordelt på fylker. Bosatte personer 17 år og eldre. 2013
|
Personer med formuesskatt |
Gjennomsnittlig formuesskatt (kr) |
Sum formuesskatt til kommune og stat (1 000 kr) |
Andel av samlet formuesskatt |
01 Østfold |
28 659 |
16 600 |
476 520 |
3 % |
02 Akershus |
87 096 |
23 700 |
2 066 267 |
15 % |
03 Oslo |
95 317 |
37 900 |
3 616 819 |
26 % |
04 Hedmark |
21 722 |
12 800 |
277 112 |
2 % |
05 Oppland |
24 000 |
13 300 |
318 893 |
2 % |
06 Buskerud |
34 116 |
19 100 |
649 948 |
5 % |
07 Vestfold |
27 283 |
19 200 |
522 972 |
4 % |
08 Telemark |
18 273 |
15 000 |
274 962 |
2 % |
09 Aust-Agder |
12 814 |
19 200 |
245 644 |
2 % |
10 Vest-Agder |
20 711 |
21 200 |
438 445 |
3 % |
11 Rogaland |
67 115 |
20 800 |
1 392 659 |
10 % |
12 Hordaland |
63 469 |
22 600 |
1 432 398 |
10 % |
14 Sogn og Fjordane |
15 784 |
15 500 |
244 278 |
2 % |
15 Møre og Romsdal |
31 477 |
20 000 |
628 725 |
4 % |
16 Sør-Trøndelag |
36 339 |
17 500 |
635 037 |
5 % |
17 Nord-Trøndelag |
13 259 |
12 500 |
166 037 |
1 % |
18 Nordland |
23 876 |
13 300 |
318 138 |
2 % |
19 Troms Romsa |
16 902 |
15 000 |
253 755 |
2 % |
20 Finnmark Finnmárku |
6 414 |
12 300 |
79 110 |
1 % |
21 Svalbard |
0 |
0 |
0 |
0 % |
Kilde: Statistisk sentralbyrå.