Historisk arkiv

Vedlegg I Veterinære...

Historisk arkiv

Publisert under: Regjeringen Støre

Vedlegg I Veterinære og plantesanitære forhold

Kapittel I Veterinære forhold

KOM(94) 11 Forslag til endring av rådsdirektiv 90/428/EØF av 26. juni 1990 om handel med dyr av hestefamilien beregnet på konkurranser og om fastsettelse av vilkår for deltakelse i konkurranser

Sammendrag av innholdet

Forslaget setter grenser for hvor stor andel av overskudd ved spill/konkurranse som kan nyttes til premier dersom medlemsstatene ønsker å bruke midler av spill/konkurranser til stimulans for avl på hestene, og hvor stor andel som kan nyttes til sikkerhet, utvikling og forbedring av hesteavlen. Kommisjonen skal informeres om retningslinjer for fordeling av midlene. Det åpnes imidlertid for at premier midlertidig kan settes høyere i enkelte løp.

Merknader

Av brutto-omsetning fra totalisatorspill på hest nyttes 29,5 % til administrasjon, premier og støtte til fremme av hestesport, hestehold og avl. Midler til tilsvarende støtte er ikke gitt for andre konkurranser med hest. Forslagets angivelse av størrelsen på fordelingen av overskudd på spillet, må vurderes nøyere, siden vi i Norge har det klare formålet med spillet at midlene skal komme hesteholdet, sporten og avlen til gode. Dersom det blir vedtatt et direktiv som fastsetter øvre grenser for bruk av midler til formålet, må det innarbeides i forskrift for totalisatorspill.

Status

Forslaget er til behandling i Rådet.

KOM(97) 643 Forslag til europaparlaments- og rådsdirektiv om endring av direktiv 89/662/EØF angående veterinærkontroll ved handel innen Fellesskapet med sikte på gjennomføring av det indre marked, for å forsterke kontrollen

Sammendrag av innholdet

Med bakgrunn i BSE-krisen fremmes det forslag om å forsterke kontrollen ved handel innen Fellesskapet, og at det databaserte ANIMO-systemet tas i bruk i den forbindelse.

Merknader

ANIMO-systemet er tatt i bruk til meldinger om forflytning av dyr og animalske produkter mellom medlemsstatene og brukes aktivt i kontrollen med slik forflytning.

Status

Forslaget er til behandling i Rådet og Europaparlamentet.

KOM(00) 320 Forslag til europaparlaments- og rådsdirektiv som endrer rådsdiretiv 96/22/EF om forbud mot bruk av visse stoffer som har en hormonell eller tyreostatisk virkning og av beta-agonister innenfor husdyrhold

Sammendrag av innholdet

Forslaget har bakgrunn i saken som USA og Canada har brakt inn for WTO angående EUs forbud mot innførsel fra tredjestater av produkter av husdyr og akvakulturdyr som er tilført stoffer med hormonell virkning. Den vitenskapelige veterinærkomite har vurdert de potensielt negative virkninger av rester i storfekjøtt og storfekjøttprodukter av de hormonene det gjelder (østradiol 17b , testosteron, progesteron, trenbolonacetat, zeranol og melengestrolacetat) på folkehelsen. Komiteen fant at det ikke kan fastsettes et akseptabelt daglig inntak for noen av hormonene brukt som vekstfremmere.

Spesielt når det gjaldt østradiol 17b , mente komiteen at nyere forskning viser at det må betraktes som kreftfremkallende, og at det ikke går an å kvantifisere risikoen. Kommisjonen har derfor foreslått overfor Parlamentet og Rådet at det innføres et totalforbud mot bruk til matproduserende dyr, og at det bare tillates brukt i terapeutisk øyemed til andre dyr. Når det gjelder de andre fem hormonene, foreslås det at de fortsatt forbys midlertidig, men at forbudet blir tatt opp til ny vurdering med regelmessige mellomrom. Bruk i terapeutisk øyemed kan fortsatt tillates på de vilkår som går frem av direktiv 96/22/EF.

Merknader

Om forslaget blir vedtatt betinger det endring i forskrift om kontrolltiltak for restmengder av visse stoffer i animalske næringsmidler, produksjonsdyr og fisk for å sikre helsemessig trygge næringsmidler.

