Historisk arkiv

Vedlegg II Tekniske forskrifter, standarder,...

Historisk arkiv

Publisert under: Regjeringen Støre

Vedlegg II Tekniske forskrifter, standarder, prøving og sertifisering

Kapittel XV Farlige stoffer

398 L 0008Europaparlaments- og rådsdirektiv 98/8/EF av 16. februar 1998 om markedsføring av biocidprodukter

Sammendrag av innholdet

Biocider er midler som skal bekjempe uønskede organismer. Anvendelsesområdet for direktivet er avgrenset mot visse bekjempningsmidler som det finnes særlige regler for, f.eks. plantevernmidler og legemidler. Direktivet stiller krav til gjensidig godkjenning av biocidholdige produkter, dvs. at produkter som er godkjent i ett medlemsland, skal godkjennes i andre medlemsland dersom ikke spesielle hensyn til resistens, klima o.l. tilsier en annen vurdering. Videre innebærer direktivet etablering av en felles positivliste over aktive stoffer som tillates brukt i biocidholdige produkter.

Direktivets målsetting er å harmonisere regelverket på dette området innen EU for å unngå handelshindringer for denne type produkter. Siktemålet er også å sikre en helse- og miljømessig forsvarlig behandling av til dels meget farlige stoffer og produkter.

Merknader

Dersom et EØS-land ønsker å motsette seg markedsføring av et produkt som er godkjent i et EU-land vil det kunne bringe saken inn for EUs biocidkomité, og eventuelt videre til Kommisjonen og Rådet for endelig beslutning. Etter EØS-avtalens protokoll 1 vil tilsvarende prosedyrer gjelde i EFTA-pilaren. Ved uenighet mellom pilarene kan saken tas opp i EØS-komitéen.

Norge har i dag ingen godkjenningsordning for de produkter direktivet omfatter. De fleste biocidholdige produkter som er på det norske markedet, dekkes imidlertid av produktkontrolloven eller regler som gjelder spesielt for kjemikalier, f.eks. forskrift om merking, omsetning mv. av kjemikalier som kan medføre helsefare.

Direktivet vil kunne gjennomføres i Norge ved en eller flere forskrifter med hjemmel i produktkontrolloven.

Sakkyndige instansers merknader

Forslaget til biociddirektiv ble sendt på bred høring i 1994. Det framkom den gang ingen vesentlige innvendinger til direktivforslaget. Endringer som kom inn i rådsfasen, ble løpende diskutert med berørte interesser.

Miljøverndepartementet har underveis avholdt jevnlige møter med de berørte sektordepartementene (Sosialdepartementet, Helsedepartementet, Kommunal- og regionaldepartementet og Landbruksdepartementet). Det har vært full enighet om norske synspunkter som har blitt fremmet for EU på vanlig måte gjennom EFTA.

Rettsakten har vært behandlet i Spesialutvalget for tekniske handelshindringer, der Arbeids- og administrasjonsdepartementet, Barne- og familiedepartementet, Finansdepartementet, Fiskeridepartementet, Samferdselsdepartementet, Kommunal og regionaldepartementet, Landbruksdepartementet, Miljøverndepartementet, Nærings- og handelsdepartementet, Sosialdepartementet , Helsedepartementet, Post- og teletilsynet og Vegdirektoratet er representert. Spesialutvalget fant rettsakten relevant og akseptabel.

300 R 1896 Kommisjonsforordning (EF) nr. 1896/2000 av 7. september 2000 om etablering og implementering av første fase i revurderingsprogrammet for biocider

Sammendrag av innholdet

Kommisjonsforordningen er knyttet til EU-direktiv om markedsadgang for biocidholdige produkter og deres aktive stoffer (Dir. 98/8/EF - biociddirektivet), jf. omtale ovenfor.

Biociddirektivet regulerer markedsadgang for biocidholdige produkter og deres aktive stoffer. Direktivet krever at kun produkter som inneholder aktive stoffer som er oppført på direktivets vedlegg, kan godkjennes for markedsføring. Aktive stoffer som finnes på markedet i biocidprodukter før 14. mai 2000 (eksisterende aktive stoffer), skal i prioritert rekkefølge vurderes for eventuell oppføring på direktivets vedlegg over stoffer som kan benyttes i biocidprodukter. Formålet med kommisjonsforordningen er å starte etableringen av det programmet som skal fastsette prioriteringen og gjennomføringen av vurderingene (risikovurderinger) av de eksisterende aktive stoffene. Denne kommisjonsforordningen er den første av minst to som er nødvendig for å gjennomføre dette programmet.

