Aktiver Javascript i din nettleser for en bedre opplevelse på regjeringen.no

Vil gjøre det billigere å ringe til Europa

Regjeringen foreslår å innføre makspris for å ringe og sende SMS til et utenlandsk nummer i EU. – Det betyr at du vil kunne ringe og sende SMS til et EU-land uten å betale overpris, sier digitaliseringsminister Nikolai Astrup.

Digitaliseringsministeren legger i dag frem forslag til Stortinget om å endre ekomloven for å beskytte forbrukere mot urimelig høye priser for å ringe og sende SMS fra Norge til utenlandske numre i EU. I tillegg foreslår regjeringen et forbud for offentlige virksomheter og frivillige organisasjoner å ta høyere pris for bruk av femsifrede nummer enn det koster å ringe et vanlig mobil- eller fastnummer.

– Det har over lengre tid vært uforholdsmessig dyrt å ringe femsifrede nummer. Dette vil jeg gjøre noe med, sier Astrup.

– I dag koster det like mye å ringe og sende SMS når du er på ferie eller jobbreise i et EU-land som når du er hjemme. Nå gjør vi det også rimeligere å ringe og sende SMS til venner eller familie som bor i EU og har utenlandsk telefonnummer, sier Astrup.

En ny forordning fra EU gjør at det vil bli innført maksprisregulering for internasjonale samtaler og SMS. For medlemslandene i EU vil pristaket gjelde fra 15. mai 2019.

Det følger av EU-forordningen at en samtale ikke skal koste mer enn cirka 1 krone og 90 øre per minutt (0,19 Euro) og maksimalt 60 øre for hver SMS (0,06 Euro) eksklusiv moms.

– Vi tar sikte på at samme priser innføres i Norge så nært opptil fristen i EU som mulig, sier Astrup.

Data innhentet av blant annet EU-kommisjonen i 2017-2018 viser at prisene varierer betydelig mellom anrop og SMS som gjøres innenlands og som blir avsluttet i et annet medlemsland. I gjennomsnitt er internasjonale anrop tre ganger så dyre som nasjonale anrop, og SMS som blir sendt til et annet EU-land er i gjennomsnitt dobbelt så dyre som en SMS som blir sendt innenlands.

Lovforslaget åpner også for regulering av priser for anrop til spesialnummer (femsifrede nummer mv.) på både grossist- og sluttbrukernivå. Et av hovedbruksområdene til disse numrene er kundeservice. Mange næringsdrivende, offentlige etater og organisasjoner har femsifrede numre som er lette å huske for kundene. Eksempler på dette er 02800 til Politiets tipstelefon, 03512 til NRK og 04800 til DNB Bank ASA.

På bakgrunn av en dom fra EU-domstolen, har Forbrukertilsynet klargjort at næringsdrivende ikke kan kreve at forbrukere ringer dem gjennom dyre femsifrede numre. Begrensningene fra EU-domstolen gjaldt ikke for det offentlige, frivillige organisasjoner og mellom næringsdrivende.

– Alle som ringer kundeservice, eller andre typer femsifrede tjenester, bør beskyttes mot overpris. Nå får vi like regler for samme type nummer brukt av offentlige etater, frivillige organisasjoner og privat sektor. Dette vil også gi en bedre utnyttelse av nummerressursene, sier Astrup. 

 

Kommunal- og moderniseringsdepartementets pressetelefon: 22 24 25 00

Til toppen