Historisk arkiv

Vedlegg XXII Selskapsrett

Historisk arkiv

Publisert under: Regjeringen Støre

Vedlegg XXII Selskapsrett

KOM(2002) 279 Forslag til direktiv som endrer direktiv 68/151/EF om krav til offentlighet i forhold til visse typer selskaper

Sammendrag av innholdet

Formålet med forslaget er å forenkle og modernisere bestemmelsene i direktivet om selskapsinformasjon. Endringsforslagene er basert på forslag fra en rapport fra SLIM-gruppen for forenkling av regelverk.

Forslaget vil gjøre selskapsinformasjon lettere og raskere tilgjengelig samtidig som prosedyrene for avgivelse av opplysninger og dokumenter fra selskapene forenkles. Forslagene innebærer at man kan ta I bruk moderne teknologi. Selskaper vil kunne registrere dokumenter og andre opplysninger i registrene i papirform eller ved elektroniske løsninger. Tredjemenn skal kunne innhente opplysninger fra registeret på begge måter. I direktivet er det bestemmelser som gir selskaper rett til å registrere opplysninger i registeret på alle EU-språk. Hensikten bak denne bestemmelsen er å fremme grenseoverskridende handel.

Merknader

De foreslåtte endringene vil nødvendiggjøre mindre endringer i lov om registrering av foretak. Forslagene anses som positive. De teknologiske løsningene er allerede gjennomført i praksis.

Sakkyndige instansers merknader

Forslaget har vært til intern behandling i Nærings- og handelsdepartementet og er forelagt Brønnøysundregistrene. Forslaget ble funnet relevant og akseptabelt.

Status

Forslaget ble vedtatt av Europaparlamentet 12. mars 2003. Direktivet vil sannsynligvis tre i kraft i 2003.

Dok. 9923/03 Forslag til forordning om vedtekter for Det europeiske samvirkeforetak

Sammendrag av innholdet

Rådet fremla 12. juli 2002 et utkast til forordning om vedtekter for det europeiske samvirkeforetak. Formålet med forslaget er å gjøre det mulig å etablere samvirkeforetak på europeisk nivå. En forutsetning for å etablere et slikt europeisk samvirkeforetak, er at foretaket har virksomhet i minst to stater innenfor EØS-området.

Kapittel I inneholder alminnelige bestemmelser. Her fremgår blant annet at det europeiske samvirkeforetakets kapital skal være fordelt på andeler, og at minste kapital skal være 30 000 euro. Det blir nærmere angitt hvilke regler som skal regulere samvirkeforetaket. Reglene i forordningen skal blant annet på visse punkter suppleres av de regler som gjelder for samvirkeforetak i den staten det europeiske samvirkeforetaket har sitt hjemsted. Forslaget åpner også for at samvirkeforetaket på nærmere fastsatte vilkår kan flytte hjemsted fra en EØS-stat til en annen.

Kapittel II inneholder nærmere regler om stiftelse av et europeisk samvirkeforetak.

Kapittel III inneholder regler om samvirkeforetakets struktur. Samvirkeforetaket skal ha en generalforsamling og dessuten enten et administrasjonsorgan (ett-nivå system) eller et tilsynsorgan og et ledelsesorgan (to-nivå system).

Kapittel IV har bestemmelser om utstedelse av andeler det er knyttet særlige fordeler til.

Kapittel V har bestemmelser om anvendelse av overskudd.

Kapittel VI har regler om årsregnskap og konsoliderte regnskap.

Kapittel VII har regler om oppløsning, likvidasjon, konkursbehandling og betalingsstans.

Kapittel VIII inneholder supplerende bestemmelser og overgangsbestemmelser, mens kapittel IX inneholder avsluttende bestemmelser.

Det er uttrykkelig sagt i fortalen punkt 16 at forslaget ikke omhandler andre lovområder, som f. eks. skatterett, konkurranserett, immaterialrett eller konkursrett.

Ifølge fortalen punkt 17 skal medarbeiderinnflytelse i det europeiske samvirkeforetaket reguleres av et særskilt direktiv.

Merknader

Å organisere europeiske samvirkeforetak vil bli et alternativ til å kunne organisere nasjonale samvirkeforetak, på samme måte som forordning (EF) nr. 2157/2001 om europeiske selskaper vil åpne for at det organiseres europeiske selskaper som alternativ til nasjonale allmennaksjeselskaper.

Det eksistere ikke regler om europeiske samvirkeforetak i Norge i dag. Det er således tale om en nyskaping, som i tilfelle må innarbeides i norsk rett.

Slik forslaget til forordning fremstår i dag, synes den etter Justisdepartementets oppfatning å være EØS-relevant.

Status

Forslaget er til behandling i Rådet.

Protokoll 31 om samarbeid på særlige områder utenfor de fire friheter

KOM(2002) 152 – C5-0141/2002 – 2002/0071 COD Forslag til europaparlaments- og rådsbeslutning om endring av beslutning 276/1999/EF for å forlenge en flerårig handlingsplan for å fremme sikrere bruk av Internett gjennom å bekjempe ulovlig og skadelig innhold på globale nettverk

Sammendrag av innholdet

For å fremme sikrere bruk av Internett fremla Kommisjonen 1. januar 1999 en fireårig handlingsplan. De viktigste målene i handlingsplanen var å skape et gunstig klima for utviklingen og bruken av Internett. Dette skulle gjøres ved å bekjempe ulovlig innhold, innføre egne mekanismer for å bekjempe ulovlig bruk av de tekniske sidene ved Internett, og ved å fjerne hindringer for utviklingen av og konkurranseevnen til Internett-industrien. Handlingsplanen utløp formelt 31. desember 2002.