Merknader

Norge har i dag ingen godkjenningsordning for de produkter biociddirektivet omfatter. De fleste biocidholdige produkter som er på det norske markedet, dekkes imidlertid av produktkontrolloven eller regler som gjelder spesielt for kjemikalier. EUs biocidregelverk vil kunne gjennomføres i Norge ved en eller flere forskrifter med hjemmel i produktkontrolloven.

Sakkyndige instansers merknader

Rettsakten har vært til behandling i Spesialutvalget for tekniske handelshindringer der Arbeids- og administrasjonsdepartementet, Barne- og familiedepartementet, Finansdepartementet, Fiskeridepartementet, Samferdselsdepartementet, Kommunal- og regionaldepartementet, Landbruksdepartementet, Miljøverndepartementet, Nærings- og handelsdepartementet, Utenriksdepartementet, Helsedepartementet, Post- og teletilsynet og Vegdirektoratet er representert. Rettsakten ble funnet relevant og akseptabel.

302 R 1687 Kommisjonsforordning (EF) nr. 1687/2002 av 25. september 2002 om en tilleggsperiode for notifisering av visse aktive stoffer som allerede er på markedet - biocider

Sammendrag av innholdet

Kommisjonsforordning (EF) nr. 1687/2002 er knyttet til direktiv 98/8/EF (biociddirektivet) om markedsadgang for biocidholdige produkter og deres aktive stoffer (jf. omtale ovenfor). Biociddirektivet regulerer markedsadgang for biocidprodukter og deres aktive stoffer. Direktivet krever at kun produkter som inneholder aktive stoffer som er oppført på direktivets vedlegg, kan godkjennes for markedsføring. Aktive stoffer som finnes på markedet i biocidprodukter før 14. mai 2000 (eksisterende aktive stoffer), skal i prioritert rekkefølge vurderes for eventuell oppføring på direktivets vedlegg over stoffer som kan benyttes i biocidprodukter. Formålet med kommisjonsforordningen er å starte etableringen av programmet som skal fastsette prioriteringen og gjennomføringen av vurderingene (risikovurderinger) av de eksisterende aktive stoffene.

Kommisjonsforordning (EF) nr. 1896/2000 (jf. omtale ovenfor) stiller krav om at produsentene/importørene skal levere et sett med data (notifikasjon) som kan identifisere de stoffene vurderingsprogrammet skal omfatte. Dataene gjør det mulig å prioritere stoffene og etablere tidsplan for vurderingen av de enkelte stoffene. Industrien forplikter seg samtidig til å levere fullstendige søknader i tråd med den tidsplanen som vil bli fastsatt i ytterligere en kommisjonsforordning. Det følger av forordningen at de stoffer som ikke blir notifisert av industrien innen 18 måneder, skal fjernes fra markedet for biocidbruk innen gitte frister. Kommisjonsforordning (EF) nr. 1687/2002 gir en tilleggsperiode for notifisering av eksisterende aktive stoffer slik at fristen ble satt til 31. januar 2003.

Merknader

Implementeringen av kommisjonsforordning (EF) nr. 1687/2002 vil ikke medføre vesentlige administrative eller budsjettmessige konsekvenser ut over det som følger av selve biociddirektivet.

Sakkyndige instansers merknader

Rettsakten har vært til behandling i Spesialutvalget for tekniske handelshindringer der Arbeids- og administrasjonsdepartementet, Barne- og familiedepartementet, Finansdepartementet, Fiskeridepartementet, Samferdselsdepartementet, Kommunal- og regionaldepartementet, Landbruksdepartementet, Miljøverndepartementet, Nærings- og handelsdepartementet, Utenriksdepartementet, Sosialdepartementet, Helsedepartementet, Post- og teletilsynet og Vegdirektoratet er representert. Rettsakten ble funnet relevant og akseptabel.