Oppdatering av OSS-liste og endringer om sertifisering av sikkerhetspersonell mv.
Kommisjonens gjennomføringsforordning (EU) 2025/920 av 19. mai 2025 som endrer Kommisjonens gjennomføringsforordning (EU) 2015/1998 hva gjelder avklaring, harmonisering og forenkling av visse spesifikke securitytiltak innenfor sivil luftfart.
Commission Implementing Regulation (EU) 2025/920 of 19 May 2025 amending Implementing Regulation (EU) 2015/1998 as regards certain detailed measures for the implementation of the common basic standards on aviation security
EØS-notat | 18.06.2025 | EØS-notatbasen
Sakstrinn
- Faktanotat
- Foreløpig posisjonsnotat
- Posisjonsnotat
- Gjennomføringsnotat
Opprettet 29.04.2025
Spesialutvalg: Transport
Dato sist behandlet i spesialutvalg:
Hovedansvarlig(e) departement(er): Samferdselsdepartementet
Vedlegg/protokoll i EØS-avtalen: Vedlegg XIII. Transport
Kapittel i EØS-avtalen: VI. Sivil luftfart
Status
Rettsakten faller inn under EFTAs hurtigprosedyre.
Luftfartstilsynet vil vurdere å gjennomføre endringene som nasjonal rett for å sikre at Norge opprettholder kravene som trer i kraft rett etter publisering i OJ.
Sammendrag av innhold
Europaparlaments- og Rådsforordning (EF) nr. 300/2008 etablerer felles bestemmelser om sikkerhet i sivil luftfart. På securityområdet er de detaljerte tiltakene for gjennomføring av felles grunnleggende standarder for luftfartssikkerhet fastsatt i forordning (EU) 2015/1998 og i beslutning C(2015) 8005. Med jevne mellomrom er det behov for endring og klargjøring av securityregelverket. Rettsakten her endrer forordning (EU) 2015/1998.
Endringene omfatter oppdatering av listen som omfatter området for One Stop Security (OSS) ved at Kangerlussuaq lufthavn på Grønland, lufthavnene i Guernsey, Isle of Man og Jersey og Ben Gurion lufthavn i Tel Aviv tas ut, nye krav til opplæring, sertifisering og resertifisering av sikkerhetspersonell, nye krav til rutinekontroller av sikkerhetsutstyr og andre endringer for å forbedre klarhet i enkelte av forordningens bestemmelser.
Med unntak av visse bestemmelser i endringsforordningen til forordning (EU) 2015/1998 som omfatter sertfiisering av sikkerhetspersonell som skal gjelde fra 1. januar 2026, trådte endringene i kraft i EU 21. may 2025.
Merknader
Rettslige konsekvenser
Rettsakten er gitt med hjemmel i forordning (EF) nr. 300/2008, som igjen har hjemmel i TFEU artikkel 100.
Rettsakten vil bli gjennomført i norsk rett ved en endring av forskrift 1. mars 2011 nr. 214 om forebyggelse av anslag mot sikkerheten i luftfarten mv. (securityforskriften), og tilhører gruppe 2.
Økonomiske og administrative konsekvenser
Luftfartstilsynet har vurdert at krav sertifisering og resertifisering av sikkerhetskontrollører vil få økonomiske og administrative konsekvenser for Luftfartstilsynet. Arbeidsprosessen med å etablere sertifisering av sikkerhetspersonell tas igjennom eksisterende ressurser på fagområdet. Drift av sertifisering av sikkerhetspersonell betyr behov for flere ressurser. Luftfartstilsynet har estimert at kravene resulterer i behov for 1,75 årsverk utover det som er innenfor eksisterende ressurser på fagområdet. Luftfartstilsynet må gå til innkjøp av relevant teknisk utstyr for å gjennomføre sertifiseringen samt systemendring for å sette Luftfartstilsynet i stand til å gjennomføre sertifisering av sikkerhetspersonell på nasjonalt nivå. Luftfartstilsynet påregner at sertifisering av sikkerhetspersonell skal gebyrfinansieres.
For leverandør av sikkerhetskontrolltjenester, sikkerhetsgodkjente fraktleverandører og lufthavnoperatører vil det være økte administrative og økonomiske konsekvenser fordi de må endre praksis for å få sertifisert sikkerhetspersonell. Det påløper også nye opplæringskrav hos personell hos sikkerhetsgodkjente fraktleverandører.
Sakkyndige instansers merknader
Luftfartstilsynet finner rettsakten EØS-relevant og akseptabel.
