Utfyllende bestemmelser til referanseverdiforordningen med liste over kritiske referanseverdier
Kommisjonens gjennomføringsforordning (EU) 2016/1368 av 11. august 2016 om etablering av en liste over kritiske referanseverdier brukt i finansielle markeder i overensstemmelse med europaparlaments- og rådsforordning (EU) 2016/1011
Commission Implementing Regulation (EU) 2016/1368 of 11 August 2016 establishing a list of critical benchmarks used in financial markets pursuant to Regulation (EU) 2016/1011 of the European Parliament and of the Council
EØS-notat | 18.02.2020 | EØS-notatbasen
Sakstrinn
- Faktanotat
- Foreløpig posisjonsnotat
- Posisjonsnotat
- Gjennomføringsnotat
Opprettet 15.11.2016
Spesialutvalg: Kapitalbevegelser og finansielle tjenester
Dato sist behandlet i spesialutvalg:
Hovedansvarlig(e) departement(er): Finansdepartementet
Vedlegg/protokoll i EØS-avtalen: Vedlegg IX. Finansielle tjenester
Kapittel i EØS-avtalen: V. Bestemmelser som gjelder alle finansielle tjenester
Status
Rettsakten er vedtatt i EU, og er inntatt i EØS-avtalen ved Joint Committee Deicision 238/2019. Referanseverdiforordningen er trådt i kraft i Norge og er gjennomført i § 6 i Forskrift til referanseverdiloven (referanseverdiforskriften). Basisrettsakten er 2016/1011 (Referanseverdiforordningen).
Sammendrag av innhold
Forordningen etablerer en liste over kritiske referanseverdier etter referanseverdiforordningen (benchmarkforordningen). I vedlegget til forordningen er Euro Interbank Offered Rate (EURIBOR) den eneste referanseverdien som er ansett som kritisk.
Det er etablert et tilsynskollegium for EURIBOR i henhold til referanseverdiforordningen. EURIBOR har ikke så stor betydning for norske forhold at det er naturlig at Norge er representert i kollegiet. Administrator for EURIBOR, European Money Market Institute, underkastes kravene som i henhold til referanseverdiforordningen gjelder for administratorer av kritiske referanseverdier.
Merknader
Rettslige konsekvenser
Forordningen vil tas inn i EØS-avtalen og gjennomføres i norsk rett ved inkorporering. Det vil si at det i lov eller forskrift tas inn en bestemmelse om at forordningen gjelder som norsk forskrift.
Økonomiske og administrative konsekvenser
Forordningen får ingen nevneverdige økonomiske eller administrative konsekvenser for norske forhold.
Sakk. inst. merknader
Rettsakten er vurdert av spesialutvalget for kapitalbevegelser og finansielle tjenester, der berørte departementer er representert. Spesialutvalget fant rettsakten EØS-relevant og akseptabel.
Vurdering
Forordningen påvirker ikke norske forhold i nevneverdig grad.
Andre opplysninger
Nøkkelinformasjon
Institusjon: | Kommisjonen |
Type rettsakt: | Forordning |
KOM-nr.: | |
Rettsaktnr.: | 2016/1368 |
Basis rettsaktnr.: | 2016/1011 |
Celexnr.: | 32016R1368 |
EFTA-prosessen
Dato mottatt standardskjema: | 17.08.2016 |
Frist returnering standardskjema: | 07.12.2016 |
Dato returnert standardskjema: | 27.12.2016 |
Dato innlemmet i EØS-avtalen: | 27.09.2019 |
Nummer for EØS-komitebeslutning: | 238/2019 |
Tekniske tilpasningstekster: | Ja |
Materielle tilpasningstekster: | Nei |
Art. 103-forbehold: | Nei |
Norsk regelverk
Endring av norsk regelverk: | Ja |
Høringsstart: | |
Høringsfrist: | |
Frist for gjennomføring: | |
Dato for faktisk gjennomføring: | |
Dato varsling til ESA om gjennomføring: |