Vil trekke barnefamilier til Sørlandet

Siste helgen står for døren for årets Grüne Woche. Region Sørlandet har i år deltatt for første gang med 11 utstillere fra opplevelses- og landbruksnæringen, et kokketeam på 6 og en lefsebaker fra Setesdal. Sammen byr de på smaksprøver basert på produkter fra 22 lokale mat- og drikkeprodusenter.

Smaksprøver med 30 kilo roastbeef av elg forsvant i løpet av 4 timer på åpningsdagen. - Vi kunne lett solgt det dobbelte, sier prosjektleder for Sørlandet Ellen Saltermark. Lørdag gikk 600 lapper med bringebær unna i løpet av dagen. - Vi forsøker å koble smaksprøver med salg av varer vi legger i disk slik at vi får salg på hele utvalget vårt. Sammen med lappene ble det også fart på salget av bringebærsaft, sier Saltermark. 

Lindesnes. Foto: Peder Austrud

Det tegner seg et tydelig bilde av de besøkende på Grüne Woche. I helgene er messen godt besøkt av barnefamilier. – Vi er opptatt av barnefamiliene som kundegruppe og tilpasser produktene vi presenterer deretter. Vi ser også at det er gir resultater når vi møter gjestene foran disken, er offensive og loser dem inn til reiselivsdisken, sier Ellen Saltermark. 

Elg.
Elg. Foto: Vidar Alfarnes

De 11 utstillerne fra Sørlandet representerer en spennende miks av opplevelser fra hav til hei basert på mat, kultur og natur. Det de har til felles er sin genuine interesse for, og tro på lokal mat og drikke som drivkraft for utvikling. Her står store aktører som Kristiansand Dyrepark side om side med mindre aktører som Røyland Gård. I tillegg bidrar Visit SørlandetAS med generell profilering av regionen som besøksmål. 

 

Snadder med bringebær.
Snadder med bringebær. Foto: Vidar Alfarnes

Kontaktpersoner i Landbruks- og matdepartementet:
Kommunikasjonssjef Ottar Løvik: + 47 481 40 477.
Seniorrådgiver Heidi Eriksen Riise: + 47 975 17 227.

Internationale Grüne Woche, 15.01. - 24.01.2016
Messe Berlin: Norwegen, Standnr 114, hall 8.2, 

Messedamm 22, D - 14055 Berlin