Status

Forslaget er til behandling i Rådet og Europaparlamentet (avventer annen gangs behandling).

KOM(00) 438(1) Forslag til europaparlaments- og rådsforordning om næringsmiddelhygiene

Sammendrag av innholdet

Forslaget viser til rådsdirektiv 93/43/EØF som fastsetter prinsippene for næringsmiddelhygiene. Direktivet er en del av EØS-avtalen (jf. Særskilt vedlegg 2 til St. prp. nr. 40 (1993-94) bind 4A s. 153). I tillegg til de generelle prinsippene i direktiv 93/43/EØF er det fastsatt spesielle regler i en rekke direktiver. Med de felles hygieneregler har det vært mulig å bygge ned handelsbarrierene innen Fellesskapet. Det er et ønske om å samle hygienereglene, samtidig med at det tas hensyn til endringer og nyere erfaringer innen området næringsmiddelhygiene, slik som HACCP-systemet, sporbarhet av næringsmidler og næringsmiddelingredienser. Videre import av produkter til EØS-området, eksport av EØS-produkter til tredjestater, jord til bord-tilnærmingen. Det er tatt hensyn til at matvarer som importeres, skal ha samme hygieniske standard som matvarer som er produsert i EU. Det er også tatt hensyn til de internasjonale forpliktelser som er nedfelt i WTO-avtalen og i Codex Alimentarius.

Merknader

De fem forslagene under KOM(00) 438 må ses i sammenheng. Dersom de blir vedtatt, vil det innebære endringer i forskrifter gitt i medhold av næringsmiddelloven, kjøttproduksjonsloven og husdyrloven.

Status

Forslaget er til behandling i Rådet og Europaparlamentet.

KOM(00) 438(2) Forslag til europaparlaments- og rådsforordning om hygieneregler for næringsmidler av animalsk opprinnelse

Sammendrag av innholdet

Hensikten med forslaget er å ta hensyn til endringer innenfor området næringsmiddelhygiene og få en klarere og mer presis definisjon av hygienereglene for næringsmidler av animalsk opprinnelse. Forslaget innebærer en forenkling av det eksisterende regelverk. Formålet med endringene er å få til et høyt beskyttelsesnivå f or forbrukerne med hensyn til matvaretrygghet. Om det er nødvendig for å beskytte forbrukerne, vil reglene bli skjerpet. Det tas sikte på et harmonisert sett med regler til bruk for alle typer næringsmidler av animalsk opprinnelse. Regler som er produktspesifikke er foreslått fastsatt i egne vedlegg.

Merknader

Se merknad under omtale av KOM(00) 438(1) ovenfor.

Status

Forslaget er til behandling i Rådet og Europaparlamentet.

KOM(00) 438(3) Forslag til europaparlaments- og rådsforordning som fastsetter detaljerte regler for organisering av den offentlige kontrollen av næringsmidler av animalsk opprinnelse

Sammendrag av innholdet

Forslaget etablerer felles prinsipper for generell kontroll av næringsmidler (jord til bord) i tråd med Kommisjonens intensjoner i hvitboken om matvaretrygghet. Målet er at de felles prinsippene skal sørge for en lik håndheving av næringsmiddelregelverk mhp. kontroll av animalske produkter. Forslaget dekker alle aspekter ved primærproduksjonen og den etterfølgende håndtering, fremstilling, bearbeiding, lagring og transport av dyr og produkter, undersøkelse av slaktedyr før slakting, dyrevern, undersøkelse av slaktene etter slakting, overholdelse av hygienekrav, den nødvendig behandling av animalske produkter med henblikk på å fjerne dyrehelsemessig risiko og andre tiltak for å beskytte menneskers og dyrs helse. Den offentlige kontrollen skal omfatte de tingene som er av størst betydning for menneskers og dyrs helse. Forslaget fokuserer på det ansvaret myndighetene i medlemsstatene har vis à vis forbrukerne, og sikre dem trygg mat gjennom inspeksjoner, beredskapsplaner etc.