Vurdering
Nytt regelverk utfyller forordning (EF) nr. 300/2008 som allerede er gjennomført i norsk rett gjennom EØS-avtalen.
Luftfartstilsynet finner rettsakten EØS-relevant og akseptabel. Det er ikke behov for tilpasningstekst. Samferdselsdepartementet støtter Luftfartstilsynets vurdering.
Andre opplysninger
Endringer i liste over lufthavner i tredjeland som oppfyller felleseuropeiske securitystandarder for sivil luftfart - endringer One Stop Security
I forordning (EU) 2015/1998 kapittel 3, 4, 5 og 6 foreligger det lister over tredjeland som anerkjennes for å anvende sikkerhetsstandarder som er tilsvarende de felles grunnleggende standardene som forordning (EF) nr. 272/2009 etablerer. Tillegg 3-B, 4-B og 5-A i forordningen omhandler henholdsvis anerkjennelse av sikkerhetsstandarder for sikkerhet knyttet til luftfartøy, passasjerer og handbagasje og innsjekket bagasje. EU-Kommisjonen har funnet at Kangerlussuaq (Grønland), lufthavnene i Guernsey, Isle of Man og Jersey og Ben Gurion lufthavn i Tel Aviv ikke oppfyller kravene i forordning (EF) nr. 272/2009 del E som omhandler kriterier for anerkjennelse av likeverdighet vedrørende sikkerhetsstandarder innenfor sivil luftfart. Endringsforordningen endrer forordning (EU) 2015/1998 slik at tillegg 3-B, 4-B og 5-A ikke gjelder for Kangerlussuaq (Grønland), lufthavnene i Guernsey, Isle of Man og Jersey. Ben Gurion lufthavn i Tel Aviv tas ut av listene som er omtalt i tilleggene 3-B og 4-B.
Sertifisering av sikkerhetspersonell
Krav til at alle elementer i forbindelse sertifisering og resertifisering med unntak av praktiske tester må være gjennomført av eller på vegne av Luftfartstilsynet. En treningsorganisasjon som gjennomfører dette på vegne av Luftfartstilsynet må fullt ut være uavhengig av leverandøren av sikkerhetskontrolltjenester og eller instruktøren som gjennomfører opplæringen. Luftfartstilsynet kan autorisere en sertifisert instruktør til å gjennomføre praktiske tester i forbindelse med sertifisering og resertifisering av sikkerhetspersonell. I tillegg gjelder bestemmelser som beskriver krav og innhold for sertifisering av sikkerhetspersonell og teoretisk test og bildefortolkningstest.
Andre krav
Definisjon av hva menes med "established business relationship" til bruk under evaluering av mottak av sikkerhetsgodkjent frakt som skal transporteres med fly. Nytt krav om at en sikkerhetsgodkjent fraktleverandør ved mottak skal undersøke utsiden av alle forsendelser for å forsikre seg om at det ikke er tegn til brekkasje eller tukling med forsendelsen. En sikkerhetsgodkjent fraktleverandør skal be om ID-kort for alle personer som leverer fraktforsendelser som skal transporteres med fly. Derom de ikke kan framvise gyldig ID-kort skal forsendelsen avvises og merkes som høyrisikofrakt. Endringer i krav til teknisk utstyr innebærer at det skal gjennomføres test av teknisk utstyr før det tas i bruk hos en enhet i tillegg til at det skal gjennomføres rutinetesting med jevne mellomrom for å avdekke feil eller svekkelse på utstyret. Det er ikke lenger tillatt å bruke EDS standard 2 til sikkerhetskontroll av bagasje.
Innholder informasjon unntatt offentlighet, jf. offl. § 13
Nøkkelinformasjon
Institusjon: | Kommisjonen |
Type rettsakt: | Forordning |
KOM-nr.: | |
Rettsaktnr.: | (EU) 2025/920 |
Basis rettsaktnr.: | (EF) nr. 300/2008 |
Celexnr.: | 32025R0920 |
EFTA-prosessen
Dato mottatt standardskjema: | 22.05.2025 |
Frist returnering standardskjema: | |
Dato returnert standardskjema: | |
EØS-relevant: | Ja |
Akseptabelt: | Ja |
Tekniske tilpasningstekster: | Nei |
Materielle tilpasningstekster: | Nei |
Art. 103-forbehold: | Nei |
Norsk regelverk
Endring av norsk regelverk: | Ja |
Høringsstart: | |
Høringsfrist: | |
Frist for gjennomføring: |