Historisk arkiv

Utsatt avregning av merverdiavgift ved innførsel av varer

Historisk arkiv

Publisert under: Regjeringen Stoltenberg II

Utgiver: Finansdepartementet

På oppdrag fra Stortinget har en arbeidsgruppe vurdert et system med utsatt (snudd) avregning av merverdiavgift ved innførsel av varer. Arbeidsgruppens rapport er nå på en bred høring. - Vi har merket oss de synspunkter NHO, Bedriftsforbundet og Handels- og servicenæringen har i denne saken og ser frem til å lese høringsinnspillet deres. Jeg mener imidlertid at det er viktig at vi får alle synspunkter frem i denne saken og Regjeringen vil derfor først vurdere saken når høringen er over sier statssekretær Geir Axelsen.

På oppdrag fra Stortinget har en arbeidsgruppe vurdert et system med utsatt (snudd) avregning av merverdiavgift ved innførsel av varer. Arbeidsgruppens rapport er nå på en bred høring. - Vi har merket oss de synspunkter NHO, Bedriftsforbundet og Handels- og servicenæringen har i denne saken og ser frem til å lese høringsinnspillet deres.  Jeg mener imidlertid at det er viktig at vi får alle synspunkter frem i denne saken og Regjeringen vil derfor først vurdere saken når høringen er over sier statssekretær Geir Axelsen.

Den 26. mai 2005 vedtok Stortinget å be Regjeringen vurdere om et system med utsatt (snudd) avregning kan innebære en forenkling av merverdiavgiftssystemet ved innførsel for næringslivet og myndighetene. Et slikt system innebærer at merverdiavgift påløpt ved innførsel ikke skal betales når varen fortolles, men tas med i omsetningsoppgaven som utgående avgift.

For å følge opp Stortingets anmodningsvedtak satte Finansdepartementet ned en intern arbeidsgruppe i oktober 2005. Gruppen avga sin rapport til Finansdepartementet 22. desember 2006, og rapporten ble sendt på høring 12. januar 2007 med høringsfrist 12. april. Finansdepartementet har foreløpig ikke mottatt alle uttalelsene, og enkelte høringsinstanser har på forespørsel fått utsatt høringsfristen med inntil to uker. Verken Regjeringen eller Finansdepartementet har tatt noen standpunkt i saken. Det vil på vanlig måte bli tatt på bakgrunn av anbefalingene i rapporten og de høringsuttalelsene som Finansdepartementet mottar. Deretter vil Regjeringen legge saken fram for Stortinget til høsten i tilknytning til statsbudsjettet for 2008.

Den interne arbeidsgruppens anbefalinger er at man ikke legger om til utsatt avregning. Dette er først og fremst begrunnet ut fra følgende forhold:

En omlegging som skissert vil etter arbeidsgruppens oppfatning ikke innebære noen vesentlig forenkling av merverdiavgiftssystemet verken for næringslivet eller offentlig myndigheter. Det er ikke korrekt at den merverdiavgiften som avgiftspliktige næringsdrivende betaler til toll- og avgiftsetaten senere blir tilbakebetalt av skatteetaten. Derimot kan den næringsdrivende trekke den betalte avgiften fra i sin omsetningsoppgave til skatteetaten, slik at det totale beløpet som skal innbetales reduseres. Dette samsvarer med systemet ved innenlands omsetning. At det skjer slike løpende delbetalinger er et grunnleggende trekk ved et merverdiavgiftssystem.

Ut fra de forutsetninger arbeidsgruppen legger til grunn i sin rapport, vil den ressursmessige besparelsen for de næringsdrivende ved en omlegging kun bestå i at de slipper å foreta en delbetaling av merverdiavgift. Arbeidsgruppen har ikke utarbeidet egne anslag på den ressursmessige besparelsen for de næringsdrivende, men det foretas målinger av dette nå som ledd i Regjeringens prosjekt for reduksjon av næringslivets administrative kostnader ved etterlevelse av offentlige informasjonskrav.

En omlegging til utsatt avregning vil heller ikke innebære noen vesentlig forenkling for offentlig myndigheter. De næringsdrivende vil også under et system med utsatt avregning måtte deklarere varene ved innførselen, og kontrollbehovet knyttet til grensekontroll og vanlige tollprosedyrer ved innførsel av varer vil måtte bestå uavhengig av en omlegging.

Arbeidsgruppen viser også til at en konsekvens av en omlegging også vil være en likviditetsoverveltning fra statskassen til de næringsdrivende som en følge at de næringsdrivendes betaling til toll- og avgiftsetaten bortfaller og erstattes av en senere betaling til skatteetaten. Statens provenytap vil være om lag 200 millioner kroner per år basert på en rentesats på tre prosent.

Det kan reises spørsmål om en omlegging kan medføre økt unndragelsesrisiko. Avgiftsunndragelser ved grenseoverskridende transaksjoner er et problemområde med økende fokus innad i EU. Storbritannia gikk vekk fra et system med utsatt avregning ved innførsel av varer fra tredjeland på grunn av økt karusellsvindel, en type unndragelse som kan gi store provenytap for staten. Det pågår nå en vurdering av hvordan man skal redusere det økte omfanget av merverdiavgiftssvindel innen EU. Hensynet til å redusere muligheten til merverdiavgiftssvindel må avveies mot hensynet til enkelhet for næringslivet. Arbeidsgruppen påpeker nødvendigheten av å følge dette arbeidet nøye.