Merknader

Se merknad under omtale av KOM(00) 438(1) ovenfor.

Status

Forslaget er til behandling i Rådet og Europaparlamentet.

KOM(00) 438(4) Forslag til rådsforordning som fastsetter de dyrehelsemessige vilkårene for produksjon, frambud og import av produkter av animalsk opprinnelse som er beregnet til humant konsum

Sammendrag av innholdet

Forslaget innebærer endring i de dyrehelsemessige vilkårene ved import fra tredjestater, og skal hindre at dyresykdommer skal kunne spres med produkter av animalsk opprinnelse. Det tar sikte på å rette opp de mangler på konsekvens som det har blitt ved at det er fastsatt særlige bestemmelser ut fra dyrehelsehensyn. Forslaget fokuserer på kartlegge dyresykdommer som kan overføres med animalske produkter, og inneholder skisser til hva som kan gjøres for å unngå dem gjennom kontroll, inspeksjoner osv.

Merknader

Se merknad under omtale av KOM(00) 438(1) ovenfor.

Status

Forslaget er til behandling i Rådet og Europaparlamentet.

KOM(00) 438(5) Forslag til europaparlaments- og rådsforordning som opphever visse direktiver om næringsmiddelhygiene og helseaspekter ved produksjon og frambud av produkter av animalsk opprinnelse til humant konsum, og endring av direktivene 89/662/EØF og 91/67/EØF

Sammendrag av innholdet

Som et resultat av de øvrige forslagene under KOM(00) 438, vil 17 rådsdirektiver om næringsmiddelhygiene og helseaspekter ved produksjon og frambud av produkter av animalsk opprinnelse til konsum, bli opphevet. Forslaget lister de 17 direktivene (rådsdirektivene 93/43/EØF, 64/433/EØF, 71/118/EØF, 72/461/EØF, 77/96/EØF, 77/99/EØF, 80/215/EØF, 89/362/EØF, 89/437/EØF, 91/492/EØF, 91/493/EØF, 91/494/EØF, 91/495/EØF, 92/45/EØF, 92/46/EØF, 92/48/EØF og 94/65/EØF). I tillegg foreslås det at vedlegg II til rådsdirektiv 92/118/EØF oppheves, og at det foretas endring i vedlegg A til rådsdirektiv 89/662/EØF og artikkel 9 i rådsdirektiv 91/67/EØF.

Merknader

Se merknad under omtale av KOM(00) 438(1) ovenfor.

Status

Forslaget er til behandling i Rådet og Europaparlamentet.

KOM(00) 462 Forslag til rådsdirektiv om fellesskapstiltak for kontroll med klassisk svinepest

Sammendrag av innholdet

Rådsdirektiv 80/217/EØF om innføring av fellesskapstiltak for kontroll med klassisk svinepest, som er en del av EØS-avtalen (jf. Særskilt vedlegg 2 til St.prp. nr. 100 (1991-92) bind 8 s. 255), er vesentlig endret en rekke ganger. Direktivet trenger nå ny endring, og Kommisjonen mener at det er mer rasjonelt å lage helt ny tekst. Hvis det skulle bli utbrudd av klassisk svinepest, er det nødvendig å ha helt klare regler for å utrydde sykdommen, både for å sikre utviklingen i svinesektoren og for å bidra til å sikre dyrehelsen i Fellesskapet.

Under arbeidet med forslaget har det blitt lagt vekt på å få til fellesskapsregler som dekker alle forhold ved svinepest, også svinepest hos villsvin, som krever helt andre tiltak enn sykdomsutbrudd hos tamsvin. Det er også lagt vekt på å få regler som gir garanti for at diagnostiseringen av sykdommen blir lik i alle medlemsstatene, bl.a. etablering av referanselaboratorier i medlemsstatene. Det er lagt vekt på at det er behov for å endre en del bestemmelser ut fra de senere års kunnskapsutvikling og den erfaring som er høstet under bekjempelse av sykdommen ved utbruddene som har vært i medlemsstatene de siste årene.

Merknader

Når forslaget blir vedtatt, betinger det endring i forskrift om bekjempelse av klassisk svinepest.

Status

Forslaget er til behandling i Rådet.