Kommisjonens forslag innebærer en to-årig forlengelse av handlinsplanen med samme årlige budsjett som i den første fireårsperioden, dvs. ca. 2 millioner kroner hvert av årene planen gjelder. Forslaget innebærer ingen vesentlige endringer i handlingsplanens fokus.

Merknader

Norge har en nasjonal ekspert tilknyttet Kommisjonens programsekretariat. Eksperten lønnes gjennom de ordinære budsjettene til Kultur- og kirkedepartementet, Nærings- og handelsdepartementet, Samferdselsdepartementet, Barne- og familiedepartementet, Utdannings- og forskningsdepartementet og Justisdepartementet.

Et sekretariat fra Statens filmtilsyn leder SAFT-prosjektet (Safety Awareness For Tweens) som mottar 1,39 mill. euro i støtte fra handlingsplanen. Bransjeorganisasjonen IKT-Norge og Markeds- og Mediainstituttet (MMI) er partnere i prosjektet.

I forbindelse med forlengelsen av handlingsplanen vil SAFT-prosjektet søke om økonomisk støtte til ytterligere arbeid på området for sikrere bruk av Internett. Det vil også være anledning for andre norske aktører til å søke støtte gjennom planen.

Spørsmålet om å ta inn en forlengelse av handlingsplanen i EØS-avtalen vil legges frem for Stortinget i en stortingsproposisjon våren/sommeren 2003.

Status

Forslaget passerte Europaparlamentet 11. mars 2003. Forslaget er til behandling i Rådet.

KOM(2002) 401 Forslag om å etablere et utdanningsprogram ERASMUS WORLD (2004-2008) for økt kvalitet i høyere utdanning og fremme av interkulturell forståelse og samarbeid med tredjeland

Sammendrag av innholdet

Forslaget om et nytt utdanningsprogram et hjemlet i Traktatens artikkel 149. Erasmus World-programmets målsetning er å øke kvaliteten i utdanning ved å utvikle en global forståelse av europeisk høyere utdanning og ved å fremme samarbeidet med tredjeland. Det er foreslått at programmet skal utvikle felles EU masterkurs med et eget stipendprogram på mastergradsnivå for studenter fra tredjeland. Kravet til studentene er at de skal studere ved minst to høyere utdanningsinstitusjoner i Europa. I tillegg skal det tildeles midler til institusjonssamarbeid med høyere utdanningsinstitusjoner i tredjeland. Programmet vil innføre utdanningssamarbeid med land utenfor EU/EØS-området.

Merknader

Norges andel av programmet vil være rundt 6 millioner kr., 800 000 euro, per år i 5 år dersom Norges andel av EØS-budsjettet er på samme nivå som i dag og kronekursen ikke stiger betraktelig i forhold til euroen. Det vil være en styrke for norske universiteter og høyskoler at Norge slutter seg til programmet. Det vil gi institusjonene muligheter til utvidet internasjonalt nettverkssamarbeid innenfor rammen av felles mastergradsprogrammer.

Sakkyndig instansers merknader

Saken har vært behandlet i Spesialutvalget for utdanning. Utvalget har funnet forslaget til nytt utdanningsprogram relevant og akseptabelt og har anbefalt at Norge bør søke å tilslutte seg programmet. EØS-land kan på lik linje med EU- og kandidatlandene delta i programmet.

Status

Forslaget er til behandling i Rådet/Europaparlamentet.

KOM(2002) 751, 2002/0303 (COD) Forslag til europaparlaments- og rådsbeslutning om etablering av e-læringsprogrammet, et flerårig program med sikte på å bedre kvaliteten og tilgjengeligheten til europeiske utdannings- og fagopplæringssystemer gjennom effektiv bruk av IKT

Sammendrag av innholdet

Forslaget er en oppfølging og oppgradering av Handlingsplanen for e-læring (”the eLearning Action Plan” )fra 2001, som Norge delok i, under eEurope paraplyen. Det overordnede målet for det nye e-læringsprogrammet skal være å fremme og å legge til rette for effektiv bruk av IKT i utdannings- og fagopplæringssystemer i Europa, som et bidrag til kvalitetsopplæring og som et vesentlig element i tilpasningen til kunnskapssamfunnets behov og for den europeiske modellen for sosial sammensmeltning.

De spesifikke målene for programmet skal være:

undersøke og fremme hvordan e-læring kan brukes for å styrke sosial sammensmeltning og personlig utvikling, fremelske interkulturell dialog, og bekjempe digitale skiller;

fremme og utvikle bruken av e-læring som en tilretteleggende faktor for å iverksette prinsippet om livslang læring i Europa;

utnytte e-læringens potensial for å forsterke utdanningens europeiske dimensjon;

legge til rette for en bedre strukturering av samarbeidet på eLæringens område mellom de ulike programmene og instrumentene til Fellesskapet, og medlemslandenes aktiviteter;

å sørge for verktøy for å støtte kvalitetsforbedring av produkter og tjenester så vel som effektiv spredning av disse og for utveksling av gode eksempler på bruk.

Programmet har følgende fire ”action lines”:

  • bekjempelse av digitale skiller
  • den virtuelle dimensjon i fysisk mobilitet i høyere utdanning (jf. Bologna-prosessen)
  • nettbaserte partnerskap mellom europeiske skoler
  • tverrgående aktiviteter

Programmet skal iverksettes over en periode på 3 år fra 1. januar 2004 til 31. desember 2006

Merknader

Forslaget er hjemlet i Traktaten art. 149(4) og 150(4). Vedtaksprosedyren er i henhold til Traktaten art. 251.

Norsk deltakelse er hjemlet i EØS-avtalen protokoll 31, art. 4.

Status

Forslaget er til behandling i Rådet/Europaparlamentet.