Svar på spm. 799 fra stortingsrepresentant Marianne Marthinsen
Historisk arkiv
Publisert under: Regjeringen Solberg
Utgiver: Finansdepartementet
Svar til Stortinget | Dato: 20.03.2017
Mottaker: Stortingets presidentskap
Vår referanse: 17/1228
Hvordan regjeringens skattekutt fordeler seg
Jeg viser til brev av 9. mars 2017 fra Stortingets president vedlagt følgende spørsmål fra stortingsrepresentant Marianne Marthinsen til skriftlig besvarelse:
«Jeg viser til spm. 735, 786 og 787 fra Truls Wickholm og spm. 788 fra undertegnende, og ber om en oversikt over hvordan regjeringens skattekutt fordeler seg i tråd med disse spørsmålene mellom kvinner og menn?»
Svar:
De etterspurte beregningene viser at skatteendringene i perioden er nokså jevnt fordelt mellom menn og kvinner. Menn har fått om lag 58 pst. av samlet lettelse, mens kvinner har fått om lag 42 pst.
Statistisk sentralbyrås (SSB) har gjennomført beregninger med skattemodellen LOTTE-Skatt av skatteendringer i fireårsperioden 2014-2017. Slike flerårige analyser er mer usikre enn de ettårige analysene som benyttes til å besvare spørsmål i forbindelse budsjettet. Resultatene vil avhenge av valg av metode og forutsetninger og er mer usikre jo flere skatteendringer og år som skal analyseres.
I beregningene er skattereglene i 2013 fremført til 2017-nivå for å anslå hva skatten ville vært i 2017 med 2013-regler. Dette er gjort ved å justere alle beløpsgrensene (fradrag og innslagspunkt) som gjaldt i 2013 til 2017 med anslag for årlig lønnsvekst. Skatteberegningen med fremførte 2013-regler sammenlignes så med en beregning hvor skattesystemet i 2017 legges til grunn. Differansen mellom disse to beregningene illustrerer dermed virkningen av vedtatte skatteendringer for 2014, 2015, 2016 og 2017. Det er i analysen tatt utgangspunkt i befolkningssammensetningen, inntekter og formue slik disse er anslått for 2017.
Beregningene inkluderer de fleste endringene i inntektsbeskatningen av personer og endringer i formuesskatten i perioden. Enkelte skatteendringer inngår ikke i analysen. Det gjelder blant annet fjerningen av arveavgiften, ordningen med utsatt betaling av formuesskatt for eiere av virksomheter, økt skjermingsrente for aksjonærer, skattlegging av lån fra selskap til personlig aksjonær og økninger i påslaget i normrenten. Endringer i selskapsskatten og avgiftene inngår ikke i analysen. Analysen tar heller ikke hensyn til at skattebelastningen kan endres som følge av tilpasninger til nye skatteregler i perioden.
Beregningene for fireårsperioden 2014-2017 gir et anslag på en samlet skattereduksjon på om lag 19,7 mrd. kroner. Av dette utgjør endringene i formuesskatten om lag 5,3 mrd. kroner.
Tabellene 1 - 3 nedenfor viser anslag for skatt i 2017 og endringer i skatt i kronebeløp og som andel av samlet skatteendring for perioden 2013-2017 for hhv, alle, menn og kvinner etter formuesintervaller for beregnet nettoformue.
Tabellene 4 - 6 viser anslag for skatt i 2017 og endringer i skatt for perioden 2013-2017 for hhv. alle, menn og kvinner etter topp- og bunngrupperinger for beregnet nettoformue. Tabell 4 viser fordeling for alle skattytere, mens tabell 5 og 6 viser den samme fordelingen for hhv. kvinner og menn som inngår i topp- og bunngrupperingene etter beregnet nettoformue for alle skattytere.
Tabell 7-9 viser anslag for skatt i 2017, endring i skatt for perioden 2013-2017 for de etterspurte inntektsintervallene for henholdsvis alle, menn og kvinner.