KOM(00) 573 Forslag til europaparlaments- og rådsdirektiv om endring av rådsdirektivene 90/425/EØF og 92/118/EØF med hensyn til helsekrav for dyr

Sammendrag av innholdet

I KOM(00) 574 er det forslag til parlaments- og rådsforordning om helsekrav til animalske biprodukter som ikke er beregnet til humant konsum. Forordningen skal erstatte avfallsdirektivet (rådsdirektiv 90/667/EØF). Om avfallsdirektivet oppheves, er det nødvendig å gjøre noen mindre endringer i rådsdirektivene 90/425/EØF og 92/118/EØF, og forslag om dette er fremmet i KOM(00) 573.

Merknader

Direktiv 90/425/EØF er gjennomført i forskrift om tilsyn og kontroll ved innførsel og utførsel av levende dyr, annet avlsmateriale og animalsk avfall innen EØS, og ved innførsel av levende dyr fra land utenfor EØS. Direktiv 92/118/EØF er gjennomført i forskrift om dyrehelsemessige betingelser for innførsel og utførsel av visse animalske produkter og animalsk avfall. Om forslaget blir vedtatt må det gjøres noen endringer i forskriftene.

Status

Forslaget er til behandling i Rådet og Europaparlamentet.

KOM(00) 574 Forslag til europaparlaments- og rådsforordning som fastsetter helsekravene når det gjelder animalske biprodukter som ikke er beregnet til humant konsum

Sammendrag av innholdet

I rådsdirektiv 90/667/EØF, som er en del av EØS-avtalen (jf. Særskilt vedlegg nr. 2 til St.prp. nr. 100 (1991-92) bind 8 s. 479), er det fastsatt regler for behandling av animalsk avfall slik at patogener blir ødelagt, og avfallet omdannet til tjenlig dyrefôr. Animalsk avfall er døde dyr og deler av dem og produkter av animalsk opprinnelse som ikke er beregnet for humant konsum. Formålet med forslaget er å forby gjenbruk i fôrkjeden av selvdøde dyr og kassert animalsk materiale. Det eneste råmaterialet som kan anvendes til fôr, vil være avfall av slakt som er godkjent til humant konsum.

Siden animalske biprodukter må tas hånd om for ikke å utgjøre et stort miljøproblem, er det i forslaget tatt inn en rekke alternative metoder for å bruke eller kvitte seg med animalske biprodukter. Det er bestemmelser om oleo-kjemiske anlegg, biogassanlegg, komposteringsanlegg, forbrenningsanlegg og deponier. Spredning av annen organisk gjødsel enn husdyrgjødsel på grasmark foreslås å bli forbudt, dvs. at kjøttbenmel ikke kan brukes som gjødsel på beite og eng. Bestemmelsene om kontroll med animalske biprodukter og at det skal være mulig å spore dem, er styrket.

Noe av hensikten med forslaget har vært å samle og forenkle EU-bestemmelsene om animalsk avfall, slik at det blir én rettsakt som gjelder animalske biprodukter som ikke er beregnet til humant konsum.

Merknader

Rådsdirektiv 90/667/EØF er gjennomført i norsk rett i forskrift 13. august 1999 nr. 1074 om dyrehelsemessige betingelser for innførsel og utførsel av visse animalske produkter og animalsk avfall og forskrift 5. november 1999 nr. 1148 om transport og behandling av animalsk avfall, og anlegg som behandler animalsk avfall. Dersom forslaget blir vedtatt, må det gjøres vesentlige endringer i begge forskriftene.

Status

Forslaget er til behandling i Rådet og Europaparlamentet.

KOM(01) 20 Forslag til endring av rådsdirektiv 91/630/EØF som fastsetter minimumsstandarder for beskyttelse av svin

Sammendrag av innholdet

Forslaget innebærer at det fastsettes:

detaljerte krav til underlaget i binger til smågris, slaktegris og drektige purker,

forbud mot å lage husdyrrom som innebærer fiksering av purker og et forbud mot fiksering av purker etter 1. januar 2006,

forbud mot å ha purker i enkeltbinger fra fire uker etter bedekning til 7 dager før forventet fødsel,

arealkrav for purker, samt krav om at purker må ha permanent adgang til materiale som det kan graves i, at purker i grupper må fôres på en slik måte at de kan få tilstrekkelig mat uten å bli angrepet av andre, og at fôringen må være sammensatt slik at den er tilfredsstillende både ernæringsmessig og gir tilstrekkelig materiale å tygge på.

