Animalske biprodukter- div. endringsbestemmelser

Kommisjonsforordning (EU) .../... om endring og retting av forordning (EU) nr. 142/2011 med hensyn til visse krav for omsetning og import av animalske biprodukter og avledede produkter som ikke er beregnet på konsum

Commission Regulation (EU) .../... amending and correcting Regulation (EU) No 142/2011 as regards certain requirements for the placing on the market and imports of animal by-products and derived products not intended for human consumption

Sakstrinn

  1. Faktanotat
  2. Foreløpig posisjonsnotat
  3. Posisjonsnotat
  4. Gjennomføringsnotat

Opprettet 04.02.2025

Spesialutvalg: Matområdet

Dato sist behandlet i spesialutvalg:

Hovedansvarlig(e) departement(er): Landbruks- og matdepartementet / Nærings- og fiskeridepartementet

Vedlegg/protokoll i EØS-avtalen: Vedlegg I. Veterinære og plantesanitære forhold

Kapittel i EØS-avtalen: I. Veterinære forhold

Status

Rettsakten er ikke vedtatt i EU.

Rettsakten er under vurdering i EØS-/EFTA-statene.

Sammendrag av innhold

Rettsakten innebærer 12 endringer i animaliebiproduktforskriften;

  • Nytt krav om at en vurdering gjort av kompetent myndighet ved fôring av zoodyr, pelsdyr, kennelhunder osv. med fugler kat 2, konkluderer med at risikoen for introduksjon og spredning av HPAI er neglisjerbar. Dette gjøres for å redusere faren for spredning av høypatogen fugleinfluensa siden det er vist at HPAI-virus kan spres til pattedyr.
  • Nytt forbud mot import og transitt gjennom EU/EØS av urinlokkemiddel fra hjortedyr. Den samme innstramming er allerede gjennomført i TSE-regelverket i forordning (EF) nr. 999/2001 og gjennomføres nå i forordning (EU) nr. 142/2011 slik at disse to forordningene samsvarer. Endringen er gjennomført for å redusere faren for innføring av CWD smitte.
  • Legger til «produkter av utledet bivoks klar for omsetning, som ikke er for bruk som fôr, kjæledyrfôr, jordforbedringsmiddel, bigårder, kosmetikk eller legemidler», til lista over produkter som ikke er underlagt dyrehelsekrav ved import eller transitt gjennom EU. Dette gjøres siden det ikke er dyrehelserisiko knyttet til slike produkter.
  • Det presiseres at brukt matolje fra kategori 3-materiale kan benyttes som utgangsmateriale for produksjon av biodiesel i bekrivelsene i bearbeidingsmetodene for biodiesel. Det har tidligere ikke kommet fram beskrivelsen av metodene for bearbeiding av biodiesel og fornybart drivstoff.
  • To nye metoder for produksjon av biodiesel inkluderes som alternative bearbeidingsmetoder. De nye metodene er vurdert av EFSA til å være trygge,
  • Inkludere at frass kan brukes i biogassanlegg.
  • Bearbeidet animalsk protein fra silkeorm er inkludert i listen over hvilke PAP fra isketer det er tillat å importere til EU/EØS. Silkeorm ble i 2021 oppført på listen over godkjente insektarter som kan bearbeides til bearbeidet animalsk protein.
  • Indonesia er oppført i listen over hvilke land det er tillat å importere kjæledyrfôr fra, og det er presisert at det bare gjelder kjæledyrfôr med PAP fra insekter. Kommisjonen har vurdert Indonesias veterinærkontroll med slik produksjon til å være tilfredstillende og import kan derfor godkjennes.
  • De nye metodene for bearbeiding av biodiesel (metode N og M) er inkludert i beskrivelsen av krav til import av biodiesel.
  • Import av fotografisk gelatin; oppdatert adresse på virksomhet i Japan det er mulig å importere fra.
  • I importsertifikatet for PAP fra insekter er PAP fra silkeorm inkludert
  • I importsertifikatet for bearbeidet husdyrgjødsel er bearbeidet frass inkludert

Merknader
Rettslige konsekvenser

Når rettsakten er tatt inn i EØS-avtalen, vil den gjennomføres i norsk rett ved inkorporasjon i forskrift om animalske biprodukter som ikke er beregnet på konsum (animaliebiproduktforskriften).

Økonomiske og administrative konsekvenser

Rettsakten forventes ikke å få vesentlige økonomiske eller administrative konsekvenser for Mattilsynet eller næringen.

Sakkyndige instansers merknader

Rettsakten er vurdert av Spesialutvalget for matområdet der berørte departementer og Mattilsynet er representert. Spesialutvalget fant rettsakten EØS-relevant og akseptabel. 

Vurdering

Mattilsynet anser rettsakten som EØS-relevant og akseptabel.

Andre opplysninger

Nøkkelinformasjon

Type sak Regelverk i utvikling/komiteer/arbeidsgrupper under kommisjonen
KOM-nr.:
Basis rettsaktnr.: 142/2011

Norsk regelverk

Høringsstart:
Høringsfrist:
Frist for gjennomføring:

Lenker