SSB har slått sammen enkelte intervaller på grunn av at det er få skattytere i hvert enkeltintervall. Det gjelder grupperinger med mindre enn 400 personer (500 personer for høyeste intervall). Årsaken er at tallene blir mer usikre for så små grupper, og at usikkerheten blir spesielt stor fordi det er store forskjeller i de høyeste inntektene. Dessuten er det lagt vekt på at personene ikke skal kunne identifiseres. Gruppen som består av de 1 000 personene med høyest beregnet nettoformue, er dermed ikke fordelt på kjønn fordi det blir for få personer i en av gruppene. Den delen av spørsmålet som relaterer seg til svar på spørsmål 786 fra Stortingsrepresentant Truls Wickholm, er derfor ikke besvart.
Tabell 1 Anslått skatt i 2017 og endring i skatt 2013-2017 for alle personer som er 17 år eller eldre etter beregnet nettoformue1. Negative tall betyr lettelser. Anslagene for endring i perioden er regnet i forhold til skattereglene for 2013 justert til 2017.
Beregnet nettoformue1 2017 |
Antall personer 2017 |
Skatt i 2017. Mill. kr. |
Gjennom-snittlig skatt i 2017 |
Endring i skatt 2013-2017. Mill.kr. |
Andel av samlet endring 2013-2017. Prosent |
Negativ formue |
1 007 800 |
100 030 |
99 200 |
-3 000 |
15,3 |
0-1 mill. kr |
1 501 200 |
108 370 |
72 200 |
-4 010 |
20,4 |
1 mill. kr - 5 mill. kr |
1 515 900 |
193 230 |
127 500 |
-7 630 |
38,8 |
5 mill. kr - 10 mill. kr |
208 300 |
46 060 |
221 100 |
-2 510 |
12,8 |
10 mill. kr - 20 mill. kr |
44 800 |
17 890 |
398 900 |
-890 |
4,6 |
20 mill. kr - 30 mill. kr |
7 900 |
5 310 |
673 600 |
-230 |
1,2 |
30 mill. kr - 40 mill. kr |
3 300 |
3 190 |
978 000 |
-150 |
0,8 |
40 mill. kr - 50 mill. kr |
1 600 |
2 220 |
1 362 500 |
-80 |
0,4 |
50 mill. kr - 100 mill. kr |
2 900 |
3 630 |
1 254 400 |
-230 |
1,2 |
100 mill. kr og over |
1 600 |
6 060 |
3 767 700 |
-920 |
4,7 |
I ALT |
4 295 400 |
485 980 |
113 100 |
-19 650 |
100,0 |
1Inkluderer beregnet markedsverdi for primærbolig, sekundærbolig og næringseiendom. For øvrig er ligningsverdier benyttet.
Kilder: Finansdepartementet og Statistisk sentralbyrås skattemodell, LOTTE-Skatt.
Tabell 2 Anslått skatt i 2017 og endring i skatt 2013-2017 for menn som er 17 år eller eldre etter beregnet nettoformue1. Negative tall betyr lettelser. Anslagene for endring i perioden er regnet i forhold til skattereglene for 2013 justert til 2017.