Noen av kravene foreslås gitt ikrafttreden for nybygg fra og med 1. januar 2002. Kravene blir gjort gjeldende for alle bygninger for svin fra og med 1. januar 2012.

Videre fastsettes krav om at personer som steller gris skal ha fått opplæring i direktivets bestemmelser. Det blir en myndighetsplikt å påse at nødvendig kurstilbud finnes.

Endringsdirektivet foreslås gitt ikrafttreden 1. januar 2002.

Merknader

Direktivutkastet fastsetter mer detaljerte krav enn det som følger av forskrift 15. januar 1996 nr. 91 om hold av storfe og svin. Statens dyrehelsetilsyns retningslinjer av 22. februar 1996 for hold av storfe og svin legges til grunn ved tilsynsmyndighetens vurdering av nye driftsbygninger (som er godkjenningspliktige). Retningslinjene er også normgivende for administrativ praksis ved tilsyn i eksisterende bygninger.

Flertallet av kravene i direktivutkastet er nedfelt i gjeldende retningslinjer. Det er imidlertid i dagens lovgivning/administrative praksis:

ingen begrensninger på hold av purker i enkeltbinger,

ingen krav til minste lengde på korteste side i gruppebinger for drektige purker,

ingen opplæringskrav til svinerøktere.

Forslaget avviker noe fra retningslinjene når det gjelder krav til bredde på planker i spaltegulv.

Forslaget fastsetter minimumsbestemmelser. Det er derfor anledning for det enkelte land til å ha strengere/flere bestemmelser på nasjonalt grunnlag.

Myndighetene får ansvar for å etablere kurs for svinerøktere i offentlige dyrevernbestemmelser.

Det vil måtte foretas en del ominnredning av driftsbygninger og endringer av rutiner innen 1. januar 2012, men det finnes ingen oversikt over omfanget.

Status

Forslaget er til behandling i Rådet.

Kapittel II Fôrvarer

KOM(97) 408 Forslag til europaparlaments- og rådsdirektiv om endring av rådsdirektiv 93/74/EØF vedrørende fôrvarer med særlige ernæringsformål og endring av direktivene 74/63/EØF, 79/373/EØF og 82/471/EØF

Sammendrag av innholdet

Dette forslaget har som mål å utvide virkeområdet for direktiv 93/74/EØF til også å omfatte en ny generasjon produkter kalt "kosttilskudd for dyr". Som for diettfôr er hensikten med "kosttilskudd for dyr" å dekke behov hos dyr i spesielle fysiologiske tilstander eller i bestemte omgivelser. På grunn av sin beskaffenhet kan de ikke sammenliknes med tilskuddsfôr eller premikser.

For å forhindre at slike "kosttilskudd" faller utenfor lovgivningen, foreslås det å utvide prinsippene som gjelder for diettfôr til også å dekke "kosttilskudd for dyr". I likhet med diettfôr vil "kosttilskudd for dyr" måtte gjennomgå en EU-vurdering for å stadfeste effektiviteten og sikkerheten målt opp mot bruksområdet for produktet. Kommisjonen vil gi godkjenninger etter konsultasjon i Den faste komité for fôrvarer.

Som for diettfôr vil Kommisjonen føre liste over godkjente "kosttilskudd" som indikerer bruksområdet, særegenheter ved produktet, valgfrie og obligatoriske varedeklarasjonskrav og betingelser for bruk.

De generelle reglene om kontroll, sikkerhetshensyn og fri omsetning som gjelder diettfôr, vil også omfatte "kosttilskudd".

Merknader

Saken er for tiden ikke prioritert i EU.

Status

Forslaget er til behandling i Rådet.

