Historisk arkiv

Pressekonferanse på den norske ambassade i Berlin

Tale: Utdeling av den nasjonale bygdeutviklingsprisen 2011

Historisk arkiv

Publisert under: Regjeringen Stoltenberg II

Utgiver: Landbruks- og matdepartementet

Av: Landbruks- og matminister Lars Peder Brekk

Pressekonferanse på den norske ambassade i Berlin

Kjære forsamling,

Jeg har den ære i dag å dele ut Bygdeutviklingsprisen for 2011.

Prisen ble innstiftet for å synliggjøre vellykket nærings- og forretningsutvikling i – og i tilknytning til landbruket, og å være en inspirasjonskilde for andre.

Spennvidden i tidligere vinnere gjenspeiler den kreativiteten som er i landbruket, her finner vi flotte og vellykkede eksempler innefor reiseliv, foredling og merkevarebygging av lokalmat, Inn på tunet og treindustri for å nevne noe.

Så litt om utvelgelsen av kandidater til prisen
Kandidatene vurderes etter lønnsomhet, sysselsetting (særlig for kvinner og unge), sosial og miljømessig bærekraft og nyskaping eller originalitet.

Det kåres en vinner i hvert fylke av en fylkesjury. Hver prisvinner mottar 50 000 kroner som deles ut av fylkeskontorene til Innovasjon Norge.

Av fylkesvinnerne nominerer Innovasjon Norge 3 kandidater som presenteres her i dag. Ledergruppen i Innovasjon Norge har vært jury for den nasjonale bygdeutviklingsprisen.

Totalt var det i 2011 rundt 75 kandidater, og de 3 ypperste konkurrerer her i dag om den nasjonale bygdeutviklingsprisen på 200 000 kroner, heder og berømmelse. 

Selv om det bare kan kåres en vinner av den nasjonale bygdeutviklingsprisen, vil jeg understreke at dere alle er vinnere i å utvikle en bedrift dere med rette kan være stolte av!

De 3 nominerte er…
De tre nominerte til den nasjonale Bygdeutviklingsprisen gir en smakebit på bedriftsmangfoldet innenfor landbruksbasert næringsutvikling, og er hver på sin måte tre spennende bedrifter.  De tre nominerte er;

  • Toten eggpakkeri fra Eina i Oppland
  • Aarholttunet gjestegård og leirskole i Stokke i Vestfold
  • Haaheim gaard i Hordaland

Toten eggpakkeri, Eina i Oppland
Toten Eggpakkeri ble etablert i 2001 da 7 eggprodusenter slo seg sammen og søkte om etablerstipend for å utvikle en forretningside om eggpakkeri på Toten.

Etter etableringen har det vært stadig utvikling, fornying, produktutvikling og vekst. Toten Eggpakkeri AS har tatt målsettingen om 15% økologisk produksjon og forbruk på alvor, og har tatt initiativ til etablering av produsenter som kan levere økologiske egg.

Bedriften har drevet innovativt innenfor et tradisjonelt segment både når det gjelder produktutvikling, klyngesamarbeid og logistikk, og har siden starten arbeidet aktivt med å ha styring og kontroll med distribusjonen av bedriftens produkter.

Toten Eggpakkeris slagord er “Skal du ha ferskere egg må du kjøpe høne”

Aarholttunet gjestegård og leirskole, Stokke i Vestfold
Aarholt-tunet Gjestegård og leirskole var fra 1992 og ut 2008 en mann- og kone bedrift med noe tilkallingshjelp på timebasis.

Fra 2009 ble virksomheten betydelig utvidet, og framstår nå som et moderne leirsted og kurs- og kompetanse¬senter. Gamle bygninger som andre anbefalte å rive og flere av husene er restaurert med materialer fra egen skog.

Aarholt-tunet Gjestegård er også opptatt av kortreist og tradisjonsrik mat, økologisk mat og fortellinger i forbindelse med presentasjon av mat, og å konvertere energi fra elektrisk til fornybar energi. 