Beregnet nettoformue1 2017 |
Antall menn |
Skatt i 2017. Mill. kr. |
Gjennom-snittlig skatt i 2017 |
Endring i skatt 2013-2017. Mill.kr. |
Andel av samlet endring 2013-2017. Prosent |
Negativ formue |
584 900 |
70 720 |
120 900 |
-1 920 |
9,8 |
0-1 mill. kr |
684 400 |
63 070 |
92 200 |
-2 020 |
10,3 |
1 mill. kr - 5 mill. kr |
707 600 |
114 250 |
161 500 |
-3 950 |
20,1 |
5 mill. kr - 10 mill. kr |
122 100 |
32 560 |
266 700 |
-1 610 |
8,2 |
10 mill. kr - 20 mill. kr |
30 700 |
14 110 |
460 000 |
-650 |
3,3 |
20 mill. kr - 30 mill. kr |
5 800 |
4 300 |
747 700 |
-170 |
0,9 |
30 mill. kr - 40 mill. kr |
2 600 |
2 740 |
1 066 700 |
-120 |
0,6 |
40 mill. kr og over |
4 700 |
9 640 |
2 054 900 |
-880 |
4,5 |
I ALT |
2 142 700 |
311 400 |
145 300 |
-11 320 |
57,6 |
1Inkluderer beregnet markedsverdi for primærbolig, sekundærbolig og næringseiendom. For øvrig er ligningsverdier benyttet.
Kilder: Finansdepartementet og Statistisk sentralbyrås skattemodell, LOTTE-Skatt.
Tabell 3 Anslått skatt i 2017 og endring i skatt 2013-2017 for kvinner som er 17 år eller eldre etter beregnet nettoformue1. Negative tall betyr lettelser. Anslagene for endring i perioden er regnet i forhold til skattereglene for 2013 justert til 2017.
Beregnet nettoformue1 2017 |
Antall kvinner |
Skatt i 2017. Mill. kr. |
Gjennom-snittlig skatt i 2017 |
Endring i skatt 2013-2017. Mill.kr. |
Andel av samlet endring 2013-2017. Prosent |
Negativ formue |
422 900 |
29 300 |
69 300 |
-1 080 |
5,5 |
0-1 mill. kr |
816 800 |
45 300 |
55 500 |
-1 990 |
10,1 |
1 mill. kr - 5 mill. kr |
808 300 |
78 980 |
97 700 |
-3 680 |
18,7 |
5 mill. kr - 10 mill. kr |
86 300 |
13 490 |
156 400 |
-900 |
4,6 |
10 mill. kr - 20 mill. kr |
14 200 |
3 780 |
266 600 |
-240 |
1,2 |
20 mill. kr - 30 mill. kr |
2 100 |
1 000 |
473 000 |
-60 |
0,3 |
30 mill. kr - 40 mill. kr |
700 |
450 |
649 300 |
-30 |
0,1 |
40 mill. kr og over |
1 400 |
2 280 |
1 575 400 |
-350 |
1,8 |
I ALT |
2 152 600 |
174 580 |
81 100 |
-8 330 |
42,4 |
1Inkluderer beregnet markedsverdi for primærbolig, sekundærbolig og næringseiendom. For øvrig er ligningsverdier benyttet.
Kilder: Finansdepartementet og Statistisk sentralbyrås skattemodell, LOTTE-Skatt.
Tabell 4 Anslått skatt i 2017 og endring i skatt 2013-2017 for alle personer som er 17 år eller eldre etter beregnet nettoformue1. Negative tall betyr lettelser. Anslagene for endring i perioden er regnet i forhold til skattereglene for 2013 justert til 2017
Gruppering etter beregnet nettoformue1 for alle skattytere 2017 |
Antall |
Skatt i 2017. Mill. kr. |
Gjennom-snittlig skatt i 2017 |
Endring i skatt 2013-2017. Mill.kr. |
Gjennom-snittlig endring i skatt 2013-2017 |
Andel av samlet endring 2013-2017. Prosent |
Topp 0,1 pst. |
4 300 |
9480 |