KOM(97) 409 Forslag til europaparlaments- og rådsdirektiv om endring av rådsdirektiv 95/69/EF om vilkår for godkjenning og registrering av produsenter og forhandlere av fôrvarer

Sammendrag av innholdet

Forslaget utvider virkeområdet for direktiv 93/74/EØF til også å dekke en ny generasjon produkter kalt "kosttilskudd for dyr". Slike "kosttilskudd" likner i komposisjon på premikser av tilsetningsstoffer. Dette tatt i betraktning, bør produsenter av "kosttilskudd" og deres forhandlere rette seg etter de samme reglene nedfelt i direktiv 95/69/EU som gjelder for godkjenning av produsenter av premikser.

Forslaget legger også til rette for registrering av brukerne av slike produkter, for å sikre at de kan bruke produktene riktig.

Virkeområdet for dette forslaget er begrenset til medlemslandene.

Merknader

Saken er for tiden ikke prioritert.

Status

Forslaget er til behandling i Rådet.

KOM(99) 388 Forslag til rådsdirektiv om endring av direktiv 70/524/EØF om tilsetningstoffer i fôr

Sammendrag av innholdet

Hensikten med denne foreslåtte endringen er å sikre at fornying av eksisterende godkjenninger skjer samtidig for alle aktuelle tilsetningsstoffer. Det skal også forhindre at kopier av tilsetningsstoffer, som ikke er vurdert etter samme standard som senere godkjente stoffer, blir omsatt som følge av mangel på lovhjemmel.

Merknader

Godkjenning av koksidiostatika knyttes til firmaet som har utviklet produktet.

Status

Forslaget avventer avstemming i Parlamentet i plenum.

KOM(99) 654 Forslag til europaparlaments- og rådsdirektiv om uønskede stoffer og produkter i fôrvarer

Sammendrag av innholdet

Som følge av dioksinskandalen, foreslår Kommisjonen en revisjon av bestemmelsene om uønskede stoffer og produkter i fôrvarer. Endringene omfatter i hovedsak å inkludere tilsetningsstoffer, dessuten å forby fortynningsmuligheten for fôrmidler som overskrider grenseverdiene, og et forslag om å innføre tiltaksgrenser for å aktivt gå inn for å redusere forekomsten av uønskede stoffer og produkter.

Merknader

Landbruksdepartementet har bedt Statens landbrukstilsyn å vurdere dette forslaget i samarbeid med Fiskeridirektoratet. Fiskemel har et høyt innhold av organisk arsen, og forslaget har store konsekvenser for bruk av fiskemel i fôrblandinger.

Status

Forslaget er til behandling i Rådet.

KOM(99) 744 Forslag til europaparlaments- og rådsdirektiv om endring av direktiv 79/373/EØF om pakking og merking av fôrblandinger

Sammendrag av innholdet

Kommisjonen har foreslått en gjennomgang av bestemmelsene om merking av fôrblandinger, for å øke sporbarheten. Det foreslås bestemmelser for en obligatorisk "åpen deklarasjon" av alle fôrmidlene som inngår i fôrblandinger, sammen med vektangivelse.

Merknader

Forslaget diskuteres fortsatt.

Status

Forslaget er til behandling i Rådet.

KOM(00) 162 Forslag til europaparlaments- og rådsdirektiv om endring av direktiv 95/53/EF om fastsettelse av retningslinjer for organisering av kontrollen med fôrvarer og direktiv 1999/29/EF om uønskede stoffer og produkter i fôrvarer

Sammendrag av innholdet

Forslaget søker å oppgradere eksisterende bestemmelser i lys av erfaringer gjort i forbindelse med dioksinskandalen i mai 1999. Det er utarbeidet bestemmelser for at medlemslandene skal ha beredskapsplaner klare dersom det skulle inntreffe uforutsette hendelser, for å kunne håndtere alvorlige farer knyttet til fôr, og for at Kommisjonen skal kunne iverksette tiltak dersom alvorlig fare truer forbrukerhelsen. Videre vil det kreves at medlemslandene informerer Kommisjonen ved fare for kontaminering eller ved forøkt risiko. Kommisjonen håper også å øke utveksling av informasjon mellom medlemslandene ved krisetilfeller, jf. system for mat.

