Historisk arkiv

Utredninger om jernbanetunnel under Gamlebyen

Historisk arkiv

Publisert under: Regjeringen Brundtland III

Utgiver: Samferdselsdepartementet


P R E S S E M E L D I N G
Samferdselsdepartementet


21. desember 1995

UTREDNINGER OM JERNBANETUNNEL UNDER GAMLEBYEN

Samferdselsdepartementet har i dag, i samråd med Miljøverndepartementet, fastsatt et program for utredning av konsekvenser ved utbygging av jernbanetunnel under Gamlebyen i Oslo. Det program som nå er vedtatt bygger på tidligere forslag til program og uttalelser og synspunkter som er mottatt i forbindelse med at saken har vært til offentlig ettersyn og høring.

Opplegget for den videre utredning tar særlig sikte på å belyse løsninger som er prinsipielt forskjellige når det gjelder konsekvenser for NSB og omgivelsene

I alt utredes sju alternativer med følgende hovedalternativer:

  • Nordre korridor tar utgangspunkt i eksisterende sporplan på Oslo S, krysser Oslogate, Schweigaardsgate og Botsfengselet i betongkulvert (åpen byggegrop) eventuelt løsmassetunnel (hvis teknisk mulig) før jernbanesporene går inn i fjelltunnel under Kampen. Hovedbanens og Gjøvikbanens tunnel kommer ut på eksisterende spor nord for Bryn, mens Gardermobanen kommer inn på Gardermobanens tunnel før Lutvann.
  • Det utredes et alternativ hvor prosjektet nytt dobbeltspor Oslo S - Ski føres via Bryn og inn i nordre korridor. I dette alternativet utredes det kort tunnel for Gardermobanen slik at det vil være mulig å etablere Bryn terminal.
  • Alternativer i nordre korridor medfører at Gjøvikbanen må legges om via Alnabanen.
  • Søndre korridor går i betongkulvert (åpen byggegrop) eventuelt løsmassetunnel (hvis teknisk mulig) under Minneparken, under Dyvekes vei og inn i fjelltunnel i Ekebergåsen ved Konows gate. Gjøvikbanen krysser indre del av Lodalen på bru ved Etterstad og kommer her inn på eksisterende spor. Hovedbanen føres i tunnel fram til eksisterende spor nord for Bryn. Gardermobanen føres i tunnel fram til Gardermobanens tunnel før Lutvann. Som en variant vurderes Gardermotrafikken felles med Gjøvikbanen fram til Etterstad med tilknytning til Gardermobanens tunnel (Romeriksporten)
  • Lodalsalternativet går gjennom Minneparken, på bru gjennom Lodalen mot Vålerengatunnelen hvor man knytter seg til eksisterende trasé for Hovedbanen og Gjøvikbanen og til Gardermobanens tunnel.
  • Det utredes dessuten en "daglinje" som følger eksisterende trasé og med forsterkede miljøtiltak, i tråd med et forslag som Stortinget i juni i år vedtok å oversende til Regjeringen.

For å vurdere konsekvensene av en tunnel er det - av rent metodemessige grunner - nødvendig å ha et sammenligningsgrunnlag som alternativene blir vurdert i forhold til. Sammenligningsgrunnlaget er eksisterende løsning, med de vedtatte avbøtende støytiltak i Gamlebyen.

Utredningene vil bli underlagt en omfattende kvalitetssikring. Samferdselsdepartementet har engasjert uavhengig norsk og utenlandsk ekspertise på ulike utredningstema som jernbaneteknikk, kostnader, byplan, bomiljø og støy.

Samferdselsdepartementet har i dag også gitt NSB, retningslinjer for utførelsen av de bedrifts- og samfunnsøkonomiske analysene av prosjektet. Retningslinjene er utarbeidet med bistand av en økonomiske ekspertgruppe, som også vil fungere som en støtte i det veiledningsarbeidet det vil være behov for i utredningsfasen.

Videre behandling

Arbeidet med konsekvensutredningen vil bli utført ved et samarbeid mellom Samferdselsdepartementet og NSB. Samferdselsdepartementet vil som fagdepartement ha det overordnede ansvar for planleggingen, mens NSB, blant annet ved hjelp av private konsulenter, vil stå for den praktiske gjennomføringen.

Foruten den kvalitetssikringen som blant annet skjer ved bruk av uavhengig norsk og utenlandsk ekspertise og den interne kvalitetssikring som gjennomføres av NSBs private konsulenter, er det opprettet en koordineringsgruppe knyttet til NSB. Gruppen består av representanter fra Oslo kommune, administrasjonen for Bydel 6 - Gamle Oslo, Miljøbyen Gamle Oslo, Gamlebyen Beboerforening, Byantikvaren og Riksantikvaren.

Det tas sikte på at konsekvensutredningen skal være ferdig i april neste år. Utredningen vil så bli lagt ut til offentlig ettersyn i tre måneder, med sikte på at Regjeringen høsten 1996 skal legge saken fram for Stortinget.


Kontaktperson: Prosjektleder Stein O. Nes, tlf. 22 24 82 93, privat tlf. 22 15 59 07.


Lagt inn 2 januar 1996 av Statens forvaltningstjeneste, ODIN-redaksjonen