2 207 200 |
-1 140 |
-264 500 |
5,8 |
Topp 1 pst. |
43 000 |
31 900 |
742 600 |
-2 170 |
-50 600 |
11,1 |
Topp 2 pst. |
85 900 |
45 410 |
528 600 |
-2 880 |
-33 600 |
14,7 |
Topp 5 pst. |
214 800 |
74 280 |
345 900 |
-4 470 |
-20 800 |
22,8 |
Topp 10 pst. |
429 500 |
110 640 |
257 600 |
-6 330 |
-14 700 |
32,2 |
Topp 12 pst. |
515 400 |
123 440 |
239 500 |
-6 910 |
-13 400 |
35,1 |
Topp 15 pst. |
644 300 |
141 450 |
219 500 |
-7 670 |
-11 900 |
39,0 |
Topp 20 pst. |
859 100 |
169 340 |
197 100 |
-8 750 |
-10 200 |
44,5 |
Topp 25 pst. |
1 073 800 |
195 990 |
182 500 |
-9 710 |
-9 000 |
49,4 |
Bunn 88 pst. |
3 779 900 |
362 540 |
95 900 |
-12 750 |
-3 400 |
64,9 |
Bunn 80 pst. |
3 436 300 |
316 640 |
92 100 |
-10 900 |
-3 200 |
55,5 |
Bunn 50 pst. |
2 147 700 |
167 750 |
78 100 |
-5 700 |
-2 700 |
29,0 |
Bunn 20 pst. |
859 100 |
92 200 |
107 300 |
-2 650 |
-3 100 |
13,5 |
1 Inkluderer beregnet markedsverdi for primærbolig, sekundærbolig og næringseiendom. For øvrig er ligningsverdier benyttet.
Kilder: Finansdepartementet og Statistisk sentralbyrås skattemodell, LOTTE-Skatt.
Tabell 5 Anslått skatt i 2017 og endring i skatt 2013-2017 for menn som er 17 år eller eldre og inngår i ulike grupperinger etter beregnet nettoformue1. Negative tall betyr lettelser. Anslagene for endring i perioden er regnet i forhold til skattereglene for 2013 justert til 2017
Gruppering etter beregnet nettoformue1 for alle skattytere |
Antall menn |
Skatt i 2017. Mill. kr. |
Gjennom-snittlig skatt i 2017 |
Endring i skatt 2013-2017. Mill.kr. |
Gjennom-snittlig endring i skatt 2013-2017 |
Andel av samlet endring 2013-2017. Prosent |
Topp 0,1 pst. |
3 200 |
7580 |
2 337 300 |
-810 |
-249 300 |
4,1 |
Topp 1 pst. |
31 100 |
25 770 |
829 200 |
-1 590 |
-51 000 |
8,1 |
Topp 2 pst. |
58 600 |
36 140 |
616 300 |
-2 090 |
-35 600 |
10,6 |
Topp 5 pst. |
134 900 |
56 560 |
419 300 |
-3 110 |
-23 100 |
15,8 |
Topp 10 pst. |
252 000 |
80 590 |
319 800 |
-4 210 |
-16 700 |
21,4 |
Topp 12 pst. |
295 200 |
88 610 |
300 200 |
-4 520 |
-15 300 |
23,0 |
Topp 15 pst. |
359 000 |
99 570 |
277 300 |
-4 930 |
-13 700 |
25,1 |
Topp 20 pst. |
460 300 |
115 910 |
251 800 |
-5 470 |
-11 900 |
27,8 |
Topp 25 pst. |
558 200 |
131 270 |
235 200 |
-5 950 |
-10 700 |
30,3 |
Bunn 88 pst. |
1 847 500 |
222 790 |
120 600 |
-6 800 |
-3 700 |
34,6 |
Bunn 80 pst. |
1 682 500 |
195 490 |
116 200 |
-5 850 |
-3 500 |
29,8 |
Bunn 50 pst. |
1 097 200 |
108 830 |
99 200 |
-3 230 |
-2 900 |
16,5 |
Bunn 20 pst. |
509 500 |
66 260 |
130 100 |
-1 740 |
-3 400 |
8,9 |
1 Inkluderer beregnet markedsverdi for primærbolig, sekundærbolig og næringseiendom. For øvrig er ligningsverdier benyttet.
Kilder: Finansdepartementet og Statistisk sentralbyrås skattemodell, LOTTE-Skatt.
