Historisk arkiv

Svar på spørsmål nr. 1027 fra stortingsrepresentant Åsunn Lyngedal

Historisk arkiv

Publisert under: Regjeringen Solberg

Utgiver: Finansdepartementet

Jeg viser til brev av 20. februar 2019 fra Stortingets president med spørsmål fra stortingsrepresentant Åsunn Lyngedal.

Spørsmål

«Vil finansministeren vurdere å videreføre dagens regler om eierbegrensninger for VPS i ny verdipapirregisterlov slik Stortinget videreførte dem for Oslo Børs ved vedtakelsen av verdipapirhandelloven i 2018?» 

Begrunnelse

«I Prop 87 L for 2013-2014 er det i kapittel 2 foretatt en lengre behandling av handlingsrommet i EØS for å beholde eierskapsbegrensninger for både børser og verdipapirsentraler. Departementet uttaler der: «Gjeldende eierbegrensningsregler for børser og for verdipapirregistre er tilnærmet identiske. Hensynene bak reguleringen av institusjonene, som samfunnsviktige institusjoner, er de samme. Begge har en helt sentral rolle i den finansielle infrastrukturen på verdipapirområdet.» … «Etter departementets syn er det derfor fortsatt viktig med en regulering som i tilstrekkelig grad ivaretar de hensynene som eierskapsreglene er ment å ivareta, og det er i utgangspunktet liten grunn til å utforme eierskapsregler for børser og verdipapirregistre som skiller seg vesentlig fra hverandre.» I Prop 7 L (2018-19) opplyses det: «Arbeidsgruppen har her merket seg at det i Danmark er foreslått innført felles eierkontrollregler for de typer foretak som er omfattet av verdipapirhandelloven (sentrale motparter, operatører av regulerte markeder, verdipapirregistre mv), der det som hovedregel vil gjelde krav om forhåndsgodkjennelse når noen, direkte eller indirekte, eier minst 10 % av aksjene eller stemmene. Forholdet til CSDR, og nasjonalt handlingsrom etter denne forordningen, kan imidlertid ikke sees å være problematisert i de danske forarbeidene». Departementet har på denne bakgrunn anbefalt å ikke videreføre eierskapsreglene.» 

Svar

Regjeringens forslag til ny verdipapirsentrallov ble førstegangsbehandlet i Stortinget 19. februar 2019, jf. Prop. 7 L (2018-2019) og Innst. 166 L (2018-2019), og det ble truffet vedtak i samsvar med finanskomiteens innstilling, jf. lovvedtak 42 (2018-2019). Den nye verdipapirsentralloven gjennomfører EØS-regler som svarer til EUs verdipapirsentralforordning (CSDR) i norsk rett ved såkalt inkorporasjon. Det vil si at forordningen skal gjelde direkte som norsk lov. Loven inneholder i tillegg en rekke bestemmelser som supplerer reglene i forordningen. Mange av bestemmelsene viderefører deler av gjeldende verdipapirregisterlov.

Reglene om eierkontroll i verdipapirregisterloven er ikke vedtatt videreført i den nye verdipapirsentralloven. Verdipapirsentralforordningen inneholder i artikkel 27 regler om eierprøving, og det er lagt til grunn at det ikke er adgang til å fastsette nasjonale regler om dette ved siden av kravene i forordningen. Jeg viser i denne sammenheng til Finansdepartementets uttalelse i Prop. 7 L (2018-2019), som finanskomiteens flertall sluttet seg til:

«Departementet er enig med arbeidsgruppen i at den detaljerte reguleringen av eierprøving i forordningen, tilsier at den riktigste løsningen er å legge til grunn at det ikke er adgang til å fastsette nasjonale regler om dette ved siden av kravene i forordningen. Verdipapirregisterloven § 5-2 foreslås derfor ikke videreført». 

Da arbeidsgruppen som utredet gjennomføring av verdipapirsentralforordningen i norsk rett, avga sin rapport, var det i Danmark foreslått innført felles eierkontrollregler for de typer foretak som er omfattet av verdipapirhandelloven (sentrale motparter, operatører av regulerte markeder, verdipapirregistre mv), der det som hovedregel vil gjelde krav om forhåndsgodkjennelse når noen, direkte eller indirekte, eier minst 10 prosent av aksjene eller stemmene. Det er imidlertid ikke vedtatt egne eierkontrollregler for verdipapirsentraler i den danske «Lov om kapitalmarkeder».

Det følger av verdipapirsentralforordningen artikkel 27 at aksjeeiere som har mulighet til å øve innflytelse på verdipapirsentralens ledelse, skal være skikket til å sikre en sunn og fornuftig ledelse av verdipapirsentralen. Overføring av slike eierandeler krever fortsatt godkjenning av myndighetene. Det skal derfor gjennomføres en egnethetsvurdering også etter den nye verdipapirsentralloven selv om listen med utfyllende kriterier ikke er videreført i loven.

Med hilsen

Siv Jensen