Historisk arkiv

Svar til Torbjørn Hansen på spørsmål nr. 5 vedrørende personlige kontonumre

Historisk arkiv

Publisert under: Regjeringen Stoltenberg II

Utgiver: Finansdepartementet

En grundig studie av kostnader knyttet til innføring av personlige kontonumre vil kreve betydelig tid og ressurser, og vurderingene vil alltid kunne bli gjenstand for diskusjon. De opplysningene vi nå har, tyder på at innføring av personlige kontonumre vil være samfunnsøkonomisk ulønnsomt med dagens teknologi. Dette utelukker ikke at det kan bli aktuelt å ta problemstillingen opp igjen på et senere tidspunkt.

Svar på spørsmål nr. 5 til spørretimen 13.02.2008 fra representanten Torbjørn Hansen


Stortingets president
"Banksektoren er preget av at få skifter bankforbindelse. Dette svekker konkurransen og gir dyrere banktjenester. Innføring av personlige kontonumre vil forenkle bytte av bank. Regjeringen har likevel konkludert med ikke å pålegge dette fordi omkostningene angivelig er for høye. Kostnadsspørsmålet er dårlig utredet. En del eksperter mener at kostnadene er lavere enn det næringen hevder.

Vil Regjeringen få de konkrete kostnadene beregnet av uavhengige aktører, og hvilken tidsfrist vil det i så fall være for dette?"

 

President
Både av hensyn til bankkundene og til konkurransen mellom bankene, har jeg ønsket å legge til rette for et enklere bankbytte. Kredittilsynet ble derfor i desember 2006 bedt om å nedsette en arbeidsgruppe for vurdering av egnede tiltak, herunder innføring av personlige kontonumre. Arbeidsgruppen har bestått av representanter for Kredittilsynet, Norges Bank, Konkurransetilsynet, Forbrukerrådet, Sparebankforeningen og Finansnæringens Hovedorganisasjon. Arbeidsgruppens rapport forelå i juni 2007.

Etter arbeidsgruppens oppfatning ville innføring av personlige kontonumre ikke gi tilstrekkelige samfunnsøkonomiske gevinster i forhold til kostnadene. Arbeidsgruppen anbefalte i stedet myndighetene å følge opp banknæringens arbeid med å utarbeide standardavtaler for ansvars- og arbeidsfordelingen ved bankbytte mellom ny- og gammel bankforbindelse, såkalte switching codes. Dette ble vurdert å kunne være en god løsning på mange av de praktiske problemene som kundene møter ved bankbytte. Arbeidsgruppens anbefalinger fikk generelt bred støtte i høringen.

Når det gjelder kostnadssiden ved innføring av personlige bankkontonumre, gjorde arbeidsgruppen det i rapporten klart at det ikke hadde vært mulig å foreta en systematisk gjennomgang for å identifisere alle forhold som måtte endres, og at det derfor heller ikke var mulig å ha en kvalifisert oppfatning av de totale kostnadene ved innføring av personlige kontonumre. Arbeidsgruppen antok imidlertid at innføring av personlige bankkontonumre ville representere det største IT-prosjektet i banknæringen noen gang.

Jeg har notert meg at det har kommet kritiske merknader mot arbeidsgruppens vurdering av kostnadssiden. Blant annet har det vært hevdet at kostnadsoverslagene i for stor grad synes å representere banknæringens oppfatninger. Det har også vært hevdet at parallellene til innføring av telefonnummerportabilitet er større enn hva arbeidsgruppen har gitt uttrykk for. Endelig har det vært innvendt at virkningene for konkurransen er blitt tillagt for liten betydning.

Finansdepartementet arbeider videre ut fra arbeidsgruppens tilrådning om å følge opp banknæringens arbeid med switching codes.  Mange av de utfordringene bankkunder i dag møter ved bytte av bank, kan trolig løses ved forpliktende avtaler om arbeidsdeling mellom ny- og gammel bankforbindelse. Departementet har i brev til Kredittilsynet av 4. januar 2008 bedt tilsynet om å følge opp banknæringens arbeid med dette, og rapportere til departementet om fremdriften innen utgangen av februar 2008. Jeg antar at bytteaktiviteten blant bankkunder vil øke, og at dette i sin tur vil stimulere konkurransen mellom bankene. Jeg tilføyer at Kredittilsynet er bedt om å vurdere effekten av tiltakene når de har fått virke en stund.

En grundig studie av kostnader knyttet til innføring av personlige kontonumre vil kreve betydelig tid og ressurser, og vurderingene vil alltid kunne bli gjenstand for diskusjon. De opplysningene vi nå har, tyder på at innføring av personlige kontonumre vil være samfunnsøkonomisk ulønnsomt med dagens teknologi. Dette utelukker ikke at det kan bli aktuelt å ta problemstillingen opp igjen på et senere tidspunkt.