Tabell 6 Anslått skatt i 2017 og endring i skatt 2013-2017 for kvinner som er 17 år eller eldre og inngår i ulike grupperinger etter beregnet nettoformue 1. Negative tall betyr lettelser. Anslagene for endring i perioden er regnet i forhold til skattereglene for 2013 justert til 2017
Gruppering etter beregnet nettoformue1 for alle skattytere |
Antall kvinner |
Skatt i 2017. Mill. kr. |
Gjennom-snittlig skatt i 2017 |
Endring i skatt 2013-2017. Mill.kr. |
Gjennom-snittlig endring i skatt 2013-2017 |
Andel av samlet endring 2013-2017. Prosent |
Topp 0,1 pst. |
1 100 |
1900 |
1 806 100 |
-330 |
-311 100 |
1,7 |
Topp 1 pst. |
11 900 |
6 130 |
516 000 |
-590 |
-49 500 |
3,0 |
Topp 2 pst. |
27 300 |
9 270 |
339 900 |
-790 |
-29 100 |
4,0 |
Topp 5 pst. |
79 900 |
17 720 |
221 800 |
-1 360 |
-17 000 |
6,9 |
Topp 10 pst. |
177 500 |
30 050 |
169 300 |
-2 120 |
-11 900 |
10,8 |
Topp 12 pst. |
220 300 |
34 830 |
158 100 |
-2 390 |
-10 800 |
12,2 |
Topp 15 pst. |
285 300 |
41 880 |
146 800 |
-2 750 |
-9 600 |
14,0 |
Topp 20 pst. |
398 800 |
53 430 |
134 000 |
-3 280 |
-8 200 |
16,7 |
Topp 25 pst. |
515 600 |
64 720 |
125 500 |
-3 760 |
-7 300 |
19,1 |
Bunn 88 pst. |
1 932 400 |
139 760 |
72 300 |
-5 940 |
-3 100 |
30,2 |
Bunn 80 pst. |
1 753 800 |
121 160 |
69 100 |
-5 060 |
-2 900 |
25,7 |
Bunn 50 pst. |
1 050 500 |
58 920 |
56 100 |
-2 460 |
-2 300 |
12,5 |
Bunn 20 pst. |
349 600 |
25 940 |
74 200 |
-910 |
-2 600 |
4,6 |
1 Inkluderer beregnet markedsverdi for primærbolig, sekundærbolig og næringseiendom. For øvrig er ligningsverdier benyttet.
Kilder: Finansdepartementet og Statistisk sentralbyrås skattemodell, LOTTE-Skatt.
Tabell 7 Anslått skatt i 2017 og endring i skatt 2013-2017 for alle personer 17 år og eldre etter bruttoinntekt. Negative tall betyr lettelser. Anslagene for endring i perioden er regnet i forhold til skattereglene for 2013 justert til 2017.
