Økologi- Liste over samsvarende kontrollorgan i tredjeland (5)

Kommisjonens gjennomføringsforordning (EU) 2025/882 av 14 mai 2025 om endring av kommisjonens gjennomføringsforordning (EU) 2021/1378 som omhandler anerkjenning av visse kontrollorganer i samsvar med artikkel 46 i Europaparlaments- og Rådsforordning (EU) 2018/848 som er godkjente til å gjennomføre kontroller og utstede økologiske sertifikater i tredjeland med formål om import av økologiske produkter inn i Unionen

Commission Implementing Regulation (EU) 2025/882 of 14 May 2025 amending Commission Implementing Regulation (EU) 2021/1378 as regards the recognition of certain control bodies in accordance with Article 46 of Regulation (EU) 2018/848 of the European Parliament and of the Council as competent to carry out controls and issue organic certificates in third countries for the purpose of imports of organic products into the Union

Sakstrinn

  1. Faktanotat
  2. Foreløpig posisjonsnotat
  3. Posisjonsnotat
  4. Gjennomføringsnotat

Opprettet 23.04.2025

Spesialutvalg: Matområdet

Dato sist behandlet i spesialutvalg: 04.07.2025

Hovedansvarlig(e) departement(er): Landbruks- og matdepartementet / Nærings- og fiskeridepartementet

Vedlegg/protokoll i EØS-avtalen: Vedlegg II. Tekniske forskrifter, standarder, prøving og sertifisering

Kapittel i EØS-avtalen: XII. Næringsmidler

Status

Rettsakten er vedtatt i EU.

Rettsaktene er under vurdering i EØS/EFTA-statene.

Sammendrag av innhold

Rettsakten endrer forordning (EU) 2021/1378 vedlegg II,i samsvar med artikkel 46 i forordning (EU) 2018/848. Vedlegg II er en liste over kontrollmyndigheter og kontrollorgansom er anerkjentetil å kontrollere atøkologiske virksomheteri tredjeland produserer økologiske produkter i samsvar med økologiregelverket i EØS-området. Europa-Kommisjonen har mottatt søknad (teknisk dossier) fra tre kontrollmyndigheter og kontrollorgan om å bli anerkjente etter samsvarssystemet, og har konkludert med atdisse oppfyller kriteriene og kan anerkjennes som godkjente til å føre tilsyn og utstede økologisertifikater for å verifisere at økologiske produkter i slike økologiske virksomheter er produsert etter samsvarende økologiregler i EØS-området og kan importeres til EØS-området. I tillegg er virkeområdet for seks kontrollorgan i vedlegg II utvidet til å omfatte flere produktkategorier og tredjeland, og ett kontrollorgan har bedt om å bli fjernet. Med bakgrunn i endringer i forordning (EU) 2021/2325 (jf.forordning (EU) 2025/883) med utvidelse av virkeområdet til nye produktkategorier for tredjelandet Japan, så er tilsvarende produktkategorier tatt ut fra virkeområdet i vedlegg II for samsvarende kontrollorgan som kontrollerer økologiske virksomheter i Japan.

Dette er femte runde med anerkjenning av "samsvarende" kontrollorgan og kontrollmyndigheter. Det er et krav om en overgang fra ekvivalenssystem til samsvarssystem fra 1.1.2025, og et krav om at kontrollorgan og kontrollmyndigheter fører kontroll med at økologiske virksomheter i tredjeland følgersamsvarende og ikke ekvivalente regler til EØS-økologiregelverket. 

Merknader
Rettslige konsekvenser

Rettsakten vil bli gjennomført som en endringsforskrift til forskrift omøkologisk produksjon og merking av økologiske landbruksprodukter, akvakulturprodukter, næringsmidler og fôr (økologiforskriften). 

Endringsforskriftenendrer § 4 bokstav c i økologiforskriften. 

Økonomiske og administrative konsekvenser

Nye regler somgjennomføresved forordning (EU) 2025/882 vurderes til ikke å medføre økonomiske eller administrative konsekvenser av vesentlig betydning for norske virksomheter eller myndigheter.Det er Europa-Kommisjonen som harhovedansvaret for å anerkjennekontrollorgan og kontrollmyndigheter som kan kontrollere økologiske virksomheter, virksomhetsgrupper og produkter i tredjeland for import til EØS-området. 

Det er en omfattendeovergang fra et gjeldende ekvivalenssystem, hvor produksjonen i tredjeland kan være tilsvarende og ikke likt med økologiregelverket i EØS-området, og til detnye samsvarssystemet. Det har derfor vært en bekymring om dette kan medføre en redusert import av økologiske produkter av visse kategorier fra visse tredjeland. Siden en hovedandel av kontrollorganene er anerkjente etter det nye systemet, så forventer vi ikke at dette vil innebære en vesentlig utfordring for tilgangen på økologiske produkter fra tredjeland. Vivurderer dessutenaten innstramning i regelverket slik at økologiske virksomheter i tredjeland må følge det samme økologiregelverket som i EØS-områdeter med på å legge til rette for å ivareta forbrukere sine forventinger og tillit til økologiske produkter, og at dette er en viktig utvikling i tråd med økologiske mål og prinsipper. 

Sakkyndige instansers merknader

Rettsakten er under vurdering av Spesialutvalget for matområdet der berørte departementer og Mattilsynet er representert. Spesialutvalget er ikke ferdig med sin vurdering.

Vurdering

Mattilsynet anser rettsakten som EØS-relevant og akseptabel. 

Andre opplysninger

Nøkkelinformasjon

Institusjon: Kommisjonen
Type rettsakt: Forordning
KOM-nr.: KOM(2025)882
Rettsaktnr.: 2025/882/EU
Basis rettsaktnr.: 2021/1378
Celexnr.: 32025R0882

EFTA-prosessen

Dato mottatt standardskjema: 16.04.2025
Frist returnering standardskjema: 06.08.2025
Dato returnert standardskjema:
EØS-relevant: Ja
Akseptabelt: Ja
Tekniske tilpasningstekster: Nei
Materielle tilpasningstekster: Nei
Art. 103-forbehold: Nei

Norsk regelverk

Endring av norsk regelverk: Ja
Høringsstart: 01.06.2025
Høringsfrist: 01.08.2025
Frist for gjennomføring:

Lenker