Merknader

Forslaget diskuteres i en egen arbeidsgruppe og forventes ferdigbehandlet og vedtatt høsten 2001.

Status

Forslaget er til behandling i Rådet.

Uten ref Forslag til endring av rådsdirektiv 70/524/EØF om tilsetningsstoffer i fôrvarer

Sammendrag av innholdet

Definisjonen av tilsetningsstoffer foreslås endret slik at det skapes klarere skille for produkter som er i gråsonen mellom tilsetningsstoff, naturlige fôrmidler og legemidler. Den nåværende definisjon utelukker en del anvendelser som bør dekkes av fôrvarelovgivningen. Dette gjelder bl.a. flytende produkter som inneholder vitaminer og mineraler. Aroma og appetittvekkende stoffer er godkjent som en egen gruppe uten at det stilles krav til de enkelte produkter. Dette gjør at det ikke stilles krav til verken kvaliteten av produktene, eller til eventuelle rester. Definisjonen av tilsetningsstoffer i fôr foreslås også bli mer lik den definisjonen som brukes for tilsetningsstoffer i matvarer. Ensileringsmidler og tilførsel av vannløslige produkter foreslås tatt inn i regelverket. Det foreslås at bruken av de gjenværende EU-godkjente antibiotika bør opphøre.

Merknader

Saken har vært drøftet i møte hvor Norge deltok som observatør. Forslaget er et ledd i å ytterligere kvalitetssikre matkjeden fra "jord til bord".

Status

Forslaget er til behandling i Kommisjonen.

SANCO/0382 Utkast til kommisjonsdirektiv om endring av rådsdirektiv 1999/29/EF om uønskede stoffer og produkter i fôrvarer

Sammendrag av innholdet

Rådsdirektiv 1999/29/EF er en del av EØS-avtalen (jf. EØS-komiteens beslutning nr. 71/2000 av 2. oktober 2000). Forslaget fastsetter maksimumsgrenser for innhold av dioksin i fôrmidler og fôrvarer som brukes til matproduserende dyr. Det bygger på tilrådinger fra den vitenskapelige fôrvarekomiteen (SCAN).

Merknader

Norge har deltatt regelmessig på møter i Kommisjonen hvor disse spørsmålene er blitt diskutert. For Norges vedkommende er det særlig maksimumsgrensene for fiskeolje og fiskemel som er av interesse. Norge har bidradd med analyseresultater fra den nasjonale kontrollen av dioksiner i ulike fôrvarer. Analysene tyder på at de foreslåtte maksimumsgrensene ikke vil forårsake vesentlige problemer. De fleste analyser viser et innhold som ligger under det som nå foreslås som maksimumsgrenser. Enkelte analyser av fiskeolje og fiskemel har vist verdier som ligger over grensen. I slike tilfelle vil det kunne oppstå behov for å fjerne dioksiner dersom varen skal brukes til fôr. Dioksinene følger fettfasen, og lavt innhold av fett i fiskemel, vil bidra til at nivået i mel reduseres.

Status

Forslaget er til behandling i Rådet.

SANCO/0383 Utkast til kommisjonsvedtak om reduksjon av tilstedeværelsen av dioksin i fôrkjeden

Sammendrag av innholdet

For å nå målsettingen om å redusere befolkningens eksponering for dioksiner er det innført tiltaksgrenser. Disse grensene er satt for å fange opp de fôrvarene som det er ønskelig å følge nærmere. Medlemslandene er i slike tilfelle bedt om å

identifisere kilden til kontaminering

undersøke innholdet av dioksinlignende PCB

treffe tiltak for å redusere eller fjerne kilden til kontaminering.

Målet er å bringe eksponeringen for størstedelen av den europeiske befolkningen ned på det nivå som se anbefalt av den vitenskapelige matvarekomite (SCF). De foreslåtte grenser skal vurderes på ny innen utgangen av 2004. Deretter skal det skje en ny vurdering innen 2006.

Merknader

Norge har deltatt regelmessig på møter i kommisjonen hvor disse spørsmål har blitt diskutert. Se for øvrig omtale av SANCO/0382 ovenfor.

Status

Forslaget er til behandling i Rådet.