Bruttoinntekt |
Antall |
Skatt i 2017. Mill. kr |
Gjennom-snittlig |
Endring i skatte 2013-2017. Mill. kr |
Gjennomsnittlig endring i skatt 2013-2017. Kroner |
Andel av samlet endring. Prosent |
0 - 150 000 kr |
574 900 |
1 780 |
3 100 |
-440 |
-800 |
2,2 |
150 000 - 250 000 kr |
565 500 |
10 150 |
18 000 |
-1 210 |
-2 100 |
6,2 |
250 000 - 350 000 kr |
720 100 |
35 900 |
49 900 |
-1 780 |
-2 500 |
9,1 |
350 000 - 450 000 kr |
694 400 |
58 830 |
84 700 |
-2 340 |
-3 400 |
11,9 |
450 000 - 550 000 kr |
594 100 |
69 730 |
117 400 |
-2 570 |
-4 300 |
13,1 |
550 000 - 650 000 kr |
401 500 |
60 680 |
151 100 |
-2 430 |
-6 000 |
12,4 |
650 000 - 750 000 k. |
235 100 |
45 050 |
191 700 |
-1 770 |
-7 500 |
9,0 |
750 000 - 850 000 kr |
146 600 |
34 250 |
233 600 |
-1 250 |
-8 500 |
6,4 |
850 000 - 950 000 kr |
96 100 |
26 430 |
275 100 |
-930 |
-9 600 |
4,7 |
950 000 - 1 mill. kr |
36 600 |
11 260 |
307 600 |
-390 |
-10 700 |
2,0 |
1 mill. kr -2 mill. kr |
199 000 |
88 620 |
445 400 |
-2 910 |
-14 600 |
14,8 |
2. mill. kr - 3 mill. kr |
20 200 |
18 450 |
915 000 |
-580 |
-28 800 |
3,0 |
3 mill. kr - 4 mill. kr |
5 700 |
7 570 |
1 333 500 |
-250 |
-44 800 |
1,3 |
4 mill. kr - 5 mill. kr |
2 000 |
3 490 |
1 716 900 |
-140 |
-70 800 |
0,7 |
5 mill. kr - 6 mill. kr |
1 200 |
2 560 |
2 171 100 |
-130 |
-111 100 |
0,7 |
6 mill. kr - 7 mill. kr |
800 |
1 890 |
2 451 000 |
-70 |
-90 300 |
0,4 |
7 mill. kr - 8 mill. kr |
400 |
1 240 |
2 825 900 |
-60 |
-142 300 |
0,3 |
8 mill. kr - 10 mill. kr |
500 |
1 710 |
3 582 100 |
-70 |
-145 800 |
0,4 |
10 mill. kr og over |
800 |
6 390 |
7 957 400 |
-320 |
-393 100 |
1,6 |
I alt |
4 295 400 |
485 980 |
113 100 |
-19 650 |
-4 600 |
100,0 |
Kilder: Finansdepartementet og Statistisk sentralbyrås skattemodell, LOTTE-Skatt.
Tabell 8 Anslått skatt i 2017 og endring i skatt 2013-2017 for menn 17 år og eldre etter bruttoinntekt. Negative tall betyr lettelser. Anslagene for endring i perioden er regnet i forhold til skattereglene for 2013 justert til 2017.
Bruttoinntekt |
Antall |
Skatt i 2017. Mill. kr |
Gjennom-snittlig |
Endring i skatte 2013-2017. Mill. kr |
Gjennomsnittlig endring i skatt 2013-2017. Kroner |
Andel av samlet endring. Prosent |
0 - 150 000 kr |
256 600 |
780 |
3 100 |
-170 |
-700 |
0,9 |
150 000 - 250 000 kr |
179 000 |
3 870 |
21 600 |
-370 |
-2 100 |
1,9 |
250 000 - 350 000 kr |
306 800 |
15 460 |
50 400 |
-610 |
-2 000 |
3,1 |
350 000 - 450 000 kr |
319 700 |
27 170 |
85 000 |
-930 |
-2 900 |
4,7 |
450 000 - 550 000 kr |
296 600 |
34 980 |
118 000 |
-1 210 |
-4 100 |
6,2 |
550 000 - 650 000 kr |
229 600 |
34 830 |
151 700 |
-1 340 |
-5 900 |
6,8 |
650 000 - 750 000 k. |
155 600 |
29 830 |
191 700 |
-1 130 |
-7 200 |
5,7 |
750 000 - 850 000 kr |
106 500 |
24 870 |
233 500 |
-880 |
-8 300 |
4,5 |
850 000 - 950 000 kr |
73 300 |
20 130 |
274 700 |
-690 |
-9 400 |
3,5 |
950 000 - 1 mill. kr |
28 500 |
8 740 |
306 300 |
-300 |
-10 500 |
1,5 |
1 mill. kr -2 mill. kr |
163 000 |
72 900 |
447 300 |
-2 320 |
-14 300 |
11,8 |
2. mill. kr - 3 mill. kr |
17 700 |
16 190 |
913 600 |
-490 |
-27 500 |
2,5 |
3 mill. kr - 4 mill. kr |
4 900 |
6 580 |
1 339 800 |
-220 |
-44 700 |
1,1 |
4 mill. kr – og over |
4 900 |
15 060 |
3 067 600 |
-660 |
-133 900 |
3,3 |
I alt |
2 142 700 |
311 400 |
145 300 |
-11 320 |
-5 300 |
57,6 |
Kilder: Finansdepartementet og Statistisk sentralbyrås skattemodell, LOTTE-Skatt.
