Typegodkjennelse av landbruks- og skogbrukstraktor
Kommisjonsdirektiv 2005/67/EF av 18. oktober 2005 om endring av bilag I og II til Rådets direktiv 86/298/EØF, bilag I og II til Rådets direktiv 87/402/EØF og bilag I, II og III til Europaparlamentets- og Rådets direktiv 2003/37/EF om typegodkjennelse av landbruks- og skogbrukstraktorer med henbli...
Commission Directive 2005/67/EC of 18 October 2005 amending, for the purposes of their adaptation, Annexes I and II to Council Directive 86/298/EEC, Annexes I and II to Council Directive 87/402/EEC and Annexes I, II and III to Directive 2003/37/EC of the European Parliament and of the Council, re...
EØS-notat | 16.01.2006 | EØS-notatbasen
Sakstrinn
- Faktanotat
- Foreløpig posisjonsnotat
- Posisjonsnotat
- Gjennomføringsnotat
Opprettet 19.12.2005
Spesialutvalg: Handelsforenklinger
Dato sist behandlet i spesialutvalg: 10.01.2006
Hovedansvarlig(e) departement(er): Samferdselsdepartementet
Vedlegg/protokoll i EØS-avtalen: Vedlegg II. Tekniske forskrifter, standarder, prøving og sertifisering
Kapittel i EØS-avtalen: II. Jord- og skogbrukstraktorer
Status
Norske interesser
Direktivet vil medføre at produsentene må prøve fester for bilbelter i midtsetet i N3 kjøretøy. Videre kan bruke OECD-reg. som alternativ til direktivene.
Forhandlingssituasjon
Norge har vært representert i arbeidsgruppen, hvor konsekvensen av utelatelsene fra direktiv 2003/37/EF ble diskutert. I arbeidsgruppen ble det enighet om kravnivået i direktivet. Kommisjonen har på bakgrunn av dette utarbeidet direktiv 2005/67/EF. Det er ikke utarbeidet noe Kommisjonsforslag etter det Norge kjenner til.
Kommisjonsdirektiv 2005/67/EF gir en presisering av hvilke tekniske krav som skal gjelde for bilbelter, ettersom det i 2003/37/EF bare er angitt at belte/beltefestene skal tilfredsstille kravene i 76/115/EØF. Det er kun bilagene, ikke selve direktivteksten som endres. Direktivet er en konsekvens av at det som direktivet regulerer dessverre falt utenfor når man arbeidet med direktiv 2003/37/EF.
I direktivet er det bestemt at bilag I i direktiv 76/115/EØF, som gjelder fororvervendt midtsete i lastebil, skal brukes for traktor med hastighet ikke over 40 km/t. Videre er det bestemt at det også skal vises til gjeldene OECD-krav for traktor. Dette innebærer at direktiv 86/298/EØF, 87/402/EØF og 2003/37/EF må endres ved at det også henvises til tilsvarende OECD-krav. Følgende endringer vil bli gjort i direktiv 2003/37/EF.
· I bilag I kap. 4 pkt. 3.6.1. erstattes OECD-reg. 1 eller 2 med OECD-reg. I
· I bilag II kap. 1 pkt. 26.2 erstattes ”bilbeltets festepunkter" med "festepunkter". Dette innebærer at det for traktor T1, T2, T3, C1, C2 og C3 skal være minst to festepunkter for belter, i henhold til de krav som er satt til forovervendt midtsete i N3 kjøretøy. Prøvemetodene som er fastsatt for N3 i punkt 5.4.3. og 5.4.4. i bilag II i ovennevnte direktiv vil også gjelde for ovennevnte traktorklasser.
Prøverapporter som er utstedt på grunnlag av OECD-reg. kan brukes som alternativ til prøverapporter som er utstedt på grunnlag av EU-direktiv.
OECD-reg. 3 vedr. førervern (dynamisk test) kan brukes i stedet for dir. 77/536/EØF pkt. 10.1 og dir. 76/115/EØF pkt. 26.1.
OECD-reg. 4 vedr. førervern (statisk test) kan brukes i stedet for dir. 79/622/EØF pkt. 16.1 og dir. 76/115/EØF pkt. 26.1.
OECD reg. 7 vedr. bakmontert førervern kan brukes i stedet for dir. 86/298/EØF pkt. 19.1 og dir. 76/115/EØF pkt. 26.1.
OECD reg. 6 Frontmontert førervern kan brukes i stedet for dir. 87/402/EØF pkt. 21.1. og dir. 76/115/EØF pkt. 26.1.
OECD reg. 8 vedr. prøving av førervern kan brukes i stedet for dir. 76/115/EØF pkt. 26.1.
Videre er det i bilag i og II i direktiv 86/298/EØF foretatt endringer slik at det henvises til gjeldende OECD-reg. Det samme gjelder endring av direktiv 87/402/EØF bilag 1 og 2.
Gjeldende norske regler på området
Reglene om EØF-typegodkjenning av jordbruks- og skogsbrukstraktor etter direktiv 2003/37/EF er implementert i forskrift 4. oktober 1994 om tekniske krav og godkjenning av kjøretøy, deler og utstyr (kjøretøyforskriften) kapittel 5.
Kommisjonsdirektiv 2005/67/EF må implementeres i kjøretøyforskriften.
Vurdering
Andre synspunkter
Det er positivt at det bli spesifikke krav til festepunkter for belter, og at OECD-reg. blir et alternativ.
Administrative, økonomiske, budsjettmessige og rettslige konsekvenser
Kjøretøyforskriften må endres for å inkludere direktivet når dette er vedtatt i EØS-komiteen og tatt inn som en del av EØS-avtalen. Etter direktivet art 22 skal de nødvendige nasjonale lover og administrative bestemmelser for å gjennomføre direktivet være vedtatt senest 31.desember 2005.
Kostnadsmessig vil dette ha marginal betydning.
Direktivet er relevant og akseptabelt.
Andre opplysninger
Nøkkelinformasjon
Institusjon: | Kommisjonen |
Type rettsakt: | Direktiv |
KOM-nr.: | |
Rettsaktnr.: | 2005/67/EF |
Basis rettsaktnr.: | 1986/298/EØF |
Celexnr.: | 32005L0067 |
EFTA-prosessen
Dato mottatt standardskjema: | 10.11.2005 |
Frist returnering standardskjema: | 20.12.2005 |
Dato returnert standardskjema: | 12.01.2006 |
EØS-relevant: | Ja |
Akseptabelt: | Ja |
Tekniske tilpasningstekster: | Nei |
Materielle tilpasningstekster: | Nei |
Art. 103-forbehold: | Nei |
Norsk regelverk
Endring av norsk regelverk: | Ja |
Høringsstart: | 09.11.2005 |
Høringsfrist: | 19.12.2005 |
Frist for gjennomføring: | 31.12.2005 |