Historisk arkiv

Svar på spørsmål nr. 959 fra stortingsrepresentant Åsunn Lyngedal

Historisk arkiv

Publisert under: Regjeringen Solberg

Utgiver: Finansdepartementet

Brev av 12. februar 2019 fra stortingsrepresentant Åsunn Lyngedal

Jeg viser til brev av 12. februar 2019 fra Stortingets president vedlagt følgende spørsmål fra stortingsrepresentant Åsunn Lyngedal til skriftelig svar:

"Hvilke lovbestemmelser på svensk side er til hinder for å digitalisere tollklarering utenfor åpningstiden til grensestasjoner, og er det tatt initiativer overfor svenske myndigheter for å bedre tilretteleggingen for næringslivet?

Begrunnelse:
Nord-Norges mest brukte grenseovergang, Bjørnfjell, tollklarerer nå 100 000 tonn fersk fisk. Med en kilopris i snitt på kr 60 er det fisk verd 6 milliarder. Allikevel stenger toll-stasjonen kl 23.00 største delen av året. Fisk som er slaktet i Steigen eller på Stokmarknes på ettermiddagsskiftet rekker ikke fjellovergangen i tide. Konsekvensen er at fisken faller i verdi med 1-1,5 kr den natta.

Det kan se ut til at behovet for bedre løsninger tvinger seg fram for Tollvesenet har i møte med næringa sagt at de vil tilrettelegge for at fysisk stempling erstattes av digital tollklarering som et prøveprosjekt på Bjørnfjell tollstasjon. Det skal imidlertid være lovverk på svensk side som hindrer digitalisering av tollklareringen på permanent basis."

Svar:
Tolletaten har et godt samarbeid og løpende dialog med svenske tollmyndigheter. Norge og Sverige har hatt en grensetollsamarbeidsavtale siden 1959. Avtalen innebærer blant annet at norske og svenske tollmyndigheter på enkelte grensetollstasjoner utfører tolltjenester for hverandre. Dette samarbeidet gjør det enklere for næringslivet, som blant annet kun trenger å stoppe på én grensestasjon. På Bjørnfjell tollsted utfører norske tolltjenestemenn også tolltjenester for svenske tollmyndigheter.

Tolletaten arbeider aktivt for å digitalisere og effektivisere tollprosedyrer. Sentralt i dette ligger etablering av løsninger for automatisering av selve grensepasseringen og frigjøring av gods, samtidig som en sikrer effektiv behandling og styrket kontroll fra Tolletatens side. Gjennom en pilot ved Ørje tollsted testes det nå ut løsninger for digital informasjonsinnhenting, automatisk registrering av kjøretøy og automatisk frigjøring av gods ved ankomst til tollstedet. Jeg er opptatt av at vi skal ha en best mulig og effektiv tollkontroll, og er glad for at Stortinget i statsbudsjettet for 2019 bevilget oppstartsbevilgning til ekspressfortollingsløsning og digitale støtteverktøy i tollkontrollen. Prosjektet skal gjennomføres i perioden 2019–2022 og har en samlet kostnadsramme på 520 mill. kroner.

Svenske myndigheter vurderer flere alternative løsninger for hvordan vareflyten og automatisering av grensepasseringer best mulig kan innrettes. Samtidig pågår det juridiske utredninger som kan påvirke hvordan digitalisering og automatisering av grensepasseringen gjennomføres. Nye prosedyrer og system må blant annet være i samsvar med EUs nye tollkodeks som forutsetter at all utveksling av informasjon skal skje elektronisk.

Tolletaten vurderer fortløpende åpningstidene ved de ulike tollstedene. Åpningstidene på Bjørnfjell tollsted ble fra 2013 utvidet til 02:00 i tidsrommet januar-april (hvitfiskperioden). Etter dialog med sjømatnæringen, legger Tolletaten opp til å utvide åpningstiden også i "rødfiskperioden" på høsten, inntil alternative, digitale løsninger og kontrollprosesser er på plass. Utvidet åpningstid skal være på plass til rødfiskperioden 2019. Jeg er glad for å se at etaten og næringslivet sammen kan komme frem til gode løsninger som ivaretar både næringslivets behov for effektiv transport og behovet for god kontroll med vareførselen over grensen.

Med hilsen

Siv Jensen