Tabell 9 Anslått skatt i 2017 og endring i skatt 2013-2017 for kvinner 17 år og eldre etter bruttoinntekt. Negative tall betyr lettelser. Anslagene for endring i perioden er regnet i forhold til skattereglene for 2013 justert til 2017.
Bruttoinntekt |
Antall |
Skatt i 2017. Mill. kr |
Gjennom-snittlig skatt i 2017 |
Endring i skatte 2013-2017. Mill. kr |
Gjennomsnittlig endring i skatt 2013-2017. Kroner |
Andel av samlet endring. Prosent |
0 - 150 000 kr |
318 300 |
1 000 |
3 100 |
-270 |
-800 |
1,4 |
150 000 - 250 000 kr |
386 500 |
6 280 |
16 200 |
-840 |
-2 200 |
4,3 |
250 000 - 350 000 kr |
413 200 |
20 440 |
49 500 |
-1 180 |
-2 800 |
6,0 |
350 000 - 450 000 kr |
374 700 |
31 660 |
84 500 |
-1 410 |
-3 800 |
7,2 |
450 000 - 550 000 kr |
297 500 |
34 750 |
116 800 |
-1 360 |
-4 600 |
6,9 |
550 000 - 650 000 kr |
172 000 |
25 850 |
150 300 |
-1 080 |
-6 300 |
5,5 |
650 000 - 750 000 k. |
79 500 |
15 220 |
191 600 |
-640 |
-8 100 |
3,3 |
750 000 - 850 000 kr |
40 100 |
9 380 |
233 800 |
-370 |
-9 200 |
1,9 |
850 000 - 950 000 kr |
22 800 |
6 300 |
276 600 |
-240 |
-10 400 |
1,2 |
950 000 - 1 mill. kr |
8 100 |
2 520 |
312 200 |
-90 |
-11 500 |
0,5 |
1 mill. kr -2 mill. kr |
36 000 |
15 730 |
437 000 |
-590 |
-16 300 |
3,0 |
2. mill. kr - 3 mill. kr |
2 400 |
2 260 |
924 900 |
-90 |
-38 300 |
0,5 |
3 mill. kr - 4 mill. kr |
800 |
990 |
1 292 400 |
-30 |
-45 600 |
0,2 |
4 mill. kr – og over |
800 |
2 220 |
2 795 400 |
-130 |
-170 000 |
0,7 |
I alt |
2 152 600 |
174 580 |
81 100 |
-8 330 |
-3 900 |
42,4 |
Kilder: Finansdepartementet og Statistisk sentralbyrås skattemodell, LOTTE-Skatt.
Beregningene som ligger til grunn for besvarelsen, er basert på Statistisk sentralbyrås skattemodell, LOTTE-Skatt. Datagrunnlaget for modellen er et utvalg fra Statistisk sentralbyrås inntektsstatistikk for husholdninger for 2014. Denne statistikken gir informasjon om sammensetningen av inntekt og formue for hele befolkningen. Datagrunnlaget er fremskrevet til 2017. Beregningene kan være usikre bl.a. fordi datagrunnlaget ikke omfatter alle skattyterne og er sjablonmessig fremskrevet. Modellen tar heller ikke hensyn til mulige endringer i atferden som følge av endringer i skattereglene.
Med hilsen
Siv Jensen