Historisk arkiv

Utredning etter Utvik senior

Historisk arkiv

Publisert under: Regjeringen Bondevik II

Utgiver: Justis- og politidepartementet

- Dette er et viktig arbeid som mange har ventet på. Vi vil gå grundig gjennom undersøkelses-kommisjonens rapport, understreket Dørum da han mottok utredningen i Tromsø. (20.04)

Pressemelding

Nr.: 36 - 2004
Dato: 20.04.2004

Utvik Seniors forlis

Justisminister Odd Einar Dørum har, under et møte i Tromsø, mottatt utredningen om Utvik Seniors forlis. – Dette er et viktig arbeid som mange har ventet på. Vi vil grundig gå gjennom undersøkelseskommisjonens rapport, understreker Dørum.

Undersøkelseskommisjonen har laget denne pressemeldingen:

Undersøkelseskommisjonen etter ”Utvik Seniors” forlis har konsentrert sitt arbeid om å foreta nødvendige undersøkelser for å avklare de faktiske omstendigheter rundt forliset, og årsaken til dette. Etter å ha vurdert flere mulige forlisårsaker, har kommisjonen etter en samlet vurdering enstemmig funnet at en kollisjon med et annet fartøy fremstår som den sannsynlige årsaken til forliset.

Undersøkelseskommisjonen, som ble oppnevnt av Justisdepartementet 8. mai 2002, avgir sin rapport tirsdag den 20. april 2004. Kommisjonen, som har vært ledet av tingrettsdommer Brit Ankill, stiller seg samlet bak konklusjonene i rapporten. På et punkt har kommisjonen delt seg, men har likevel kommet frem til samme resultat på ulikt grunnlag. Rapporten vil bli utgitt i NOU-serien sammen med et særskilt vedlegg med sentrale underlagsdokumenter.

Fiskefartøyet ”Utvik Senior” forliste 17. februar 1978 på vei fra fiskefeltet Stordjupta mot land i Steinfjord på Senja. Fartøyet hadde en besetning på ni mann. Ingen av mannskapet ble funnet etter ulykken.

Den 23. februar 1978 oppnevnte Justisdepartementet en undersøkelseskommisjon for å klarlegge og vurdere årsaksforholdene omkring forliset. Til tross for omfattende søk lyktes man ikke med å lokalisere hoveddelen av vraket. Kommisjonen, som avga sin rapport 18. januar 1979, konkluderte med at den ikke kunne gi noe entydig svar på årsaken til forliset. Som sannsynlige årsaker konkluderte den med at: ”Fartøyet kan ha kantret etter nedising, og deretter drevet inn i fallene, eller gått inn i fallene på grunn av feilnavigering. Deretter har fartøyet blitt delvis knust.”

Nye søk er senere blitt utført i regi av de etterlatte og av NRK Brennpunkt. ”Utvik Seniors” hovedmotor ble lokalisert i april 2002. Etter dette oppnevnte Justisdepartementet den 8. mai 2002 en ny undersøkelseskommisjon.

Undersøkelseskommisjonen har i henhold til sitt mandat, foretatt undersøkelser for å søke å bringe på det rene de faktiske omstendigheter omkring ulykken og årsaken til denne. Kommisjonen har innhentet og gjennomgått tilgjengelige dokumenter som tidligere er blitt utarbeidet i tilknytning til forliset. I tillegg er en rekke offentlige instanser og privatpersoner forespurt om mulige ytterligere opplysninger. Det har vært avholdt 5 åpne møter hvor 46 personer har avgitt forklaring.

Utvik Seniors hovedmotor, trålvinsj og en rekke andre vrakdeler ble hevet i august 2002. Det har videre vært gjennomført søk på havbunnen utenfor Senja, både i 2002 og 2003.

Undersøkelsene har vært omfattet av en rekke kompliserte spørsmål på ulike områder som krever spesialkunnskap. Det har av denne grunn vært benyttet sakkyndige til å foreta spesifiserte undersøkelser. Undersøkelsene har omfattet vurderinger av skader på hovedmotoren og øvrige hevede vrakdeler, vrakdeler fra fartøyets trekonstruksjon og værforholdene på yttersiden av Senja på forlisdagen. Det har også vært foretatt en vurdering av vrakdelers flytehastighet og retning, basert på utviklingen av vær- og strømforholdene.

Den dokumentasjon som det har vært mulig å innhente har dessverre vist seg å være mangelfull, samtidig som de forklaringer som er mottatt til en viss grad har vært preget av den tid som er passert siden ulykken. Kommisjonen vil likevel gi uttrykk for takknemlighet for at man i det alt vesentlige har fått positiv respons, og for at både instanser og enkeltpersoner har brukt tid og ressurser for å imøtekomme informasjonsbehovet.

Undersøkelseskommisjonen har på bakgrunn av den informasjon som har vært innhentet, vurdert mulige årsaker til forliset. Kommisjonen har ikke funnet grunnlag for at innvendig eksplosjon/brann, grunnstøting, kantring, sammenstøt med flytende gjenstander, sammenstøt med mine eller andre eksplosiver eller skrogsvikt som følge av bølgeslag/brott kan antas som sannsynlige årsaker til forliset. Når det gjelder spørsmålet om forliset kan skyldes sammenbrudd i skrogets konstruksjon som følge av bølgeslag/brott, har kommisjonen delt seg. Kommisjonen har likevel kommet frem til samme resultat på ulikt grunnlag. Etter kommisjonens samlede vurdering fremstår en kollisjon med et annet fartøy som den sannsynlige årsaken til ”Utvik Seniors” forlis.

I løpet av undersøkelsene har ikke kommisjonen oppnådd kunnskap om konkrete norske eller utenlandske fartøy, det være seg handelsfartøy, fiskefartøy eller militære fartøyer, som kan ha befunnet seg i havariområdet på tidspunktet for ”Utvik Seniors” forlis.

Kommisjonen har vurdert forklaringer om observasjoner av ukjente fartøy eller radarekko som skal ha vært gjort fra fartøy og forsvarsinstallasjoner i området. Flere av observasjonene sammenfaller etter kommisjonens oppfatning med identifiserte fartøy i området. Dette er fartøy som etter kommisjonens oppfatning ikke kan knyttes til forliset.

En del av de fartøysbevegelser og radarobservasjoner kommisjonen har fått opplysninger om, har det dessverre ikke vært mulig å identifisere i den tiden undersøkelsene har pågått. Enkelte av disse fartøy kan ha befunnet seg i havariområdet på tidspunktet for forliset, og vil således kunne knyttes til forliset. Flere av observasjonene kan også dreie seg om samme fartøy.

Arbeidet med å fremskaffe så fullstendige opplysninger som mulig om de faktiske omstendigheter omkring ulykken har vært både omfattende og tidkrevende, noe som i stor grad skyldes tiden som passert siden forliset.

Etter en samlet vurdering har kommisjonen funnet det hensiktsmessig å avgi rapporten, til tross for at det fortsatt avventes svar på en del av de spørsmål som har vært fremmet som ledd i undersøkelsene. På grunn av den tid som har gått siden forliset, har hensynet til å kunne avgi rapport så raskt som forsvarlig vært sentralt i denne vurderingen.

Dersom det senere skulle fremkomme relevante opplysninger av betydning for saken, har kommisjonen forutsatt at Justisdepartementet tar stilling til om undersøkelsene skal gjenåpnes.

Kontaktperson: Utvalgsleder Brit Ankill, tingrettsdommer i Salten tingrett, mobil: 48 14 12 63.