Historisk arkiv

Trond Giske lanserte reiselivsstrategien

Historisk arkiv

Publisert under: Regjeringen Stoltenberg II

Utgiver: Nærings- og handelsdepartementet

Reiselivsstrategien legger til rette for en mer produktiv reiselivsnæring, flere helårs arbeidsplasser og flere unike reiselivsprodukter.

Nærings- og handelsminister Trond Giske lanserer Destinasjon Norge på Onda

Nærings- og handelsminister Trond Giske lanserer Destinasjon Norge på Onda (Foto: Sandra Clark/NHD)

 

Regjeringens nye reiselivsstrategi – Destinasjon Norge – ble lansert onsdag 11. april på restauranten Onda på Aker Brygge. Strategien skal sikre at Norge tar sin del av veksten i en av verdens raskest voksende næringer.

- Reiselivsnæringen står for 3,3 prosent av norsk BNP. Norge har unike forutsetninger for å utvikle gode reiselivsprodukter. Men det skjer ikke av seg selv, sier nærings- og handelsminister Trond Giske.

Norge konkurrerer allerede med et stort antall utenlandske reiselivsprodukter. Med reiselivsstrategien legger regjeringen til rette for at kunder i hele verden skal velge Norge som destinasjon. Reiselivsstrategien legger til rette for en mer produktiv reiselivsnæring, flere helårs arbeidsplasser og flere unike reiselivsprodukter.

- De gode og verdifulle opplevelsene utgjør reiselivsproduktet Norge. Reiselivsnæringen selv må ta hovedansvaret for produksjon av opplevelser, men regjeringen vil bidra med en politikk som legger til rette for at reiselivsnæringen skal være mest mulig i stand til å utvikle de gode opplevelsene, sier statsråden.

Det mest omfattende tiltaket i den nye reiselivsstrategien er restrukturering av landets destinasjonsselskaper. Sammen med fylkeskommunene og kommunesektoren vil regjeringen sette i gang et prosjekt som skal profesjonalisere og effektivisere reisemålsselskapene i Norge.

- Mer og bedre samarbeid er nøkkelen til økt produktivitet i reiselivsnæringen. En høyproduktiv og kunnskapsbasert reiselivsnæringen vil gi Norge flere lønnsomme bedrifter og flere helårs arbeidsplasser, sier Giske.

Strategien tar flere grep for å øke samarbeidet i næringen, mellom reiselivsnæringen og tilstøtende næringer, og mellom reiselivsnæringen og myndighetene. Blant annet skal det opprettes et nytt samarbeidsforum. Dette skal være med å styrke Nærings- og handelsdepartementets koordinering av sektormyndighetene som berører reiselivsnæringen.

- I 2012 vil det for første gang være 1 milliard turistankomster i løpet av et år, på verdensbasis. Strategien skal bidra til at vi tar vår del av denne økningen.

Bilder fra lanseringen kan lastes ned på flickr: http://www.flickr.com/photos/nhd-info/