Stedet har ca 6 600 gjestedøgn hvorav 4/5 barn og unge. I tillegg kommer ca 700 gjester på dagsarrangement/kurs/aktiviteter.

I sommerhalvåret inntas stedet av barn, ungdom og familier. 

I vinterhalvåret dominerer voksne kursgrupper, deriblant PREP samlivskurs for par som ekteparet Aarholt/Weydahl selv holder. Over 1100 par fra hele landet har fått fornyelse i sitt parforhold i kurslokalene i den gamle låven og i bryggerhuset!

Haaheim Gaard, Hordaland
Innehaveren Torstein Hatlevik overtok et nedlagt gårdsbruk uten moderne fasiliteter, og etablerte i 2009 gårdsrestaurant i kjelleren med fokus på kvalitets- og gourmetmat og sesongmessige opplevelser/arrangementer for både barn og voksne. 

Haaheim Gaard baserer serveringsvirksomheten på lokale råvarer så langt det er mulig.

I 2011 ble det tatt i bruk et nytt restaurant- og opplevelsesbygg i sveitserstil, et nydelig oppgradert hageanlegg med roseplantinger og vigslet bryllupshage.

Torstein Hatlevik er musikkutdannet og en kreativ kraft innen musikk og kulturlivet i Sunnhordaland sammen med det etablerte organisasjonslivet. 

Hatlevik deler gjerne suksessoppskriften sin med andre gründere innen reiselivet i Hordaland, og er pådriver for Liv og Lyst, et mobiliseringsprosjekt for lokalsamfunns¬utvikling i kommunen.

Haaheim Gaard har truffet markedet. Allerede i oktober 2011 var hver andre helg sommeren 2012 fullbooket !

Og vinnen av  Bygdeutviklingsprisen for 2011 er Haaheim Gaard, Gratulerer. 

 

Tilleggsinformasjon

Tidlgere vinnere:

  • 1997 Ivar Løne, Hordaland. Foredling av smalahove og serveringsverksemd der kulturoppleving, smalahove og vossaøl er berande element
  • 1998 Aron Mat, Troms. Foredling av kjøtt. Seinare deltakar i eksportframstøyt av fenalår til Italia.
  • 1999 Fausko gard og skysstasjon, Buskerud. Gard med økologisk drift og nyrestaurert skysstasjon. Kurs- og konferansemarknaden med opplevingar og matkultur.
  • 2000 Solem Sag ANS, Møre og Romsdal. Utnytting av nordmørsfurua til spesialprodukt. Lafteplank, spesialdimensjonar, villmarkspanel, dekksplank og møbelemne av gråor
  • 2001 Gangstad Gårdsysteri, Nord-Trøndelag. Produksjon av camembert, muggost, salatost og konfektost som vert selt gjennom gardsbutikk og spesialbutikkar i Oslo, Stavanger og Trondheim
  • 2002 Steindal Gård, Rogaland. Grøn omsorg, bl.a. bu- og arbeistrening for psykiatriske pasientar.
  • 2003 Pruglhei gård, Nordland. Slakteri, matforedling, servering, gardsbutikk
  • 2004 Line Bergsund og Trond Andersen, Buskerud. Trening av travhest
  • 2005 Den Gyldne Omvei, Nord-Trøndelag. Felles marknadsføring og profilering av "omvegen" som merkevare på ein heilskapleg måte med omsyn til natur, kultur og kvalitet.
  • 2006 Norsk Matraps, Østfold. Matrapsolja Odelia
  • 2007 Lofotlam, Nordland. Merkevareprodukta Lofotlam
  • 2008 Ingrid Lekve og Jon Karlsen, Hedmark. Allsidig med sauehald, foredling og omsetning av lam, Inn på tunet ”Levande læring”, Grønn trapp m.v.
  • 2009 Edel Design, Hedmark. Design og produksjon (på gardsbruket i Ringsaker) av norsk klesmerke i reine naturmaterialar.
  • 2010 Bakeriet i Lom, Oppland. Handverksbakeri basert på lokale råvarer
Til toppen