Svar på spm. 863 fra stortingsrepresentant Truls Wickholm
Historisk arkiv
Publisert under: Regjeringen Solberg
Utgiver: Finansdepartementet
Svar til Stortinget | Dato: 24.03.2017
Mottaker: Stortingets presidentskap
Vår referanse: 17/1416
Hva er proveny- og fordelingsvirkningene av å redusere verdifastsettelsen av aksjer og driftsmidler i formuesskatten
Jeg viser til brev av 20. mars 2017 fra Stortingets president med følgende spørsmål til finansministeren fra stortingsrepresentant Truls Wickholm:
Hva er proveny- og fordelingsvirkningene av å redusere verdifastsettelsen av aksjer og driftsmidler i formuesskatten til 0, i kroner og som andel av totale endringer, fordelt etter formue i intervallene 0-1 mill., 1-5 mill. 5-10 mill., 10-20 mill., 20-30 mill., 30-40 mill., 40-50 mill., 50-100 mill., 100 mill og over, og blant topp 1000 personer, 0,1 pst., 1 pst., 2 pst., 5 pst., 10 pst., 12 pst., 15 pst., 20 pst. og bunn 88 pst., 80 pst., 50 pst.?
Svar:
Det legges til grunn at alle formuesposter som omfattes av verdsettingsrabatten for aksjer og driftsmidler, skal gis en verdsettingsrabatt på 100 pst. Det legges videre til grunn at gjeld tilordnet aksjer og driftsmidler skal verdsettes til 0. En slik endring vil redusere provenyet med om lag 7,5 mrd. kroner påløpt sammenlignet med 2017-regler. Tabellene 1 og 2 viser anslag for endringer i skatt i kronebeløp og som andel av samlet skatteendring for ulike grupper etter beregnet nettoformue.
Tabell 1 Anslått endring i skatt for alle personer som er 17 år eller eldre etter beregnet nettoformue1 ved en verdsettingsrabatt for aksjer og driftsmidler og tilordnet gjeld på 100 pst. Negative tall betyr lettelser. Anslagene er regnet i forhold til skattereglene for 2017.
Beregnet nettoformue1 2017 |
Antall personer |
Skatt i 2017. |
Samlet endring i skatt. |
Gjennomsnittlig endring i skatt. Kroner |
Andel av samlet endring Prosent |
Negativ formue |
1 007 800 |
100 000 |
0 |
0 |
0 |
0-1 mill. kr |
1 501 200 |
108 400 |
0 |
0 |
0 |
1 mill. kr - 5 mill. kr |
1 515 900 |
193 200 |
-400 |
-300 |
5 |
5 mill. kr - 10 mill. kr |
208 300 |
46 100 |
-800 |
-3 700 |
10 |
10 mill. kr - 20 mill. kr |
44 800 |
17 900 |
-1 100 |
-23 700 |
14 |
20 mill. kr - 30 mill. kr |
7 900 |
5 300 |
-600 |
-81 000 |
8 |
30 mill. kr- 40 mill. kr |
3 300 |
3 200 |
-500 |
-143 600 |
6 |
40 mill. kr - 50 mill. kr |
1 600 |
2 200 |
-300 |
-206 500 |
4 |
50 mill. kr - 100 mill. kr |
2 900 |
3 600 |
-1 000 |
-350 300 |
13 |
100 mill. kr og over |
1 600 |
6 100 |
-2 800 |
-1 752 400 |
37 |
I ALT |
4 295 400 |
486 000 |
-7 500 |
-1 800 |
100 |
- Inkluderer beregnet markedsverdi for primærbolig, sekundærbolig og næringseiendom. For øvrige formuesposter er ligningsverdier benyttet.
Kilder: Finansdepartementet og Statistisk sentralbyrås skattemodell, LOTTE-Skatt.
Tabell 2 Anslått endring i skatt for alle personer som er 17 år eller eldre gruppert etter beregnet nettoformue1 ved en verdsettingsrabatt for aksjer og driftsmidler og tilordnet gjeld på 100 pst. Negative tall betyr lettelser. Anslagene er regnet i forhold til skattereglene for 2017.
Gruppering etter beregnet nettoformue' 2017 |
Antall personer |
Skatt i 2017. |
Samlet endring i skatt. |
Gjennomsnittlig endring i skatt. Kroner |
Andel av samlet endring Prosent |
Topp 0,1 pst. |
4 300 |
9 500 |
-3 800 |
-882 900 |
50 |
Topp 1 pst. |
43 000 |
31 900 |
-6 100 |
-141 700 |
81 |
Topp 2 pst. |
85 900 |
45 400 |
-6 600 |
-76 300 |
87 |
Topp 5 pst. |
214 800 |
74 300 |
-7 000 |
-32 700 |
93 |
Topp 10 pst. |
429 500 |
110 600 |
-7 300 |
-16 900 |
96 |
Topp 12 pst. |
515 400 |
123 400 |
-7 300 |
-14 200 |
97 |
Topp 15 pst. |
644 300 |
141 400 |
-7 400 |
-11 400 |
98 |
Topp 20 pst. |
859 100 |
169 300 |
-7 400 |
-8 600 |
99 |
Bunn 88 pst. |
3 779 900 |
362 500 |
-200 |
-100 |
3 |
Bunn 80 pst. |
3 436 300 |
316 600 |
-100 |
0 |
1 |
Bunn 50 pst. |
2 147 700 |
167 800 |
0 |
0 |
0 |
- Inkluderer beregnet markedsverdi for primærbolig, sekundærbolig og næringseiendom. For øvrige formuesposter er ligningsverdier benyttet.
Kilder: Finansdepartementet og Statistisk sentralbyrås skattemodell, LOTTE-Skatt.
Beregningene er basert på Statistisk sentralbyrås skattemodell, LOTTE-Skatt. Datagrunnlaget for modellen er et utvalg fra Statistisk sentralbyrås inntektsstatistikk for husholdninger for 2014. Denne statistikken gir informasjon om sammensetningen av inntekt og formue for hele befolkningen. Datagrunnlaget er framskrevet til 2017. Beregningene kan være usikre bl.a. fordi datagrunnlaget ikke omfatter alle skattyterne og er sjablonmessig framskrevet. Modellen tar heller ikke hensyn til mulige endringer i atferden som følge av endringer i skattereglene.
Med hilsen
Siv Jensen